Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  17

 
 

 

 

vendelse temmelig meget. Dette forhold blev dog ændret ved den nye
gearkasse, men alligevel påstås den ældre gearkasse at være den
bedste.

     Koblingen var en almindelig tør flerpladekobling, men motorens
drejningsmoment var så stor selv ved meget små omdrejninger, at
koblingen blev brændt af, hvis man ikke satte forsigtigt i gang, og
derefter,når koblingen var helt inde, gav gas.


     Chassis'et blev leveret i 4 forskellige længder, og udvekslings-
forholdet i differentialet var forskellig for hvert af disse chas-
sis'er. Hjulafstandene var følgende, idet udvekslingsforholdet er an-
angivet i parantes: J12 court 342 cm (18/45), J12 leger 371 cm (17/45),
J12 normale 381 cm (15/51) og J12 long 401 cm (14/51). Vægten af
chassis'erne lå mellem 1400 kg og 1520 kg. Bremserne var naturligvis
stadig servoforstærkede ved hjælp af Birkigts servomekanisme.
Affjedringen skete ved hjælp af halvelliptiske fjedre for og bag, og
støddæmperne var justerbare fra førersædet. Dækstørrelsen var oprin-
delig 7,00 x 20, men senere modeller havde 18 tommer hjul.

     Både "The Autocar" og "The Motor" prøvekørte i 1934 en VanVooren
coupé. Topfarten blev målt til 165 km/t og accellerationen viste
følgende tal: o-8o km/t 9 2/5 sek., o-96 km/t 12 sek., o-112 km/t 15
sek. og o-128 km/t 19 sek. På grund af det ovenfor nævnte vedrørende
koblingen er accellerationen fra stående start endda ikke Hispanoens
stærke side, men kun de hurtigste sportsvogne eller største dollar-
grin er i dag i stand til at opvise lignende tal. Benzinforbruget
blev målt til ca. 4 km per liter.

     Ved krisens udbrud i 1929 var Bugatti brændt inde med en række
motorer, der oprindelig var tænkt til brug i Royale modellen, men som
det lykkedes ham at afsætte til de franske statsbaner til montering i
skinnebusser. Birkigt tog ideen op, og ved at forsyne V12'eren med en
ny krumtap blev slaglængden øget til 120 mm, hvilket gav et kubik-
indhold på 11.309 cc. Med et uændret kompressionsforhold på 6 til 1
udviklede disse motorer - hvis typebetegnelse var 68bis - 250 hk.
Normalt blev der installeret fire af dem i hver skinnebus, der så-
ledes havde ialt 1000 hk til rådighed.

     Naturligvis ønskede en række købere til Hispano-Suiza'en denne
større motor installeret i deres vogn, der på denne måde fik en endnu
mere fantastisk accelleration. "The Autocar" har fornylig haft lejlig-
hed til at prøvekøre et af de to eksemplarer, der efter sigende skal
være i England af disse kæmper. Topfarten i tredie gear blev målt til
165 km/t, i andet gear 112 km/t og i første gear 80 km/t.

Næste side