Bilhistorisk Tidsskrift  No. 3 1958   side  5

 
 

 

 

GAMLE BILER OG PETROLEUM           af Jørn F. Thomsen, Aarhus


    I "Meddelelser til Medlemmerne" for februar læste jeg beret-
ningen om en Lincolns come back og kom herved til at tænke paa, 
om ikke nogle af medlemmerne ville have glæde af at vide lidt om
kørsel med Petroleum.
           De allerfleste motorvogne, som er bygget indenfor den perio-
de, der er tale om indenfor vor klub, er bygget til at forbrænde
benzin, men de fleste kan ogsaa forbrænde petroleum, idet der dog
vil være flere ulemper ved brugen deraf. Først kan nævnes, at man
ikke efter dansk motorlov maa anvende petroleum eller blandinger 
af benzin og petroleum, uden at køretøjet er indregistreret til dette brændstof, da kun benzin er beskattet.
          Dernæst vil vi se paa de tekniske vanskeligheder. Petroleum 
er en tungere olie end benzin og er derfor vanskelig at forstøve
i karburatoren ved almindelig temperatur, hvilket i de fleste til-
fælde kræver en forvarmning f indsugningsluften, samtidig med at
der kræves en ret stor lufthastighed i karburatoren for at findele
petroleumen i straalerøret. Disse to ting bevirker, at motoren ved
indsugning af varm luft faar mindre fyldning af cylinderen vægt-
mæssigt set, da kold luft er tungere end varm luft. Eftersom blan-
dingsforholdet mellem luft og petroleum skal være ca. 1 kg. petrol-
eum til 15 kg. luft, kan man se, at motoren ogsaa faar mindre pe-
troleum, og som følge heraf vil den gasladning, man faar ind i cy-
linderen, ikke være saa kraftig som med benzin.
          Den store lufthastighed hæmmer motoren, da man for at opnaa
hastigheden maa gøre gennemstrømningsaabningen i karburatorens
forstøverkammer mindre, hvilket bevirker, at motoren suger haardere
for at faa gassen ind i cylinderen, og dette bremser selvfølgelig
meget. Der er mange, der sætter større straalerør i istedet, men
dette giver meget daarlig forstøvning, og resultatet bliver et
stort forbrug og megen røg bagud.
        Et andet forhold, som gør sig gældende, er, at petroleum har 
et højere kogepunkt og en højere antændelsestemperatur end benzin.
Dette viser sig skadeligt, idet nogle af de ganske smaa petroleums-
draaber, som indsugningsgassen er fyldt med, afsættes som dug paa
den forholdsvis kølige cylindervæg, blander sig med smøreoliefilm-
en og ødelægger denne. Naar stemplet gear op for at komprimere, 
vil denne blanding af olie og petroleum komme i forbindelse med
olien i bundkarret og blande sig med denne. Man faar altsaa efter-
haanden sin smøreolie blandet med petroleum og derved ødelagt.
Motoren vil derfor slides mere, hvis man ikke skifter olien oftere.
Den høje antændelsestemperatur vil vise petroleums uegnethed ved
vanskelig start og daarlig forbrænding, navnlig under langsom kør-
sel. Ved brug af petroleum i længere tid vil der komme kraftige
soddannelser som følge af den daarlige forbrænding.
Det vil heraf ses, at det er en meget daarlig økonomi at bru-
ge petroleum i stedet for benzin, da den giver større forbrug i
forhold til kraftydelsen, større slitage paa motoren, mere

                                                                                                               

Næste side