Bilhistorisk Tidsskrift  No. 2   Marts  1958   side  7

 

 

 

K A R R O S S E R I E R

     Hvadenten man dyrker automobilhistorien teknisk, æstetisk el-
ler kulturhistorisk, er karrosseriets udvikling og de forskellige
vogntyper et yderst fascinerende studieemne. Er gebetet i det væs-
entlige forholdsvis overskueligt, er det tilgengæld i praksis -
ikke mindst naar det gælder klassificering — stort og intrikat, da 
der i nomenklaturen hersker vild forvirring og mangel paa princip.
     I tidernes morgen, da man endnu havde karrosseriernes forbil-
leder for øje, var man ret konsekvent i terminologien, men i tidens 
løb er feltet i stigende grad blevet rodet til og er blevet deva-
lueret saaledes, at en lille 2-dørs familiesedan som Lloyd 600 
eller VW nu uden blusel benævnes "limousine". Det er derfor paa 
tide, at man finder frem til nogle veldefinerede benævnelser, hvis-
formedelst vi her i bladet vil slaa til lyd for den række standar_
diserede klassificerings-betegnelser, der er anerkendt og benyttet 
i det store udland.
     De første selvbevægelige vogne indtil ca. 1905 var i stor ud-
strækning kopieret efter hestekøretøjer, fortrinsvis lette jagtvog-
ne som DOGCART, DOS-A-DOS og VIS-A-VIS. Disse vogne havde den for-
del, at de var lette og ret elegante, ligesom de ofte havde et med 
tremmer forsynet magasin, hvori man oprindelig medførte Dachs-hunde 
til jagt (deraf navnet: dogcart), men som var som skabt til at huse 
en motor. En diskret anbringelse af denne var jo ofte hovedthemaet 
i tidens bestræbelser.
     Med et stigende behov for komfort og en forbedret teknik vaag-
nede sansen for funktionalitet, og de i automobil henseende uprak-
tiske, hvor passagererne ofte kørte baglæns, medens føreren sad 
overfor (vis-a-vis) og bagest i vognen, berøvet ethvert udsyn (cfr.
"Sukkerhusvognen."), blev afløst af mere gennemtænkte vogntyper. 
Man saa i 1905 bl.a. de aabne, fikse "buggies" fra U.S.A., den luk-
kede coupe', ligesom man den gang begyndte at møde de større typer 
som char-a-banc og tonneau, der efterhaanden veg for den enkle og 
mere praktiske p h a ë t o n (udt. fa'-e-ton - ikke "fætong"), 
den egentlige stamfader til senere tiders touring-karrosserier.
     Først paa dette tidspunkt begynder der at komme en vis ensar-
tet brugsbetonethed over automobilet, og nu opstaar de mange, mange
forskellige specielle karrosserityper, der meget ofte var præget 
af en dyr opulente i ide og opbygning, omend tidens tekniske stade 
ikke tillod bygningen af saa komfortable køretøjer, som en nutid 
forkæles med.
     I næste nummer af bladet begynder vi en serie om karrosseriet 
og dets klassificering med en artikel om phaeton og de deraf afledte
 underformer. 

JN    

-oOo-

Naar en vis bil kører med en hastighed af 80 km/t, løber motoren 
2070 omdrejninger i minuttet. Naar den samme bil kører 160 km/t, 
løber motoren ikke 4140, men kun 4090 omdrejninger i minuttet.
Hvad kan det skyldes?

(A. Duesenberg)    

Næste side