|
Bilhistorisk Tidsskrift Forår 1961 side 17 |
||
|
periode ret udbredt ogsaa er
blevet brugt selv efter, at man har ind- stillet produktionen af aabne biler. Herefter maa det være rigtigst at bruge betegnelsen phaéton i dens sidste betydning, d.v.s. for aabne, sportsprægede 4-5 pers. bi- ler med 4 døre og kort karosseri i forhold til chassislængden, sæd- vanligvis med bagagebærer og en stor kuffert under kalechen og ofte med double-cowl. - Der er jo behov for et ord som phaéton for disse, ganske vist kun faatallige, men til gengæld bemærkelsesværdige biler, i modsætning til de mere konventionelle aabne 4-7 pers. bilmodeller, der helst maa kaldes touring, stadigvæk. En 2 pers. aaben vogn kaldtes i U.S.A. en roadster eller en runabout; den sidste benævnelse sporedes ogsaa i England. Roadster'en ellr runabout'en er altsaa den oprindelige phaéton i den moderniserede, massefremstillede form. Paa det europæiske fast- land fandtes disse navne dog at være for banalt-amerikanske; de var iøvrigt overflødige. - Det kan her indskydes, at den 2 pers. Wanderer medd for- og bagsæde kaldtes en tandem. Efterkrigstidens runabout- eller roadster-modeller var faktisk ikke 2 pers. vogne. De havde nemlig i næsten alle tilfælde et klap- sæde bag kalechen, saa de kunne faktisk, rumme 4 pers., omend delvis kun under ubekvemme forhold. I U.S.A. fremstilledes der før, under og tillige lige efter før- ste verdenskrig en del sportsvogne eller halvracere med et lidet ud- bygget karosseri, faktisk blot et sæde fpr føreren. De kaldtes gerne race-about. Undertiden kaldtes de speedster. Langt senere fremkom der særlig luksuriøse og sportsprægede ud- gaver af runabout-vognene (samt af visse halvlukkede vogne). De kald- tes ogsaa tit speedster. Men de hørte til sjældenhederne. Der var nu - i 1920-erne - kommet klare linier med hensyn til den i praksis benyttede terminologi for de helt aabne biler. For de lukkede var terminologien eller den praktiske anvendelse af betegnel- serne ikke nær saa klar eller konsekvent, men det er en anden historie. De aabne biler blev imidlertid gradvis suppleret og fortrængt af de lukkede og halvlukkede typer, og for ca. 25 aar siden forsvandt de aabne biler faktisk helt, om ikke fra vognene, saa dog fra fabrik- kernes samlebaand. Vi maa herefter vende blikket mod de halvlukkede og lukkede bil- typers udformning og betegnelserne herfor og forandringen gennem ti- derne af betegnelsernes betydning og anvendelse. Det drejer sig om endnu flere typer og benævnelser. Dette fremgaar af følgende liste over de gennem tiderne mest benyttede, officielle betegnelser paa bilernes karosserier, idet der herved tænkes paa de af fabrikanterne anvendte betegnelser. |