|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 11 1958 side 5 |
||
|
1919 Elektrisk selvstarter og aftagelige fælge kan faas som ekstra 4 - - (sedan) De aabne modeller har begge lodret vindspejl. Touring har kaleche med lodrette støtter og 3 smalle, lodrette vinduer bagud. Coupe og runabout har en lille kasse over bagakslen (bagagerum). Sedan har dør midt i siden med vindue paa hver side og ovalt vindue bagi. Alle modeller har normalt sortlakerede lygtekranse og kølerkapper, men blev dog ofte forsynet med forniklede kranse og kapper (aldrig blank messing). Farven paa alle vogne var fra fabrikken sort. Benzintanken laa altid under sædet og var i de aabne modeller rund (tøndeformet). 1923 De aabne modeller faar skraat vindspejl, og de lodrette kale- chestøtter forsvinder. Vognene gøres lidt lavere, bl.a. derved, at sæderne sænkes, hvilket medfører, at benzintanken faar ovalt tvær- snit. De lukkede modeller er i-det væsentlige uforandrede. I slut- ningen af dette aar fremkommer for første gang den 4-dørs sedan med firkantet bagrude. 1924 2-dørs sedan og coupe fremkommer i nye, lavere modeller med mindre rejsning paa taget. Sedanen faar dørene anbragt foran, og der er kun to vinduer i hver side. Bagruden bliver rektangulær, køleren faar en nedre afslutningsplade og gøres højere. Lygter og skærme er uforandrede. De i Europa solgte modeller leveres med for- niklet køler og lygtekranse og kan endvidere leveres i forskellige farver. 1925 som 1924, idet vognene dog nu faas med ballondæk. Ved motoren sker der ogsaa visse forbedringer; f.eks. gives gear- og bremsepe- dal, der tidligere var som bakpedalen, en mere behagelig form. 1926 Udseendet ændres væsentligt. Torpedoen gøres lavere, motorhjæl- men faar flere gæller, hele karrosseriet gøres lavere, vindspejlet i den lukkede model er udelt, benzintanken lægges op under torpedo- en (undtagen i 4-dørs sedan), skærmene gøres bredere og med lavere vulst, lygterne hæves, rattets diameter øges til 17", og udvekslin- gen sættes op fra 4:1 til 5:1. Instrumentbrædtet fornikles, tænd- spolerne flyttes fra forbrædtet op paa motoren, og endelig kan den- ne model leveres med traadhjul. 1927 Denne model er ligesom 1926, bortset fra at traadhjul nu er standardudstyr. Begge de sidste 2 aargange havde klapsæde i de 2- personers modeller. Til slut skal bemærkes, at der foruden disse ydre kendetegn i aarenes løb foretoges forskellige forbedringer i motorkonstruktion- en, men en gennemgang af dette ville blive for omfattende. De an- givne aarstal er modelaar, d.v.s. de løber i reglen fra det fore- gaaende nars efternar. N. Tønnes Pedersen |