Bilhistorisk Tidsskrift  Sommer 1960   side  14

 
 

 

 
     Naar vi har en tilstrækkelig talstærk Vognpark af korrekt re-
staurerede Vogne, tror jeg ikke, at det vil volde Vanskeligheder at
faa indført, at alle Vogne, som ønsker at deltage i de af K.D.A.K.
afholdte Rallies, forinden skal godkendes af og dermed være Medlem
af D.V.K. Indtil dette sker, maa vi vænne os til den Tanke, at Klub-
ben maa lukke Øjnene engang imellem.


     1927 var denne Gang sat som Grænsen for paa denne Maade at give
alle T-Ford'erne lige Mulighed for at deltage; sidste Aars Sean. Rally
havde 1925. Ti af deltagerne i Aar var T-Fords - og der var kun een
fra -27. De var alle sorte, og de fleste af dem var overordentlig
smukt restaureret. Ford var iØvrigt det eneste amerikanske Mærke, der
var repræsenteret. Det ville være morsomt engang at se andre amerikan-
ske Vogne til et Rally. Var det ikke en Ide for General Motors at faa
lidt Samling paa de Vogne, som endnu repræsenterer denne Sammenslut-
ning af Bilmærker, ved at gøre et lignende arbejde for Bevarelsen af
disse Vogne, som det der udføres af Ford Motor Compagni ?


     Det har været drøftet, om man kunde hæve 1927 Grænsen i Haab om
at se lidt mere til de andre Bilmærker, men her vil Ford med sin A-mo-
del igen blive den alt dominerende, Har vi da kun haft Ford'er i Dan-
mark I. En Udelukkelse af A-Modellen til et Rally forekommer mig ikke
at, være en særlig galant Løsning af Problemet, saalænge man ikke har
andre Rallies at byde dem.

Ry Andersen.    

-----oo0oo-----

II Ford-T Rally til Himmelbjerget.

     Søndag den 12. Juni kørte 37 T-Ford'er med en T-Brandbil i Spidsen
fra Aarhus til Himmelbjerget under Overværelse af ca. 40.000 Tilskuere.
Arrangører var Aarhus Motorcompagni, K.D.A.K. og D.V.K. Første Etape
Aarhus-Stilling blev kørt som en Cavalkade ad Hovedvej, og den sidste
Del som et Præcisionsløb paa 25 Km. ad smaa Biveje.

     K.D.A.K. havde tilrettelagt Rally'et og Gennemsnitshastigheden
var sat til 40 Km. i Timen. Medlemmer af D.V.K. havde forinden censu-
reret Vognene. Et meget detailleret Skema blev udfyldt for hver Vogn
og paa Grundlag af disse Skemaer blev Præmierne for de bedst istand-
satte Vogne uddelt. Rundt regnet har en trediedel af Deltagerne været
Medlem af D.V.K. Med Glæde kunde Dommerne konstatere, at Ford-Ejerne
nu tager alvorligt paa Tingene. Kun een Vogn var gyseligt bemalet, des-
værre havde Dommerne ikke Hjemmel til at kassere den. Langt de fleste
af Vognene var sorte. D.V.K. Medlemmerne scorede Præmierne for bedst
istandsatte Køretøjer og lste Pr. gik til T. Larsen fra Aunslev paa
Fyen for hans 1924 Touring. Egon Jensen/Kaj Sørensen, Randers, og
K.E.Pedersen, Skive, klarede begge Rally'et med laveste Strafpoint paa
8, men da Randersvognen var den ældste (1924) fik den lste Pr., et
smukt Sølvbæger udsat af Ford i København. Ialt blev 17 Præmier uddelt,
foruden Præmien til hver deltagende Vogn, som blev begavet med et
Sæt paa 6 Veteranbil Glas.


     Alt ialt et storartet arrangement, som nu er ved at finde sin
Form. Næste fårs Rally forventes at blive indenfor samme Rammer, men
med international Deltagelse.

Ry Andersen.    

Næste side