Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  18

 
 

 

 
nær saa sjovt som observatørerne i de gamle kareter, dem der kø-
rer i veteranbiler og som maa opføre sig tidssvarende.

     Observatørerne i de moderne biler har det let og kan lade chaufførerne klare næsten hele arbejdet, medens observatørerne i
veteranbilerne har det drøjt og begrænser køreholdenes ydeevne,
naar selve vognene godt kan køre stærkt. Allerede denne forskel
taler stærkt for, at man i fremtiden bør inddele bilerne i de
nævnte fire grupper i stedet for at inddele dem efter aldre, som
er ligegyldige, naar de gamle dog stadig føler sig unge og oplag-
te til rally'er og sport, fart og konkurrence, bare de kan faa
lov til at vise deres kræfter.

nnnn      

-----oo0oo-----

     Til slut vil indsamleren af de foran forekommende Indlæg i
sin Egenskab af Kontrollant under Det Skandinaviske Veteranbilløb
rekapitulere visse Indtryk respektive Meninger, hvilke kommer Ar-
rangement af Rallies i Danmark ved.

     Udkørslen fra København, Starten fra Eremitagen og selve lø-
bet, synes jeg, forløb særdeles udmærket. Man have for Øje, at
Arrangementet var det første af sin Art i dette Land.

     Alt var vel tilrettelagt, og Konkurrencemomentet i Oriente-
ringskørselen synes jeg om ud fra den Betragtning, at Transport,
naar bortses fra Banekonkurrencer, fra de tidligste Tider har
krævet, at Mennesket for at naa til Maalet har maattet være i stand
til at overse saavel sit Befordringsmiddels Funktion som dets Ret-
ning mod Destinationen, selvom Vanskeligheder maatte forceres og
omveje foretages. At et Individ med Overblik lettere overvinder
Forhindringer, er jo en Realitet, og at Maskinen skal være mere
afhængig af Manden end omvendt, hylder jeg. Sagt med andre Ord:
Det at komme med et i Motor og Karosserifint Automobil er meget
værd, men det skal ikke betyde en forud tilsikret Præmie, idet
Præstationen først kan beundres, naar Mand og Vogn i Forening har
vist sig Konkurrenterne overlegne i henholdsvis at finde og tilba-
gelægge en bestemt Strækning inden for en berammet Tidsfrist.

     En vis sportslig Indsats ud over blot at faa Maskinen til at
gaa forøger den Spænding, der rettelig bør være til Stede ved en
Konkurrencekørsel. Her et ug til Løbslederen og -arrangøren.

nnnnn    

     Alt godt saa vidt, men derefter skidt!

     Travbanearrangementet var for Hovedaktørerne -  de gamle Bi-
ler og deres Ejere - utilfredsstillende, for hvilket der er givet
Udtryk fra flere Sider, hvorfor jeg ikke vil komme ind paa dette
Thema.

     Kritik vil jeg rette mod ESSO's Bespisning af Deltagerne -

ikke alene mod Tidspunktet og slet ikke mod det rent kulinariske,
men mod det Faktum, at kun to pr. Køretøj var berettiget til at
deltage i Fouragen. At man ikke vil invitere flere, er der skam

Næste side