Bilhistorisk Tidsskrift  No. 10  1958   side  10

 
 

 

 

PACKARD IN MEMORIAM

     Hvert efteraar maa man, stadig overrasket over menneskenes
opfindsomhed, gribe sig til hovedet i dyb undren over de nye au-
tomobilmodeller fra U.S.A.. Det hektiske og hemningsløse jag
fra den ene til den næste, endnu mere blærede og opblæste model
er ved at antage groteske former. Og kommer der endelig en lille
vintergæk mellem tidslerne, skal den hurtigt trampes ned. Hvad
er der f.eks. nu tilbage af Raymond Loewy's Studebaker fra 1953?
     Packard var efter krigen den eneste vogn, der endnu holdt
fanen højt. Lige til 1953 var en Packard saa umiskendeligt en
Packard. Da begyndte dødskampen for alvor, og endelig nu er det
sket definitivt med "Amerikas Rolls-Royce".
     F.H.Royce købte en bil og blev saa utilfreds med den, at
han besluttede at bygge een, der var bedre. Det samme gjorde J.
W. Packard, som i 1898 erhvervede en WINTON bil, hvis slette egen-
skaber ærgrede ham saa meget, at han kritiserede Alexander Winton
for vognens konstruktion. "Hvorfor bygger De ikke selv", sagde
Winton, "- en vogn, naa De er saa dygtig, Mr. Packard?". P.
allierede sig med sin broder, W.D., og i 1899 kørte den første
Packard "Ohio" vogn ud. Den var bedre end nogen anden vogn, og
efterhaanden som fabrikanterne vandt erfaringer, blev deres vogne
mere og mere udbredt paa grund af deres høje kvalitet.
     Man anlagde ret tidligt en konservativ politik, idet Packard
lagde vind paa en tidløs fremtræden. I 1915 kom den første 12-
cylindrede P., konstrueret af J.G.Vincent. Den holdt sig til 1923,
da den første "Straight Eight' lanceredes, en vogn, der i prin-
cippet bevaredes lige til denne krig. I 1932 løb en ny tolver af
stabelen, og denne vældige 7,8 ltr. 175 HK model kunne faas lige
til krigen. Karakteristisk for alle Packarder ligetil 1940 var
deres elegante, lidt konservative snit med den karakteristiske,
knækkede kølerprofil, der endda til det sidste kunne anes som en
tynd afglans af fordums storhed.

JN    

NYE MEDLEMMER
148 Maskinist Ole Petersen, H C Andersensgade 26, Horsens
149 Gymnasieelev Erik Axen, Grønnevej 208, Virum
150 Civilingeniør Oscar Øelund, Dampfærgevej 27, Ø.
151 Gymnasieelev Jens Jacobsen, Storkebakken 11, NV.
152 Typograflærling Ole Ballermann, Skraagade 2, Nørresundby
153 Sekr. cand..jur. A.Fabricius Hansen, Smakkegaardsvej 145, Gj.
154 Mr. C.P. Brooks, 154, Lancing Road, Orpington, Kent
155 Salgschef F.C. Smith, Langelinie 50, Odense
156 Arkitekt Poul Kyhl M.A.A. Amaliegade 45, K
157 Bo Bonfils, Sdr. Fasanvej 51, F.
158 Stud, art. Johs, E. Gothen, Vejlefjord pr. Vejle
159 Fabrikant Otto Nielsen, Barsehøj 10, Hellerup
160 Kontorassistent Niels Andersen, Petersborgvej 34, Hillerød