|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 5-6 1958 side 9 |
||
|
F I N T B E S Ø G I anledning af det andetsteds i bladet omtalte veteranbilløb i Malmö har vi haft besøg af 7 engelske veteranbilkørere, som i deres vogne har kørt gen- nem Danmark. Paa turen gennem landet, som gik via Esbjerg-Aarhus-Grenaa-Hun- dested, er briterne blevet fulgt med mere end almindelig interesse af saavel offentlighed som presse, og der er ikke nogen tvivl om, at enhver enthusiast af den rette slags har været paa stikkerne for at faa et glimt af de pragt- fulde automobiler. Vogntoget omfattede: Panhard Levassor 1902, Rolls-Royce 1904, en itali- ensk O.T.A.V. fra 1904, Wolseley Siddeley 1907, De Dion-Bouton cabriolet fra 1912 og 2 Lanchester-vogne fra 1909 og 1913, der alle straalede i messing og muntre farver. Undertegnede havde lejlighed til ved kørernes ankomst til Sjælland at gøre turen med fra Hundested til København i Mr. Francis Hutton-Stott's ele- gante, cremefarvede Lanchester phaëton 1913, der i betagende lydløshed skød en fart af 50-60 km/t. Naar det ikke gik hurtigere, skyldtes det hensynet til flere af de andre, ældre og mere gebrækkelige vogne, som op ad bakke tabte anseligt i fart. Langsomst var den muntre Mr. Hamilton Fiske's lille, ency- lindrede O.T.A.V., der hele tider, blev kørt agterud med sine kun 20 miles i timen. Samlingen af vogne repræsenterede paa glimrende vis udviklingen i de første 10 aar af automobilets historie. Her fik man rigtig indtryk af de sto- re fremskridt, der i hine tider skete fra aar til aar. Der var milevid for- skel fra den raslende, rystende Panhard til den sagte tøffende, kun 2 aar yngre Rolls-Royce 1904 og fra denne til den særprægede, grønstribede Lanchest- er 1909, hvis konstruktørs uafhængighed og snilde lyste ud af hver en detaille paa vognen. Vi haaber, at vi en gang med tiden her i Danmark vil kunne stille en lignende fornem samling paa benene ved et arrangement. Ved en ihærdig indsats fra de herværende medlemmer af bestyrelsens side lykkedes det i hast at indkalde en lille flok af klubben til mandag eftermid- dag paa Duntzfeldts Alle, hvor englænderne skulle besigtige Hammel-vognen. Kl. 17.15 arriverede gæsterne i silende regn til Teknisk 115useum, og efter at have besigtiget Hammel-vognen, kørtes der i veteranerne og i D.V.K.s medlem- mers biler tilbage til Gl.Vartovvej, hvor de gamle biler blev opstaldet. Derfra fortsatte man i mere komfortable køretøjer til Hyldegaarsvej, hvor man besaa Delaunay-Bellevillen, der nu er under restaurering. Der er ingen tvivl om, at englænderne var lige saa interesseret i den stolte landaulet som i Hammel, og der blev vist udvekslet mangt et raad mellem de britiske besøgende og konservatorerne. Sidste punkt var "Sukkerhusvognen" fra aarhundredeskiftet. Denne blev startet, men en paatænkt demonstrationskørsel endte brat 5 meter uden for vognporten paa Stolpegaardsvej, og den lille vogn blev i hast skubbet ind igen, at ikke regnen skulle gaa for haardt til værks paa motor og læder- betræk. Var dagen vejrmæssigt en fiasko, er det til gengæld vort haab, at vore engelske gæster maa have haft udbytte af deres "pilgrimage" til vore lokale seværdigheder. Dansk Veteranbil Klub ønsker dem GODT LØB og godt vejr i Sverige! JN |