Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  3

 
 

 

 
det var bygevejr - en vogn, vi kørte bagefter i nogen tid, op-
førte sig tilsyneladende mærkeligt, og da vi kom nærmere, saa
vi passageren ved siden af føreren med sin højre arm rejse ka-
lechen, naar vognen kørte ind i en byge, og lægge den igen, naar
den var passeret.

Det var glædeligt, at ingen vogne syntes at have mekaniske van-
skeligheder; dette tyder dog paa en god standard af vognenes
maskinelle dele.

Overfarten til Sverige foregik i en syndflod af regn; hvor var
det dog synd, at alle de fine vogne skulle udsættes for det, og
mange af førerne var helt gennemblødt til skindet. Nogen forvir-
ring vakte det egsaa, at en del af vognene ankom til Landskrona
og derefter havde ca. 40 km at køre til Malmö.

Den valgte rute i den svenske del af løbet var en typisk "Vintage
Motoring" vej, grus og temmelig ujævn. Vognene gennemførte be-
undringsmærdigt godt og befandt sig godt ved rigtigt at kunne
hvirvle støv op. Posterne virkede effektivt og afviklede hurtigt
de ankommende vogne, de hemmelige poster standsede ogsaa her vog-
nene for tidskontrol, hvilket foraarsagede mindre ophobninger,
som medførte tab af tid, og dommerkomiteen'maatte her tage af-
gørelse om, hvorvidt dette tidtab skulle tillægges køretiden
imellem de aabne poster eller gaa ud af regnestykket.

Det kunne ikke undgaas ved denne afgørelse at favorisere nogle
kørere paa andres bekostning.

Den gennemførte afmærkning af ruten gjorde løbet lettere, men
frembragte køretider, der laa, meget nærmere idealtiderne, end
det var tilfældet i Danmark.

Der foreligger en udførlig kritik af rallyet, som Mr. Lanchester
beredvilligt har tilsendt de skandinaviske veteranbil-klubber,
og jeg skal paa det varmeste anbefale, at man ved tilrettelæg-
gelsen af fremtidige rallyer nøje gør sig bekendt med denne.

E. Vagn Jensen      

-----oo0oo-----

Mr. Lanchesters Kommentar til Løbet bringes her i dansk Over-
sættelse med Udeladelse af en til et af Mr. Lanchester optegnet
Diagram hørende Tekst, idet denne kun vil kunne forstaas i For-
bindelse med Diagrammet, som det vilde være vanskeligt og beko-
steligt at reproducere. Diagrammet og Teksten giver en udførlig
Anvisning paa den korrekte Opstilling af hemmelig Kontrol og
forklarer, hvorledes Strafpoints kan beregnes for tre Kørere
A, B og C, som alle faktisk overholder den foreskrevne Tid paa
en bestemt Strækning mellem to Poster, men hvor A til at begynde
med kører for stærkt og derfor maa sætte Farten ned eller helt
standse op, og B til sidst maa spurte for at opnaa den rigtige

Næste side