Bilhistorisk Tidsskrift  November 1959   side  5

 
 

 

 
ET PAR PRIVATE BETRAGTNINGER OM VETERANBILLØB

     Man har her i Landet hidindtil forholdt sig ret passivt
med Hensyn til Afholdensen af Veteranbilløb, og Dansk Veteran-
bil Klubs Aktivitet har i Hovedsagen været Begrænset til Afhol-
delsen af Møder, Udsendelse af Bilhistorisk Tidsskrift og i Ny
og Næ en Udflugt for Medlemmerne.
     Denne Indstilling har man Begrundet med, at selv om Vete-
ranbilløb utvivlsomt vil medvirke til at udbrede Interessen,
saaledes at flere gamle biler blev reddet og restaureret, maa
man tillige frygte, at den megen Publicitet vil udbrede den Op-
fattelse at enhver gammel Bil er en Formue værd, saaledes at
Priserne stiger til urimelige Højder, ligesom den pludseligt
opstaaede Interesse vil fremkalde en masse Efterløbere, der
pludselig skal køre Veteranbil - ikke fordi sagen egentlig in-
teresserer dem, men forbi denne Sport nu aabenbart er mondæn.
     Nu hvor Løbet er overstået, ser man det begræftet, hvor
psykologisk sikkert man inden for Klubledelsen har resonneret.
Thi kommer man ud til en Mand, der har en Bil fra Tyverne eller
før til Salg, kan man næsten være sikker på, at han fortæller,
at der inde i København findes en Klub, der køber gamle Biler,
og at saadanne Vogne er kostbare Liebhaverobjekter.
     Situationen er i Virkeligheden den bagvendte, at Liebhave-
riet kun eksisterer i Sælgerens Indbildning, og at Efterspørg-
selen kun er saa som saa - ja, det er ligefrem sværere at finde
Købere end det er at finde Biler. Men hvad kan det nytte at
forsøge at overbevise en Sælger om, at der ikke herhjemme ek-
sisterer nogen Forsamling af Millionærer, der som en ny og
fashionabel Hobby kører i de gamle Biler, naar man i Avisen kan se
Referater fra Rallies, Billeder af Lord Manifold og Sir Pinion
i deres fine Veteraner, der er forsikret for saa og saa mange
tusinde Kroner. Det gaar med vore gamle Biler, som det er gaaet
med Hønseringe, Kellinghusen Fajance, Hula-Hoop og hvad man nu
ellers sværmer for i vide Kredse, fordi dette nu en Gang er
blevet udskreget som noget særligt attraaværdigt. Den megen Om-
tale skaber en kunstig Kurs paa Ting, der før kun havde Værdi
iØjnene hos faa Enthusiaster.
     Det kan ikke nytte længere at indprente en Sælger, at der
skal ofres Tusinder af Kroner og Hundreder af Timer, før en Bil
er det, man vil have den til. Han har jo selv hørt, at en
Renault 1921 er en værdifuld Bil, og da hans egen nedkørte
Renault er fra 1921, er den altsaa ogsaa kostbar. Kan nogen
fortænke ham i denne Opfaattelse? Nej, han maa jo virkelig blive
over bevist om, at hans gamle Pakæsel pludselig er en Formue
værd, naar lignende Vogne kan gøre til Genstand for ihærdig
Dyrkelse og endda Avisomtale.
     Man kan købe en amerikansk Bog, der giver Anvisning for
uindviede paa, hvorledes man med Profit kan handle med gamle
Biler:"Det kan altid betale sig at slaa til, hvis man kan faa
en X-mobile fra 1928 for 300.- Dollars; De kan faa 3.000.-
Dollars for den hos en Liebhaver. Saa vidt er man nået der ovre.
     Dette skal ikke være nogen mavesur Afvisning af Veteran-
billøb, men kun en bitter Konstatering af Kendsgerninger. Thi
Forsiden af Medaillen erjo nok saa straalende, naar blot vi
kunne vente med at lave Staahej, indtil alle de gamle Biler er
paa rette Hænder. Nu maa vi vente, indtil denne Hausse dør
hen af Mangel paa Interessens Næring.

J.N.      

Næste side