|
DANSK VETERANBIL KLUB |
MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE februar 1958 side 2 |
||
|
stod
hr. Johansen at vurdere den indsats,
Sukkerhusvognens konservatorer havde gjort. Også hr. Johansen var meget interesseret i et værksteds-lo- kale, mente dog, at man muligvis kunne låne et sådant. Også andre af til- hørerne gav deres mening til kende, væsentlig gående ud på, at man havde betænkeligheder med at låne et lokale, man skulle kunne lade køretøjet stå fra gang til gang, mangt og meget kunne ikke ordnes på een aften. Formanden replicerede og forklarede hr. Axen, at restaurerinen af Suk- kerhusvognen var et stort arbejde, der fortjente påskønnelse. Iøvrigt op- fordrede han hr. Axen til at træffe aftale og invitere nogle af de gamle bilister, der var nævnt, så kunne man jo se, om de ville komme til klub- møderne, men bedst een ad gangen. Også formanden så gerne et værkstedslo- kale, men det var ikke så ligetil - der var mange hensyn og faktorer at tage i betragtning, ikke mindst de økonomiske, og klubben skulle jo helst give et tilskud, iøvrigt kunne man jo undersøge mulighederne, hvor mange der ville være med osv. Inden man sluttede mødets indledende del og tog fat på konkurrencen, brag- te formanden en tak til Danmarks tekniske Museum, der var repræsenteret på mødet, for den tillid, der var vist klubben ved overdragelsen af re- staureringsarbejdet med Sukkerhusvognen, man havde haft megen glæde her- af,og man håbede fortsat på museets tillid, nar opgaverne meldte sig. Museets repræsentant takkede klubben for den smukke vogn, man fik leveret tilbage, der var her præsteret et smukt stykke arbejde, der sikkert ville blive påskønnet i fremtiden. Efter denne venlige ordveksling bad formanden de to konservatorer om at påbegynde den årlige Billed-konkurrence, hvor præmien, en. udmærket Vete- ranbog fik lov at cirkulere blandt publikum tilligemed nogle norske og svenske Veteran-blade. Der uddeltes "stemmesedler", hvor man skulle note- re, hvilke automærker billederne forestillede. Årsmødet sluttede nede i læreanstaltens maskinhal, hvor det lille vidunder i lak og læder plus nikkel strålede om kap med medlemmernes øjne, og der blev trængsel om den lille "Sukkerhusvogn", da en af konservatorerne ele- gant startede motoren. Den spæde tikken -'i det store rum lød i vore øren, da vi få minutter efter ude gården stod ansigt til ansigt med en af ver- dens ypperste vogne, den måske største "nulevende" Mercedes-Benz sports- vogn i Skandinavien, kørt af vort klubmedlem, Flyverløjtnanten, der glæ- dede os alle ved præsentationen af dette fornemme køretøj, ganske vist ingen veteran, men af landevejens nulevende konger, et magtfuldt udtryk for den ypperste motorteknik i Europa. 13-11-57: Klubmødet havde samlet ca. 2o medlemmer, og diskussionen gik livligt om veteranbil-værksted, værktøj eg om afhøring af ældre automobi- lister, som havde været unge med vore gamle biler. lo-12-57: 25 medlemmer var samlede i Bredgades Konditori. Ford-T sektio- nen slog til lyd for at de med klubbens vognmærke besmykkede vogne var i nobel og driftsikker stand og ikke gjorde klubben skam. Stor tilslutning. Den meget omtalte Szawe-vogn i Nyborg blev diskuteret, og der var enighed om, at vognen burde reddes, men ingen gav udtryk for lyst til at påtage sig at erhverve og istandgøre vognen. 14-1-57: Der var stor tilslutning til det første medlemsmøde i det nye år, og man så flere gæster. Flere interessante bilemner blev omtalt. Szawen var sikret og bragt til sikkerhed i en garage i København. En 1926 Ballot Cabriolet til en fantasipris var fundet i Jylland, og en 1923 Chevrolet til 75o kr. skulle der indhentes nærmere oplysninger om. Til sidst fortalte en gæst, hr. Frydenberg, om sin ungdoms medvirken ved fremstillingen af de såkaldte Anglo-dane-biler. Fabrikere lå, hvor nu De forenede Automobilfabriker ligger. Meddelelser fra andre klubber: Pionier Automobielen Club, Amsterdam meddeler, at deres årlige rally vil blive afholdt 12. oktober 1958. 52 vogne deltog i sidste års rally deraf 11 belgiske. Man håber, at adskillige fra D.V.K. vil deltage og reservere dagen. |