|
SPEEDOMETERET
Hastighedsmaaleren paa en bil er i virkeligheden et pudsigt,
lille
redskab. Det har sin egen individualitet ligesom hele vog-
nen. Nogle viser
hastigheden paa kanten af en tromle gennem et
hul og andre har en viser.
Nogles viser dirrer, andres svinger
langsomt hid og did og en bestemt
slags instrumenters nagl sprin-
ger rundt paa skalaen i nervøse
sæt.
Hvad er egentlig fysikken i den mekanisme, der bevæger
naa-
len? I
reglen gemmer maskineriet sig helt bag skalaen og kan kun
blotlægges ved
hjælp af en daaseaabner. Paa visse ældre instru-
menter kan man dog se en
hel del af værket gennem hullet , hvor
viseren kommer ud, og disse
speedometre er i reglen ogsaa til at
skille ad ligesom et fint urværk.
Ikke desto mindre er funktion-
en af hastighedsmaaleren en gaade for mange
mennesker, og jeg
skal her forsøge at forklare, hvorledes de tre
almindeligste
typer fungerer i princippet.
|
|
Hosstaaende primitive tegning viser i
hovedtræk indretningen af den mest
udbredte
speedometertype, den elektro-
magnetiske. Magneten
M er lejret paa
en spindel og sættes i rotation af speed-
ometerkablet. I magnetens kraftfelt,
overfor
polerne N og S, sidder den cir-
kulære,
aluminiumsplade A paa viseraks-
len. Ved
magnetens rotation induceres
der en
hvirvelstrøm i A, som af denne
grund vil søge
at dreje sig sammen med
magneten. Spiralfjederen
hindrer A og
viseren V i at dreje sig mere end
et
bestemt stykke afhængigt af drejnings-
momentet i A. Jo hurtigere M roterer,
des flere hvirvelstrømme induceres der
i A,
hvorved drejningsmomentet vokser
og viseren
drejer længere ud. Keine
Hexerei - nur Metaphysik!
|
Omhyggeligt konstrueret og indstillet kan disse speedometre være
meget
præcise, og de har den fordel, at de er relativt billige
at fremstille.
Der findes forskellige varianter af typen; saa-
ledes det meget fornemme
DEUTA Tachometer, der i tidligere tid
fandtes paa fine tyske biler, og som
stadig anvendes i jernbane-
lokomotiver. Her er viseren forbundet med et
lille jernanker,
der er ophængt i et magnetfelt. I luftmellemrummet mellem ankeret
og
magnetpolerne roterer en aluminiumcylinder, drevet af speed-
ometerkablet.
Cylinderens rotation bevirker en drejning af fel-
tet, hvorved ankeret med
viseren drejer sig med forskelligt ud-
slag afhængigt af cylinderens
rotationshastighed.
Næste side
|
|