Bilhistorisk Tidsskrift  November 1959   side  11

 
 

 

 
ARBEJDSFORMEN

     Retningslinierne for Bladets Indhold kunne maaske ventes
at optage Bladbidragyderne i særlig Grad. Men Situationen præ-
ges, ja tynges af, at man har Mængder af højaktuelle Emneideer
og Overflod af ubearbejdet Materiale, hvorfor vi kun har haft
Tanker om at faa noget af det mest presserende af Vejen, før
vi begynder at lægge Planer paa længere Sigt og at udarbejde
Prioritetssekvenser. - Denne Situation maa ses i relation til
betydelige Vanskeligheder med at overkomme den manuelle Del af
Arbejdet.
     Vi har foretaget Undersøgelser over, om det ville være
muligt at faa en Del af det manuelle Arbejde udført af et el-
ler andet Maskinskrivningsbureau. Det har vist sig, at dette
vil koste saa meget, at Klubbens Økonomi næppe kan bære det,
i alt Fald ikke uden væsentlige Reduktioner af Klubudgifterne
til andre Formaal. Værre er det imidlertid, at man ved en saa-
dan Bladproduktionspraksis ikke faar den ønskede eller ønske-
lige Detailkontrol med Arbejdet, og at dette vistnok ikke kan
udføres tilfredsstillende paa den Maade. Værst er det dog, at
der gaar alt for megen Tid tabt ved Snak og andet, naar der
skal være for mange Kokke. - Det er en uomtvistet Erfaringssag,
at et stort Ingeniørfirma arbejder mindre rationelt og dyrere
end et lille, skønt netop det store har specielle tekniske
Faciliteter og specialkyndige Medarbejdere og en ret konstant
Arbejderstab. Ligesaa her. Forenkling og Koncentration synes
at give de bedste Resultater og at kræve mindst Arbejde. - Et
snævert Arbejdsudvalg - i Ordets egentligste Forstand - til
Udførelse af det manuelle Arbejde skønnes at virke mest effek-
tivt. - Det eneste, der er lavet af fremmede til nærværende
Hefte, er Clichéerne til Halvtonebillederne.

MANGE INTERESSER AT TAGE HENSYN TIL.
     Skønt vi ikke har fastlagt Artikelemnerne til de kommen-
de Numre og end ikke gjort os Retningslinierne klare ud over
Bjergene af Materiale, holder vi dog en Ledestjerne for Øje:
Bladet er ikke til for Redaktionens Skyld, ej heller i særlig
Grad for Bestyrelsens Skyld, men for hele Foreningens Skyld,
og det vil sige alle de enkelte Medlemmer. Det er disses
Interessespektrum, der bør være bestemmende for Bladets Ind-
hold.
     Bladets faste Bidragydere maa da allerførst prøve at
finde ud af, hvad det egentlig er, man interesserer sig for.

     Allerede ved et flygtigt Skøn viser der sig at være mange
og højst varierende, ja divergerende Interesser, som vi maa
prøve at tage Hensyn til. Disse har nok det tilfælls, at
de har nogen Tilknytning til Biler og maaske i særligGrad til
ældre Biler. Men herefter hører Overensstemmelserne helt op.
     Nogle vil eje Biler. Nogle vil ligefrem samle paa Biler.
Nogle vil have Biler holdende et passende Sted. Nogle vil se
Biler. Nogle vil ses i Biler. Nogle vil køre i Biler - for
eller bag. Nogle vil køre Biler. Nogle vil køre egne Biler.
Alle andres.
     Nogle vil deltage i Ræveløb, Rally'er og andre Løb. Andre
vil køre Skovture eller Operature f.Eks. til det skønne Syd-
sjælland med dets storartede Teaterprogrammer.

Næste side