|
Bilhistorisk Tidsskrift December 1959 side 22 |
||
|
vi sigter til bilen paa næste side, altsaa
ikke til bilen paa bla- dets bagside. Dennes navn kan enhver gætte sig, til eller læse. Dens alder er almenkendt; ifølge historikernes bedste skøn man den stam- me fra aaret 1183 før Kristi fødsel, d.v.s. 3069 før vor tidsreg- nings begyndelse, (det aar, da Hammelbilen blev smedet) - Som det fremgaar af billedet, er redaktionen ved dette aarsskifte ude paa Odysseus spor. Odysseus beretter selv - det var vist i fjerde ka- pitel af hans skipperhistorie- om, hvordan man befinder sig i saa- dan en, naar man er lidt for mange inden for lidt for trange træ- vægge. Den anden viste bil er af væsentlig nyere dato, og den kan vist ikke være vanskelig at identificere. - Hvis nogen ikke har set den, og det gælder vist alle, har de vel set fotografier af den el- ler maaske det samme fotografi blot uden skiltet, foran køleren over- malet (det har vi nemlig gjort). Paa biblioteket kan man vist let finde den. Men for ikke at spilde for manges tid skal det dog bemærkes, at den ikke længere er afbildet i Danmarks Tekniske Bibliotek's vigtigste biltidsskrift. Billederne af den er nemlig skaaret ud, endda af to forskellige ar- tikler. Men den kan findes andre steder. Vi vil yderligere udkaste en hjælpeline til dem, der har svært ved at orientere sig blandt fortidens mange biler. Den viste bil er ejendommelig i en speciel konstruktiv henseende. - Nu skal vi ikke direkte meddele, hvori det ejendommelige bestaar. Det er jo ikke bladredaktionens opgave at give alle oplysninger. Men vi kan tilføje, at den paagældende bil umiddelbart efter sin fremkomst fik en konkurrent med samme ejendommelighed. Denne bil kender man i hvert fald i klubben, for der findes mindst et eksemplar af den her i landet endnu den dag i dag. - Anret efter fremkom der i samme land en tredie bil med samme ejendommelighed; men denne bil var genetisk set i familie med den viste bil; og denne var forøvrigt med hensyn til motor tillige -i familie med den anden. Der konstru- eredes for resten ogsaa en fjerde bil ved samme tid i samme land med samme tekniske ejendommelighed. Vi kan hjælpe lidt endnu og fortæl- le, at denne bil hed Hoffman. - Desuden havde en lang række biler af andre nationaliteter, eksempelvis Itala'en, samme karaktertræk. Alle DVK's medlemmer kan stadig deltage i Quiz'en. Det gælder ogsaa dem, der ikke klarede Itala'en. Vi vil ikke skubbe flertallet ud i mørket, for det var jo nok vor fejl at vælge den øjensynlig ukendelige Itala. Men hovedstaden og de større provinsbyer og det ganske land bør gøre sig helt klart, at Tønder har gode muligheder for at blive vinder i konkurrencen. Thi Tønder har ikke krævet kronen udleveret, hvilket vi udlægger som et tegn paa, at Tønder agter at fortsætte, d.v.s. i stedet for at hvile paa laurbær bestræbe sig paa at fort- sætte og opretholde forspringet. Paa given foranledning vil vi yderligere bemærke, at de af vore skandinaviske venner, som ser vort lille blad, og som faar |