|
GAMLE
BILER OG PETROLEUM
af Jørn F. Thomsen, Aarhus
I "Meddelelser til
Medlemmerne"
for februar læste jeg beret-
ningen om en Lincolns come back og kom herved
til at tænke paa,
om ikke nogle af medlemmerne ville have glæde af at
vide lidt om
kørsel med Petroleum.
De allerfleste motorvogne, som er bygget indenfor den
perio-
de, der er
tale om indenfor vor klub, er bygget til at forbrænde
benzin, men de
fleste kan ogsaa forbrænde petroleum, idet der dog
vil være flere
ulemper ved brugen deraf. Først kan nævnes, at man
ikke efter dansk
motorlov maa anvende petroleum eller blandinger
af benzin og petroleum,
uden at køretøjet er indregistreret til dette brændstof, da kun benzin
er beskattet.
Dernæst vil vi se paa de tekniske vanskeligheder. Petroleum
er en
tungere olie end benzin og er derfor vanskelig at forstøve
i karburatoren ved almindelig temperatur, hvilket i de fleste til-
fælde
kræver en forvarmning f indsugningsluften, samtidig med at
der kræves en
ret stor lufthastighed i karburatoren for at findele
petroleumen i
straalerøret. Disse to ting bevirker, at motoren ved
indsugning af varm
luft faar mindre fyldning af cylinderen vægt-
mæssigt set, da kold luft
er tungere end varm luft. Eftersom blan-
dingsforholdet mellem luft og
petroleum skal være ca. 1 kg. petrol-
eum til 15 kg. luft, kan man se, at
motoren ogsaa faar mindre pe-
troleum, og som følge heraf vil den
gasladning, man faar ind i cy-
linderen, ikke være saa kraftig som med
benzin.
Den store lufthastighed hæmmer motoren, da man for at
opnaa
hastigheden maa gøre gennemstrømningsaabningen i karburatorens
forstøverkammer mindre, hvilket bevirker, at motoren suger haardere
for
at faa gassen ind i cylinderen, og dette bremser selvfølgelig
meget. Der
er mange, der sætter større straalerør i istedet, men
dette giver meget daarlig forstøvning, og resultatet bliver et
stort forbrug og
megen røg bagud.
Et andet forhold, som gør sig gældende, er, at petroleum har
et
højere kogepunkt og en højere antændelsestemperatur end benzin.
Dette
viser sig skadeligt, idet nogle af de ganske smaa petroleums-
draaber, som indsugningsgassen er fyldt med, afsættes som dug
paa
den forholdsvis kølige cylindervæg, blander sig med smøreoliefilm-
en
og ødelægger denne. Naar stemplet gear op for at komprimere,
vil
denne blanding af olie og petroleum komme i forbindelse med
olien i bundkarret og blande sig med denne. Man faar altsaa efter-
haanden sin smøreolie blandet med petroleum og derved ødelagt.
Motoren vil derfor slides mere, hvis man ikke skifter olien oftere.
Den
høje antændelsestemperatur vil vise petroleums uegnethed ved
vanskelig
start og daarlig forbrænding, navnlig under langsom kør-
sel. Ved brug af petroleum i længere tid vil der komme kraftige
soddannelser som følge af den daarlige forbrænding.
Det vil heraf ses, at det er en meget daarlig økonomi at bru-
ge
petroleum i stedet for benzin, da den giver større forbrug i
forhold til
kraftydelsen, større slitage paa motoren, mere
Næste side
|
|