Bilhistorisk Tidsskrift  No. 5  1959   side  7

 
 

 

 
ken, gearkassen og andre transmissionsdele fremstillet af fint
poleret aluminium, ligesom brandskottet og instrumentbrædtet
fremtræder i een kompliceret og meget fornem støbning. Man mindes "Autorlobile Engineer"s rapporter fra tyvernes franske og
engelske biludstillinger, hvor alle de fine biler udstillede et
chassis med fint emaillerede og maskinpolerede ("mottlede") ma-
skindele.
     Redaktionen har haft lejlighed til at prøvekøre Niels An-
dersens Baltot, der har henslæbt en del aar som arbejdsvogn for
en nordjysk smed og senere en gartner, efter oprindelig at have
tilhørt en københavnsk overretssagfører, der købte den som ny
i 1926.

     Selv i sin alderdoms fornedrelse lyser vognen langt væk af
fuldblod. Den er malet i en sælsom orangegul farve, og den oprin-
delige 2-personers kaleche er forlænget bagud til at rumme 4 per-
soner. Karrosseriet, som er af 2-personers convertible coupe-type,
er bygget hos LABOURDETTE i Paris, og det har uden tvivl før om-
bygningen (som i øvrigt let lader sig ændre til den oprindelige
skikkelse) været et overordentlig smart køretøj. Den fine, svagt
tilspidsede Baltot-køler med det emaillerede anker-mærke og de
originale kryddertvebak-formede franske lygter eksisterer endnu.
Indvendigt er vognen udstyret med et par uoriginale, meget grim-
me sæder, men derudover er alt tilsyneladende originalt. Gulvet
er ligesom instrumedtbrættet af aluminium, og de ens udseende,
ganske korte greb for haandbremse og gear sidder midt mellem sæ-
derne. Instrumentariet er meget omfattende med bl.a. omdrejnings-
tæller og oliemanometer, altsammen med Baltots værke paa skalaen.
Som paa alle fine biler er der paa instrumentbordet et typeskilt
fabrikantens navn, vognens type og
fabrikationsnummer.  End-
videre findes de originale bowden-opererede afvisere og et meget
gammelt europæisk KLAXON-horn stadig.
     Motoren startede let og arbejdede under en kraftig buldren,
som i ny og næ krydredes med mekaniske klaprelyde - antagelig
fra den overliggende knastaksel. Selve kørselen foregik - som ved
alle fine franske vogne - i øresønderrivende larm, men der er
da heller ingen tvivl om, at denne bil er beregnet til brug
med nedslaget kaleche, hvilket upaatvivlelig vil fjerne den vold-
somme akustiske effekt fra kørselen.
     Gearet, hvis udvekslingsforhold er stærkt spatierede, er
ikke let at skifte lydløst, men indenfor bestemte hastighedsom-
raader foregaar skiftet glat og uden tøven med et herligt smæk
fra tandhjulene, idet den korte, præcise gearstang (af støbt alu-
minium) kan bevæges som den noksom bekendte kniv i smørret. Med
lidt træning kan man til gengæld inklusive den hellige, alminde-
lige dobbelt-udkobling skalte og valte med gearene, idet den
eksakt virkende skiftemekanisme gør skiftet til en virkelig for-

Næste side