Bilhistorisk Tidsskrift  No. 6  1959   side  6

 
 

 

 
det betydelige antal af 16.000 stk.; prisen var i Amerika 650
Dollars.

     "Skal man bedømme en "Oldsmobile"", indleder bogen, "-maa man
først vide, at den er Frugten af 15 Aars Erfaring i Fabrikationen
af Benzinmotorer og mere end 10 Aars omhyggeligt gennemtænkte For-
søg paa at fremstille et Benzinkøretøj; at hver Enkeltdel er prø-
vet før dens Indsætning i Maskinen, og at hver Motor er undersøgt
af to sagkyndige, som begge har maattet afgive en skriftlig Erklæ-
ring om dens Beskaffenhed."
     Der følger en beskrivelse af mekanikken, idet man anbefaler,
at "man undersøger Maskinen, samtidig med at man gennemlæser Bogen."
Efter at en del af karrosseriet er fjernet, iagttager man "en kva-
dratisk Ramme, som bærer Vognen og med hvilken alle Maskinens ar-
bejdende Dele er forbundne. Motoren er befæstet paa denne Ramme
for og bag, og det er en Enkeltcylinder-Motor paa 6 H.K. Til høj-
re er Benzinbeholderen, der tager omtrent 16 Potter, naar den er
fyldt til 1 Tomme fra Randen".
     Næste kapitel omhandler "Forberedelser til Kørsel" og anviser,
hvor der skal smøres, og hvor mange draaber olie der skal hældes
i de respektive smørekopper. Derefter behandles den praktiske brug
af vognen i afsnittet "Hvorledes man kører med Oldsmobilen", 'der
meget letfatteligt beskriver de forskellige haandtags anvendelse
under kørselen. For alle eventualiteters skyld skriver forfatter-
en om kørsel i bakket terrain: "Gaar man i Staa opad Bakke, skal
man sætte Udvækslingsstangen ud af Arbejde og holde igen paa Vognen
med Bremsen, idet man lader Vognen gaa baglænds ned til Bakkens Fod,
før man paany sætter i Gang."
     Dernæst følger tre kapitler omhandlende "Hvorledes man indstil-
ler Motoren", "Hvad der er at gøre, hvis Motoren ikke vil arbejde"
samt "Andre Vink". Sidste afsnit hedder "Man skal aldrig-" og rum-
mer en række nyttige huskeregler, saasom:
     "Man skal aldrig hælde Vand i Benzinbeholderen eller Benzin
i Vandbeholderen."
     "Man skal aldrig foretage Reparationer uden at skrive til Fa-
brikken. Vi kender den Slags Reparationer."
     "Man skal aldrig sende Bud efter en saakaldt Sagkyndig. Vi
kender den Slags Sagkyndige. Send hellere Bud efter en G a s m o-
t o r m a n d."

     "
Man skal aldrig lade sin Oldsmobile løbe 25 Mil den første
Dag. En ung Hest lader man dog ikke løbe 2-3- Mil, før man kender
den. Men man kender jo ikke mere til en Benzinmotor end til en ny
Hest."
     "Man skal ikke gaa hen og anse sig selv for mindre intelligent
end hundrede andre, der har lært at køre og behandle Oldsmobiler
af ganske samme Type. Olds Works fabrikerer kun en Slags Motorer -
Motorer, der duer noget."
     Alt i 21t et opmuntrende og instruktivt værk, lige saa nemt
og let tilgængeligt som Verdens første allemandsbil, og for en nu-
tidig læser et pudsigt tidsbillede fra den gang, da automobilet
endnu var noget nyt og mærkeligt.