Bilhistorisk Tidsskrift  No. 3-4  1959   side  10

 
 

 

 
     Palen P falder ned. B kobles til, og C drejer sig atter
OP til 40 km.-stillingen. Her løsnes palen Q et kort øjeblik,
hvilket ikke betyder noget, idet tappen X staar, hvor den stod
for 1 sekund siden (før C's tur tilbage og frem igen) og hind-
rer D og viseren i at bevæge sig væk fra de 40 km/t..
     Vi antager nu, at hastigheden nedsættes til 30 km/t. D
og viseren staar paa 40 km/t, fastholdt af palen Q. C smutter
tilbage til 0, B bliver koblet til i ½ sekund, men nu kan C
ikke naaat dreje sig et saa langt stykke rundt som før og
bliver staaende ved viserens 30 km/t-stilling. D og viseren,
der indtil nu har staaet paa 40, frigøres nu af Q og smutter
ned, indtil tappen Y støder mod X, og viseren staar paa
30 km/t.
     Accelererer man, naar C for hver tur frem og tilbage paa
grund af den stigende hastighed at dreje et længere
stykke rundt, og tager for hver tur D og viseren et stykke
med op, idet denne drejes med rundt, hver gang X paa C naar
op til Y paa D og trækker den med. Herved fremkommer den ryk-
vise bevægelse af viseren, der altsaa bliver indstillet efter
den øjeblikkelige hastighed hver gang knastakslen K drejer
een gang rundt. Paa grund af mekanismens periodiske arbejds-
maade bliver indikationerne en lille smule forsinkede, specielt
under bremsning, da forsinkelsen kan andrage om til et helt
sekund, saaledes at viseren ofte staar paa
10-15 km/t efter
at vognen er standset, men straks ryger ned paa 0, naar man
starter igen.
     Den forsinkede udløsning turde være uden betydning, naar
instrumentet anvendes til speedometer, men som omdrejningstæl-
ler synes typen at være uegnet, da man ved megen sportslig
kørsel har brug for hurtige og nøjagtige aflæsninger af moto-
rens omdrejningstal (f.eks. under bobbelt udkobling m. mellem-
gas eller nedgearing uden udkobling). Ikke desto mindre er
"chronometric" blevet benyttet paa flere sportsvogne (f.eks.
MG 2.3 liter) og anvendes endnu i racerbiler og paa motorcyk-
ler. Brugen af denne type hastighedsmaalere maa nok især til-
skrives deres soliditet og slidstyrke i forbindelse med en
meget ringe vægt.
     Den Ole-Opfinderagtige tegning af mekanismen fortæller
intet om størrelsen af denne i sin aktuelle udformning, som
den er blevet lavet uændret i de sidste 40 aar; hele her-
ligheden fylder ikke mere end det halve af en tændstikæske!
Det er et af de faa steder, man endnu i en noderne bil kan
møde virkeligt præcisionsarbejde.                        JN

BILHISTORISK TIDSSKRIFT udgives til medlemmerne af Dansk Vete-
ranbil Klub, Bilhistorisk Selskab. Oplag: 200 eksemplarer.

REDAKTØRER:    Jens Nielsen        H.Chr.Rasmussen
               Gadestævnet
9                Ndr.Fasanvej 33 B
        Hvidovre - tlf. 75.08.89   Kbh. F. - tlf. FA 1006

Næste side