Bilhistorisk Tidsskrift  Sommer 1960   side  4

 
 

 

 
rende læge J. Graae, Rolls Royce Continental 1933 tilhørende civil-
ingeniør Øelund og at meget smukt restaureret Rolls Royce 25 hp.
chassis med arkitekt Tybjerg paa bukken.


     Det var morsomt at konstatere, at der stadigvæk dukker smukke
ting op indenfor klubbens rammer.

I.S.   

-----oo0oo-----

Smaatips.

     En hovedafbryder er en god ting at have i en gammel bil, især
i en aaben. Naar hovedafbryderen er slaaet fra, kan man arbejde med
alle elektriske dele paa vognen, uden at gnisterne farer mellem fing-
rene paa en; man kan være sikker paa, at et mindre friskt lednings-
net ikke tømmer akkumulatoren for strøm selv i fugtigt vejr, og for
personerg, der absolut skal prøve horn- eller andre knapper i saadan
en gammel bil, vil der ingen underholdning være.

     Hovedafbryderen kan fremstilles paa forskellige maader. Man kan
bruge en almindelig kontakt hvorsomhalst eller bedre en lygteskifter-
kontakt, som kan aktiveres med foden, f. eks. oppe over koblingspe-
dalen, hvilket sted som regel er lidet synligt. Den allerbedste løs-
ning er anskaffelse af en hovedafbryder med udtageligt greb i bajo-
netfatning, hvilken afbryder tillige, besværliggør tyveri af køretøj-
et. En saadan afbryder koster en halv snes kroner.

-------

     Et amperemeter kan med tiden faa tendens til at vise for lidt.
Ved afladning (discharge) har dette mindre, at sige, men ved ladning
(charge) kan det afstedkomme en ødelæggelse af dynamoens anker, hvis
man, naar man indstiller ladestyrken, retter sig efter det maaske
ukorrekte, amperemeters udslag, idet man da let vil kunne komme til
at ansætte ladestrømmen saa højt, at dynamoen overophedes, selvom
amperemetret registrerer den ladestrøm, man havde sat sig for. Navn-
lig om efteraaret, hvor mange sætter ladestyrken op, er det selvsagt
vigtigt, at ens amperemeter viser rigtigt.

     Man kan, naar man justerer dynamoen, benytte sig af et nyt, rig-
tigt visende amperemeter, men det er mere tilfredsstillende at have
sit eget i orden, hvorfor en undrsøgelse med en eventuelt efterføl-
gende trimming eller reparation af amperemetre, der ikke har været
efterset i mange aer, kan anbefales. En vikling af et dynamoanker er
langt dyrere.

-------

     Der vil sikkert være nogle, dristige eller nogle, der kender de-
res maskine i en saadan orden, at de ikke gear af vejen for at indgi-
ve motoren specielt raffinerede olier eller additiver saasom Redex,
Speedoil etc. En "Redex-kur" gives paa, vore dages biler med fald-
strømskarburatorer igennem karburatorens indsugning. Paa Vintage-bi-

Næste side