|
Notater om
vognens
historie - af advokatfuldmægtig H.J. Beier.
Ifølge opgivelser fra, fabrikken forlod
chassiset denne den 3.
februar
1939 for at faa paabygget karrosseri hos LETOURNEUR &
MARGRAND,
Boulevard Bineau 210, Neuilly (Seine).
Saavidt det vides, kom vognen til Danmark under krigen
med
tyskerne, hvor den ifølge ikke bekræftede oplysninger var stabsvogn
for en højerestaaende tysker (Best? Han var i Frankrig i begyndel-
sen af besættelsen). Under alle omstændigheder var vognen
ved købet
forsynet med resterne af en tysk stabsvimpelstander.
Den blev af den danske stat solgt fra den tyske
vognpark og
blev første gang indregistreret i Danmark den 17. maj
1947 som til-
hørende A/S Jens Lillelund & Co.. Den 18.
februar 1949 blev den
indregistreret for næste ejer, DAPA (nu afdøde grev Schulin). Grev
Schulin beholdt den til foraaret 1956, da han forsøgte at sælge
den. Den 2. maj blev den efter hans
død købt af undertegnede, in-
geniør Ole Barrit samt min broder, der
dog senere udtraadte.
Efter endt restaurering blev vognen indregistreret
igen den
16 november
1957, idet den ved købet ikke var registreret (afmeld
28 marts 1956).
Ved købet var vognen i meget daarlig stand. Den blev
i det
kommende halvandet aar skilt fuldstændig ad, sat i stand og deref-
ter samlet igen.
Bortset fra, at alle dele blev renset for rust og
snavs, blev
bl.a. følgende udført: nye lejer lagt i motoren
overalt, nye stem-
pelringe isat, ventiler slebet, ny forkæde,
kugleledsforbindelser
i styretøjet udskiftet, magnetkoblinger i
gearkasse justeret (Cotal
elektromagnetisk gear), kul i gearkasse
udskiftet, differentiale
skilt ad 'og justeret, nye
bremsebelægninger, bremsetromler afdrej-
et, hjul rettet op, nyt
indtræk overalt undtaget sæderne, nye tæp-
per i bunden, alt
træværk i torpedo, 1½ dør og halen udskiftet,
pladearbejde paa
karrosseriet for et par tusinde kroner, alle for-
kromede dele
opforkromet, nye kofangere for og bag, nye forlygter
monteret, ny
kølerfront fabrikeret, dynamo og startmotor repareret
nye
akkumulatorer, alle ledninger og kabler fornyet, vognen malet
etc.etc..
Vognen er i stor udstrækning ført tilbage til den
oprindelige
stand, men paa, nogle punkter er der lavet forbedringer,
og paa, and-
re punkter har det ikke været muligt at føre den tilbage
til den
Næste side
|
|