Bilhistorisk Tidsskrift  No. 11  1958   side  7

 
 

 

 

Notater om vognens historie - af advokatfuldmægtig H.J. Beier.

     Ifølge opgivelser fra, fabrikken forlod chassiset denne den 3.
februar 1939 for at faa paabygget karrosseri hos LETOURNEUR &
MARGRAND, Boulevard Bineau 210, Neuilly (Seine).
     Saavidt det vides, kom vognen til Danmark under krigen med
tyskerne, hvor den ifølge ikke bekræftede oplysninger var stabsvogn
for en højerestaaende tysker (Best? Han var i Frankrig i begyndel-
sen af besættelsen). Under alle omstændigheder var vognen ved købet
forsynet med resterne af en tysk stabsvimpelstander.
     Den blev af den danske stat solgt fra den tyske vognpark og
blev første gang indregistreret i Danmark den 17. maj 1947 som til-
hørende A/S Jens Lillelund & Co.. Den 18. februar 1949 blev den
indregistreret for næste ejer, DAPA (nu afdøde grev Schulin). Grev
Schulin beholdt den til foraaret 1956, da han forsøgte at sælge
den. Den 2. maj blev den efter hans død købt af undertegnede, in-
geniør Ole Barrit samt min broder, der dog senere udtraadte.
     Efter endt restaurering blev vognen indregistreret igen den
16 november 1957, idet den ved købet ikke var registreret (afmeld
28 marts 1956).
     Ved købet var vognen i meget daarlig stand. Den blev i det
kommende halvandet aar skilt fuldstændig ad, sat i stand og deref-
ter samlet igen.
     Bortset fra, at alle dele blev renset for rust og snavs, blev
bl.a. følgende udført: nye lejer lagt i motoren overalt, nye stem-
pelringe isat, ventiler slebet, ny forkæde, kugleledsforbindelser
i styretøjet udskiftet, magnetkoblinger i gearkasse justeret (Cotal
elektromagnetisk gear), kul i gearkasse udskiftet, differentiale
skilt ad 'og justeret, nye bremsebelægninger, bremsetromler afdrej-
et, hjul rettet op, nyt indtræk overalt undtaget sæderne, nye tæp-
per i bunden, alt træværk i torpedo, 1½ dør og halen udskiftet,
pladearbejde paa karrosseriet for et par tusinde kroner, alle for-
kromede dele opforkromet, nye kofangere for og bag, nye forlygter
monteret, ny kølerfront fabrikeret, dynamo og startmotor repareret
nye akkumulatorer, alle ledninger og kabler fornyet, vognen malet
etc.etc..
     Vognen er i stor udstrækning ført tilbage til den oprindelige
stand, men paa, nogle punkter er der lavet forbedringer, og paa, and-
re punkter har det ikke været muligt at føre den tilbage til den

Næste side