|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 5 1959 side 7 |
||
|
ken, gearkassen og andre transmissionsdele fremstillet af fint poleret aluminium, ligesom brandskottet og instrumentbrædtet fremtræder i een kompliceret og meget fornem støbning. Man mindes "Autorlobile Engineer"s rapporter fra tyvernes franske og engelske biludstillinger, hvor alle de fine biler udstillede et chassis med fint emaillerede og maskinpolerede ("mottlede") ma- skindele. Redaktionen har haft lejlighed til at prøvekøre Niels An- dersens Baltot, der har henslæbt en del aar som arbejdsvogn for en nordjysk smed og senere en gartner, efter oprindelig at have tilhørt en københavnsk overretssagfører, der købte den som ny i 1926. Selv i sin alderdoms fornedrelse lyser vognen langt væk af fuldblod. Den er malet i en sælsom orangegul farve, og den oprin- delige 2-personers kaleche er forlænget bagud til at rumme 4 per- soner. Karrosseriet, som er af 2-personers convertible coupe-type, er bygget hos LABOURDETTE i Paris, og det har uden tvivl før om- bygningen (som i øvrigt let lader sig ændre til den oprindelige skikkelse) været et overordentlig smart køretøj. Den fine, svagt tilspidsede Baltot-køler med det emaillerede anker-mærke og de originale kryddertvebak-formede franske lygter eksisterer endnu. Indvendigt er vognen udstyret med et par uoriginale, meget grim- me sæder, men derudover er alt tilsyneladende originalt. Gulvet er ligesom instrumedtbrættet af aluminium, og de ens udseende, ganske korte greb for haandbremse og gear sidder midt mellem sæ- derne. Instrumentariet er meget omfattende med bl.a. omdrejnings- tæller og oliemanometer, altsammen med Baltots værke paa skalaen. Som paa alle fine biler er der paa instrumentbordet et typeskilt fabrikantens navn, vognens type og fabrikationsnummer. End- videre findes de originale bowden-opererede afvisere og et meget gammelt europæisk KLAXON-horn stadig. Motoren startede let og arbejdede under en kraftig buldren, som i ny og næ krydredes med mekaniske klaprelyde - antagelig fra den overliggende knastaksel. Selve kørselen foregik - som ved alle fine franske vogne - i øresønderrivende larm, men der er da heller ingen tvivl om, at denne bil er beregnet til brug med nedslaget kaleche, hvilket upaatvivlelig vil fjerne den vold- somme akustiske effekt fra kørselen. Gearet, hvis udvekslingsforhold er stærkt spatierede, er ikke let at skifte lydløst, men indenfor bestemte hastighedsom- raader foregaar skiftet glat og uden tøven med et herligt smæk fra tandhjulene, idet den korte, præcise gearstang (af støbt alu- minium) kan bevæges som den noksom bekendte kniv i smørret. Med lidt træning kan man til gengæld inklusive den hellige, alminde- lige dobbelt-udkobling skalte og valte med gearene, idet den eksakt virkende skiftemekanisme gør skiftet til en virkelig for- |