|
D E N 16' A U T O M O B I L U D S T I L L I N G
I F 0 R U M
Menneskene vil bedrages - og det bliver de
paa biludstillingen.
Ikke blot betaler man en meget høj entre for at
faa de bilmærker at
se, som man til overflod kan se langs enhver
fortovskant, men ube-
fæstede sjæle fristes ogsaa til at bedømme
køretøjerne efter farve,
modernitet, indtræk, bagagerumsstørrelse
o.s.v., medens de træk, der
betinger vognenes opførsel paa deres rette
element, landevejen, ude-
lades af betragtning. Ligesaa skulle man i den
almindelige feststem-
ning gerne bibringes den opfattelse, at man stod
overfor bilhistoriens
absolutte højdepunkt i teknisk og stilistisk
retning, men ogsaa her
maa man sige, at selv om de udstillede
familievogne utvivlsomt tjener
deres formaal tilfredsstillende, er der
grumme lidt af virkelig tek-
nisk interesse, saavel som den herskende
pontonkarrosseristil er ble-
vet overmoden og maa paasættes de værste
uhyrligheder for at holde
interessen fangen.
Den amerikanske mode spores i mange europæiske modeller beregnet
for
den mindre tænksomme køber, medens "the European look" paavirker
amerikanerne som alt,
der tyder paa gammel kultur og tradition. Trods
dette gensidige
snobberi afslører bilerne stadig meget tydeligt deres
nationale
særpræg. De amerikanske biler er som i de sidste 25 aar en
stor,
ensartet masse, medens de europæiske viser større differen-
tiering i
konstruktion, pris og størrelse.
Af Englands ca. 40 mærker er kun 15
udstillede, og det er fortrins-
vis de velkendte familievogne. Denne
kategori er under paavirkning
fra kontinentale og ældre engelske
sportsprægede mærker under heldig
udvikling i retning af forbedrede
køreegenskaber og højere marchhas-
tighed. Mange af
karrosserierne ser dog ud, som om de var tegnet ef-
ter udenlandsk smag,
for man vægres ved at tro, at englænderne selv
bryder sig om dem. Der
er kun faa eksempler paa det velbaarne fuld-
blod i sports- og
luksusklassen, men det er til gengæld meget attrak-
tive biler, der
stadig repræsenterer en rigtig bilkultur. De kendeteg-
nes af en meget
fin finish og en behagelig overensstemmelse i kraft
og
køreegenskaber, komfort og sikkerhed. Blandt de tilstedeværende
ses
Rover, Jaguar og M.G., og blandt de udeblevne er Anton-Martin,
Alvis
og Frazer-Nash. Rolls-Royce'n ser dog efterhaanden noget tvær
ud; den
hører til dem, som tiden ikke gav ret. Den majestætiske front
skal
flankeres af lygter og skærme og bliver til en Erimace, naar den
rykkes
helt frem bag kofangeren.
Kontinentet repræsenterede tidligere extremerne i artistisk
auto-
mobilbygning, og selv om kriser og krige har kappet næsten hele top-
pen af, er der dog mange herlige individualister tilbage. Udviklingen
paa kontinentet bevæger sig i spring; et særtilfælde er dog Citroën
med 21 aar mellem modelskifte, men det er ganske almindeligt, at en
model er paa markedet i 8-10 aar, og det er en udmærket tendens, selv
nogle godt snart kunne trænge til en
afløser, f.eks. Renault Fre-
gate og 4 CV, BMW og Porsche.
Næste side
|
|