|
P H A Ë T 0 N
Det er ingenlunde noget moderne fænomen, at
sønner laver ulyk-
ker med faders vogn; een af de mest hasarderede og
katastrofale
dødskørselen i alle tider blev endda præsteret af
den gamle græske
solguds søn, Phaëton, der havde faaet lov
til at føre den fædrene
solvogn hen over himmelhvælvet. Hans
guddommelige herkomst var ble-
vet draget i tvivl i de olympiske kredse,
hvilket æggede den unge
mand til at prøve at vise sine færdigheder i
solvognen. Om det nu
har skortet paa det guddommelige, eller om han blot
trods sine ah-
ner var en maadelig kusk, lader sig ikke afgøre: vognen
kørte al-
lenfals løbsk og truede med at stikke det hele univers i brand.
Denne
faretruende situation foranledigede ZEUS til at gribe
ind, og han saa ingen anden udvej end at dræbe Phaeton med sin lyn-
straale; Phaeton
styrtede ned i floden Eridanos ved verdens ende,
og
brandene, han foraarsagede under sin himmelflugt, kom til at dan-
ne
mælkevejen.
Er
den triste historie gaaet delvis i glemmebogen, er den u-
heldige Phaëtons navn til gengæld blevet udødeliggjort som navn
paa en vogntype,
der i en primitiv form maaske nok kunne svare til
den græske opfattelse
af solvognen. En phaëton er en let, firehjulet
vogn med forsæde og
bagsæde vendt i kørselsretningen; illustration-
ens første tegning viser
en meget primitiv udgave af køretøjet, som
især vandt udbredelse i
Amerika. Denne type var ofte forsynet med
en aftagelig
baldakin eller en teltagtig kalesche, hvis udseende
gik igen paa de første amerikanske
automobiler. En mere udemokra-
tisk Phaëtonr, kan man i dag
møde i Dyrehaven: den saakaldte Victor-
ia med højt kuskesæde og kalesche over
bagsædet. Typen benævnes
ofte fejlagtigt l a n d a u
Det
er naturligt, at phaëton blev den endeligt foretrukne mo-
del for det aabne
automobilkarrosseri, da den kombinerer naturlige
anlæg for komfortabel
indretning med et godt udsyn for fører og
passagerer. Fig.2 viser en
typisk phaëton fra tiden omkring 1905.
Denne
ret skematiske form blev snart udstyret med kalesche
og vindspejl, og det
saakaldte Roi-des-Belges karrosseri opstod,
navngivet efter den
automobilinteresserede konge af Belgien. Der
skabtes i disse aar mange
specielle og ofte meget ekstravagante
former for touring-karrosserier. Var
man velhavende og kørte selv,
kunne man saaledes faa
en m a i 1 - p h a ë t o n, der havde
kalesche over forsædet, medens
bagsædet var reduceret til en nød-
tørftig tjenerstol bag paa vognen. Her
var der ofte anbragt en
ekstra bremse, som James kunne betjene, naar det
kneb med herrens
kræfter.
Næste side
|
|