|
Den 27. januar 1906 satte en
anden Stanley-dampracer verdens-
hastighedsrekord, idet den gennemførte en mile på 28,2 sekunder,
hvilket svarer til 205 km i timen. - Året efter prøvede man med
samme vogn i moderniseret og forbedret udgave at sætte denne
hastig-
hedsrekord yderligere i vejret. Da vognen kørte over en ujævnhed,
satte den i vejret, gjorde et hop på
30 m, hvor ingen af hjulene rørte jorden, og landede igen korrekt på
alle fire, men brækkede. Føreren overlevede, men prøvede aldrig senere
at overgå sig selv. Hastigheden menes i uheldsøjeblikket at have været
langt større end nogensinde tidligere opnået af noget menneske.
Stanley fremstillede et meget stort antal konstruktioner af
brugsbiler. De udmærkede sig alle ved at kunne køre meget hurtigt og
navnlig ved at kunne accelerere fantastisk hurtigt. Til gengæld måtte
der medgå nogen tid til opfyringen, så de var ikke så hurtige til at
starte som bilerne med forbrændingsmotorer.
De fremstilledes i betydeligt antal, omend ikke i helt store
mængder. 1907 produceredes der mellem 600 og 700.
Billedet viser en typisk Stanley fra 1909.
Produktionen blev opretholdt til 1925. Et par andre fabrikker,
der lavede dampdrevne personbiler, fortsatte konkurrencen med forbræn-
dingsmotorbilerne endnu i nogle år. Doble indstillede produktionen i
1930 og Delling først i 1934. Men Stanley var den mest berømte af dem
og faktisk pioneren blandt de langt over 100 amerikanske fabrikker,
der i tidens løb producerede biler med dampmaskiner.
Mange Stanley-vogne eksisterer endnu. Ja, der er vist ligefrem
damp- eller Stanley-sektioner inden for visse amerikanske bilejer-
organisationer.
Her i landet har direktør Dessau haft en Stanley. Men den er gået
til forlængst. Den blev kørt i så mange år, at dens dampmaskine lige-
frem blev slidt op.
----------
Quiz-bilen i dette nummer er en --- undskyld, det må vi vente med
at afsløre, til i det mindste de tre sædvanlige har svaret. De skal
nemlig sorteres, inden vi slutter konkurrencen.
C.E.A.
|
|