Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  20

 
 

 

 
ROSINEN.

     Det var altsaa en  I t a 1 a, - den- vi bragte portræt af
paa novemberheftets bagside.

     Denne model fremkom i 1926, efter et meget stort og meget
bekosteligt udviklingsarbejde. Det var maaske netop dette arbejde
og dermed denne creation, der bragte Itala-fabrikken tilkonkurs.
Men den tekniske præstation var ingenlunde mindre bemærkelsesvær-
dig af den grund. Tværtimod. Den vil aldrig blive glemt.

    De i bladet opgivne data om motorens cylinderdimensioner an-
tydede, at motoren maatte have mange cylindre, hvad ogsaa de an-
førte hastighedspræstationer tilkendegav. 46 mm boring og 55 mm
slaglængde giver 91,44 cm3 pr. cylinder. Følgelig maatte vognen
forventes at have 8-12-16 cylindre.

     Den havde 12.


     Dette store cylinderantal og de smaa cylinderdimensioner og
det meget store omdrejningstal var noget højst usædvanligt for en
trediedel af aarhundrede siden.


     Det skulle derfor være en let sag at finde frem til, hvad
det var for en bil.

     Den paagældende bil var endda verdensberømt. - Iøvrigt var
det antydet, at den var fra det europæiske fastland, eftersom di-
mensionerne var angivet i mm. Endelig var det antydet, at fabrik-
ken var en af veteranfabrikkerne, og at den var almenkendt, samt
at den ikke længere eksisterer som selvstændig virksomhed.

     Allerede 33 timer efter, at novemberheftet var puttet i post-
kassen, eller postkasserne, hvoraf de første to blev overfyldt,
ankom den første løsning til redaktionen. Den kom fra et klubmed-
lem i Tønder, hr. Have. Den var helt korrekt. Selv aarstallet for
konstruktionens fremkomst, 1926, var angivet korrekt. Ogsaa P. Hass,
København, indgav svar, der var helt rigtigt. B. Mackeprang havde
endog bilen i sin billedsamling.


     Fremdeles har redaktionen faaet tilsendt et brev fra Stock-
holm, nemlig fra formanden for den svenske broderklub, marinein-
geniør Curt Borgenstam, som i glæde over at se den næsten even-
tyrlige, halvt mytiske bil vedlagde et fotografi af motoren, vi-
sende ejendommelige træk ved ventilstyringssystemet. I brevet er
det angivet, hvad forfatteren ikke vidste, at bilens chassis var
af træ, og at karosseriet var opbygget som et flyvemaskineskrog,
endvidere at ratstammen var horisontal, samt at vognen "lär ha
varit snabb, men föga tillförlitlig".


     Mon ikke dette skyldtes forhjulstrækket, som vel var farligt,
naar motoren havde saa stort drejemoment.


     Redaktionen har imidlertid ikke modtaget flere tilkendegi-
velser om vognen, skønt dens identitet bl. a. kom til debat ved
sidste klubmøde i København.

Næste side