|
Bilhistorisk Tidsskrift Marts 1960 side 5 |
||
|
Fabrikens berømmelse blev dog først rigtig skabt i 1910 og skyldtes indirekte den spanske konge Alfonso XIII, der var meget begejstret. Han udsatte i 1909 en pokal - Catalan-pokalen - for et spansk løb. I aarene før 1909 var løb for lette vogne udskrevet efter det franske Coupe de 1'Auto reglement blevet mere og mere populære, og det spanske løb blev derfor udskrevet i overensstem- melse med disse regler. Dette reglement favoriserede motorer med lille boring og stor slaglængde, hvad der førte til at enkelte kon- struktører f. eks. Peugeot, konstruerede nogle vanskabte motorer med dimensioner som 80 x 280 mm, saaledes at føreren ikke kunne se over motoren, men maatte bøje hovedet for at se ned langs siden af den. Birkigt konstruerede en 4-cylindret motor paa 1842 cc med en boring og slaglængde paa 65 x 140 mm, men løbet blev en fiasko for Hispano-Suiza, idet kun en af vognene gennemførte paa sidstepladsen. Da det imidlertid var nødvendigt for en fabrik saafremt den ville skabe sig et navn, at kunne fremvisa nogle gode væddeløbsresultater tilmeldte Birkigt i 1910 tre vogng af en ny model til det franske Coupe de 1'Auto løb ved Boulogne. Resultatat var i absolut modsæt- ning til det sørgelige fra 1909, idet vognene besatte første-, an- den- og sjettepladsen. Den vindende vogn bliv kørt af italieneren Zuccarelli, og gennemsnitshastigheden var 88,9 km/t. Denne model dannede basis for den første model, der virkelig lagde grundstenen til Birkigts ry, nemlig model 15T, som den offi- cielle betegnelse var, men som senere med Kong A1fonsols tilladel- se, der selv kørte en saadan model, blev kaldt "Alfonso XIII". Mo- toren var en 4-cylindret rækkemotor med to cylinderblokke og med dimensionerne 80 x 180 mm havde den et kubikindhold paa 3604 cc. Ventilerne var stadig sidestillet efter T-systemet og motoren ud- viklcde ca. 64 hk ved 2300 omdr/Min. De første eksamplerer havde halvelliptiske fjedre, flerplade- kobling samt en gearkasse med 3 fremadgaaende gear. Som paa næsten alle andre Hispano-Suiza modeller - baade tidligere og senere - var springet mellem de forskellige gear meget stort. Dette modvirkedes til dels af, at de fleste af Birkigt's motorer havde et godt drej- ningsmoment ved faa omdr/min, men for en sportslig indstillet ejer kunne det til tider vore irriterende. Paa senere eksemplarer blev gearkassen dog erstattet af en gearkasse med 4 fremadgaaende gear, li gesom bagfjedrene samtidig blev 3/4-elliptiske og flerpladekoblingen blev erstattet af en konuskobling. Paa disse to punkter gik Alfonso- modellen saaledes stik imod den almindelige udvikling for alle andre bilmærker. 1911 blev ogsaa paa anden maade et skelsættende aar i firma- ets historie, idet man samme aar aabnede en filialfabrik i Paris, der i løbet af nogen tid kom til at overgaa moderfabriken i stør- relse og betydning. Fabriken i Paris lagde ud med at producere Alfonso-modellen, hvilken model man producerede lige op til ver- denskrigen som eneste model, medens Barcelona-fabriken derimod bragte adskillige andre typer paa markedet. I 1912 anmeldte den franske filial tre vogne, til aarets Coupe de 1'Auto, der var udskrevet for 3-liters vogne. Vognene blev des- |