Bilhistorisk Tidsskrift  No. 2   Marts  1958   side  3

 

 

 

D E N 16' A U T O M O B I L U D S T I L L I N G   I  F 0 R U M

   Menneskene vil bedrages - og det bliver de paa biludstillingen.
Ikke blot betaler man en meget høj entre for at faa de bilmærker at
se, som man til overflod kan se langs enhver fortovskant, men ube-
fæstede sjæle fristes ogsaa til at bedømme køretøjerne efter farve,
modernitet, indtræk, bagagerumsstørrelse o.s.v., medens de træk, der
betinger vognenes opførsel paa deres rette element, landevejen, ude-
lades af betragtning. Ligesaa skulle man i den almindelige feststem-
ning gerne bibringes den opfattelse, at man stod overfor bilhistoriens
absolutte højdepunkt i teknisk og stilistisk retning, men ogsaa her
maa man sige, at selv om de udstillede familievogne utvivlsomt tjener
deres formaal tilfredsstillende, er der grumme lidt af virkelig tek-
nisk interesse, saavel som den herskende pontonkarrosseristil er ble-
vet overmoden og maa paasættes de værste uhyrligheder for at holde
interessen fangen.
   Den amerikanske mode spores i mange europæiske modeller beregnet
for den mindre tænksomme køber, medens "the European look" paavirker
amerikanerne som alt, der tyder paa gammel kultur og tradition. Trods
dette gensidige snobberi afslører bilerne stadig meget tydeligt deres
nationale særpræg. De amerikanske biler er som i de sidste 25 aar en
stor, ensartet masse, medens de europæiske viser større differen-
tiering i konstruktion, pris og størrelse.
   Af Englands ca. 40 mærker er kun 15 udstillede, og det er fortrins-
vis de velkendte familievogne. Denne kategori er under paavirkning 
fra kontinentale og ældre engelske sportsprægede mærker under heldig
udvikling i retning af forbedrede køreegenskaber og højere marchhas-
tighed. Mange af karrosserierne ser dog ud, som om de var tegnet ef-
ter udenlandsk smag, for man vægres ved at tro, at englænderne selv
bryder sig om dem. Der er kun faa eksempler paa det velbaarne fuld-
blod i sports- og luksusklassen, men det er til gengæld meget attrak-
tive biler, der stadig repræsenterer en rigtig bilkultur. De kendeteg-
nes af en meget fin finish og en behagelig overensstemmelse i kraft
og køreegenskaber, komfort og sikkerhed. Blandt de tilstedeværende
ses Rover, Jaguar og M.G., og blandt de udeblevne er Anton-Martin,
Alvis og Frazer-Nash. Rolls-Royce'n ser dog efterhaanden noget tvær
ud; den hører til dem, som tiden ikke gav ret. Den majestætiske front
skal flankeres af lygter og skærme og bliver til en Erimace, naar den
rykkes helt frem bag kofangeren.
    Kontinentet repræsenterede tidligere extremerne i artistisk auto-
mobilbygning, og selv om kriser og krige har kappet næsten hele top-
pen af, er der dog mange herlige individualister tilbage. Udviklingen
paa kontinentet bevæger sig i spring; et særtilfælde er dog Citroën
med 21 aar mellem modelskifte, men det er ganske almindeligt, at en
model er paa markedet i 8-10 aar, og det er en udmærket tendens, selv
nogle godt snart kunne trænge til en afløser, f.eks. Renault Fre-
gate og 4 CV, BMW og Porsche.

Næste side