Bilhistorisk Tidsskrift  No. 5  1959   side  4

 
 

 

 
cipielt forkerte æstetiske forudsæt inger. Roden til ondet lig-
ger blandt andet i det faktum, at de fleste formgivere tilsyne-
ladende arbejder med formproblemet som et grafisk (todimensio-
nalt) og ikke, hvad bilen jo rettelig er, et skulpturelt (tre-
dimensionalt) spørgsmaal.
     Formgivning er ikke blot indskrænket til en række pro-
jektionstegninger af modellen forfra, bagfra, fra siden og fra-
oven. En saadan tegning giver en grafisk, men abstrakt og i
reglen helt misvisende fremstilling af formen, idet man ikke
aner noget om den synsmæssige virkning af karrosserifladernes
rumlige forløb. En bil er ikke en stillestaaende genstand,
hvis omrids er begrænset af streger, men et objekt, der ses i
bevægelse, hvis form tegnes af lysets spil i overfladen. Bil-
arkitektens instrumenter hedder lys og skygge, refleks og spejl-
ing, og kun den, der forstnar at spille rent paa alle disses
registre, kan blive en god karrosseritegner. Det er karakteri-
stisk, at nogle af de fineste og smukkeste biler er tegnet af
billedhuggere. Bugatti og Bertone (med Citroën 11 og senere DS
19) var saaledes tillige skulptører.
     Indtil for ca. 25 nar siden var automobilets ydre udform-
ning i hovedsagen bestemt af en haandværksmæssig tradition og
kunnen. At man ud fra disse forudsætninger løste opgaverne saa
funktionelt, som man den gang kunne kræve det, er sikkert grund-
en til, at biler fra vintage-perioden stadig virker meget forfi-
nede trods nutidens ændrede formidealer.
     Med fremkomsten af de helsvejste staalkarrosseri opstod der
helt nye muligheder for udformning af bilen, og den moderne
tekniks motto: "alt kan laves, ergo: alt skal laves" fik sit
indpas i karrosserifremstillingen. En hvilken som helst tegne-
grille kan realiseres; enhver charlatan kan "designe" bilkarros-
serier, og ingeniøren løser en hvilken som helst stillet opgave.
Den moderne formpresse stanser paa ½ sekund
de mest absurde bob-
ler i den tynde blikplade.
     "Bizarre formen schrecken uns nicht", skrev et bekendt tysk
læderfirma i deres katalog over foderaler og etuier til kameraer
o. lign.. Det samme kunne staa over døren ind til de fleste kar-
rosseriafdelinger paa verdens automobilfabrikker.
      Desværre er langt de fleste resultater af formgivernes be-
stræbelser ikke blot arkitektonisk klamphuggeri, men tillige mis-
brug af de muligheder, teknikken giver for formgivning. Presset
staalplade, glasfiberarmeret polyester og det nye dobbeltkrumme
glas muliggør i dag opbygningen af det helt rigtige karrosseri,
som man har drømt om lige
siden professor RUMPLERs første spæde
forsøg i tyvernes begyndelse.
     Opbygningen af et bilkarrosseri er i første række et inge-
niørmæssigt og funktionelt problem, der kan løses ganske syste-
matisk ud fra de konstruktions-, produktions- og brugstekniske
krav der stilles til produktet. Er disse elementære fordringer

Næste side