|

|
F I A T 5 0 1
Med en vis ængstelse som
følge af en meget begrænset
teknisk viden om vognen starte-
de jeg paa langtur med min
ny-
erhvervede Fiat model 501.
Imidlertid viste den sin
driftsikkerhed paa bedst mulige
maande efter
den ca. 1400 km.
lange tur Danmark rundt uden
nogen som helst form for van-
skeligheder.
|
Vognen er i eet, og alt, - med undtagelse af kalechen- et,
me-
get velholdt eksemplar, en udmærket repræsentant for en vellykket
og gennemført automobilkonstruktion fra første halvdel
af tyverne,
Med sin kvikke motor,
glimrende vejbeliggenhed, direkte sty-
reapparat samt korte
akselafstand egner den sig fortræffeligt til
landevejs- saavel som til
bykørsel.
Motoren er firecylindret,
sideventilet, med et slagvolumen
paa 1460 ccm og en ydeevne paa 18 normal-HK; cylindre og
stempler
af støbejern, Krumtapakselen hvilende i broncelejer foret med
hvidmetal. Gearkassen rummer 4 fremadgaaende og
et bakgear - 4.
gear direkte - og betjenes gennem kort, kanalført gearstang,
der er anbragt i kvadrant som, haandbrensestangen i vognens
højre side. Den tørre lamelkobling har sin plads i forreste halv-
del af gearkassen. Tændingen, sker ved den originale MARELLI-høj-
spændingmagnet i følgende
tændingsorden: 2-1-3-4 og kan manuelt
reguleres ved et drejegreb i ratnavet. Fodspeederener anbragt
i
midten - mellem kobling og fodbremsepedal - og haandgassen regu-
leres ved drejning af ratsøjlen
Vognen har paa hvert baghjul to af hinanden uafhængige
ind-
vendige
ekspansionsbremser virkende paa store bremsetromler; de
aktiveres
mekanisk gennem staalwireforbindelser til henholdsvis
bremsepedal og
haandbremsestang.
Ovennævnte tur har givet mig et udmærket grundlag for
bedøm-
melse af
Fiat'en som en for sin tid meget forudseende konstruktion,
moderne i 1923
og næsten tidssvarenes i dag. Dens egenskaber trods
det rimelige prislag
berettigede den til interesse hos selv særde-
les kræsne automobilister. I
modsætning til den tids populæreste
middelklassevogne fra U.S.A. besad
Fiat 501 en virkelig haandværks-
mæssig kvalitet og finish, en latinsk
esprit og et passende stænk
fuldblod. I saa henseende er Fiat eet af de
faa automobilmærker,
der har vist sig en tradition tro.
Hans Chr. Rasmussen.
Tegning af forfatteren.
Næste side
|
|