|
PACKARD IN MEMORIAM
Hvert efteraar maa man, stadig
overrasket over menneskenes
opfindsomhed, gribe sig til hovedet i dyb
undren over de nye au-
tomobilmodeller fra U.S.A.. Det hektiske og
hemningsløse jag
fra den ene til den næste, endnu mere blærede
og opblæste model
er ved at antage groteske former. Og kommer der
endelig en lille
vintergæk mellem tidslerne, skal den hurtigt trampes
ned. Hvad
er der f.eks. nu tilbage af Raymond Loewy's Studebaker fra
1953?
Packard var efter krigen den eneste
vogn, der endnu holdt
fanen højt. Lige til 1953 var en Packard saa
umiskendeligt en
Packard. Da begyndte dødskampen for alvor, og endelig
nu er det
sket definitivt med "Amerikas Rolls-Royce".
F.H.Royce købte en bil og blev saa
utilfreds med den, at
han besluttede at bygge een, der var bedre. Det
samme gjorde J.
W. Packard, som i 1898 erhvervede
en WINTON bil, hvis slette egen-
skaber ærgrede ham saa meget, at han
kritiserede Alexander Winton
for vognens konstruktion. "Hvorfor
bygger De ikke selv", sagde
Winton, "- en vogn, naa De er saa
dygtig, Mr. Packard?". P.
allierede sig med sin broder, W.D., og i
1899 kørte den første
Packard "Ohio" vogn ud. Den var bedre end nogen anden vogn, og
efterhaanden som
fabrikanterne vandt erfaringer, blev deres vogne
mere og
mere udbredt paa grund af deres høje kvalitet.
Man anlagde ret tidligt en
konservativ politik, idet Packard
lagde vind paa en tidløs fremtræden.
I 1915 kom den første 12-
cylindrede P., konstrueret af J.G.Vincent. Den
holdt sig til 1923,
da den første "Straight Eight' lanceredes, en
vogn, der i prin-
cippet bevaredes lige til denne krig. I 1932 løb en ny tolver af
stabelen, og denne vældige 7,8 ltr. 175 HK model kunne faas lige
til krigen. Karakteristisk for alle Packarder
ligetil 1940 var
deres elegante, lidt konservative snit med den
karakteristiske,
knækkede kølerprofil, der endda til det sidste kunne
anes som en
tynd afglans af fordums storhed.
JN
NYE MEDLEMMER
148 Maskinist Ole Petersen, H C
Andersensgade 26, Horsens
149 Gymnasieelev Erik Axen,
Grønnevej 208, Virum
150 Civilingeniør Oscar Øelund,
Dampfærgevej 27, Ø.
151 Gymnasieelev Jens Jacobsen,
Storkebakken 11, NV.
152 Typograflærling Ole
Ballermann, Skraagade 2, Nørresundby
153 Sekr. cand..jur. A.Fabricius
Hansen, Smakkegaardsvej 145, Gj.
154 Mr. C.P. Brooks, 154, Lancing Road, Orpington, Kent
155 Salgschef F.C. Smith,
Langelinie 50, Odense
156 Arkitekt Poul Kyhl
M.A.A. Amaliegade 45, K
157 Bo Bonfils, Sdr. Fasanvej 51,
F.
158 Stud, art. Johs, E. Gothen,
Vejlefjord pr. Vejle
159 Fabrikant Otto Nielsen, Barsehøj 10, Hellerup
160 Kontorassistent Niels Andersen, Petersborgvej 34, Hillerød
|
|