Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1961   side  5

 
 

 

 
Curt Borgenstam, Öistein Bertheau, (der på vittig måde takkede Sig-
vard Wennberg for hele arrangementet og det vidunderlige vejr, denne
havde sørget for til hele turen !), Georg Christiansen, Sigvard Wenn-
berg i den nævnte rækkefølge. Som rosinen kom magister Andersen, der
indledte sin underholdende tale med sætningen: "Ask the man who owns
one", hvilken til oplysning for uindviede var Packards salgsslogan.

     Aftenen forløb som en interskandinavisk særdeles hyggelig klub-
aften, hvor kontakter knyttedes, d.v.s. "mærkerne" efterhånden fandt
sammen. Tom Brahmer fortalte ganske vist ikke selv meget om sin efter
sigende fuldt restaurerede Rolls Royce, men vi er mange, der glæder
os til at se den, og mon ikke der - efter pinsemødets succes - er
chance herfor f. eks. til næste år i Oslo, når Norsk Veteranvogn Klubb
har jubilæum ? Det er i hvert fald sandsynligt, at skandinaviske mø-
der herefter med mellemrum vil blive gennemført.

G.C.          

-----oo0oo-----

Lion's Club's Rally i Karlshamn.

     Den 25. juni afholdtes løbet i Karlshamn. Min kone og jeg star-
tede ved middagstid, og skønt vi kørte godt til, nåede vi først den
fjerne Karlshamn ved 15-tiden, men tidsnok til at se noget af løbet,
hele ghymkanaet og dermed alle bilerne. Løbet var morsomt; ghymkanaet
ligeså for den store tilskuerskare; men jeg forstår slet ikke, at de
deltagende kunne udsætte deres køretøjer for ghymkanaets strabadser.
Jeg ville ikke have gjort det med min Hupmobile, om så jeg havde fået
et større beløb tilbudt i svenske kroner. Tænk på gear, differentiale,
styretøj, aksler etc. Jeg var ked nok af det efter at have kørt Hupp'en
langsomt tværs over det hullede areal, hvorpå ghymkanaet afholdtes, for
at kunne parkere sammen med de andre borte fra publikum separat opstil-
lede biler, - og jeg er ellers ikke sart ej heller med denne vogn, som
i 1959 og 1960 kørte 40.000 km i alt.

     Arrangementet var godt nok, og for folk, der søger underholdning
og løjer og for alverden vil vise, at de biler, der fremstilledes i de
gode gamle dage, kan stå for selv svære rystelser, er tilmeldelse at
anbefale, dersom løbet igen til næste år bliver en realitet. Løbslede-
ren, Dr. Bosse, var en særdeles venlig herre.

     Personlig vil jeg fremover kun deltage i arrangementer, for hvilke
en veteranbilklub eller en kreds antik-bil-sagkyndige (en almindelig
motorklub er ikke nok) siger god eller hellere går i spidsen, hvorfor
mine eventuelle fremtidige kommentarer i dette blad til arrangementer
af den ene eller anden art må tolkes ud fra denne basis.

     Af deltagende vogne bør nævnes: Sizaire Frérés - yderst sjældent
og ganske fint eksemplar - en vogn, som omkring midten af tyverne havde
uafhængig forhjulsophængning. Chrysler Imperial 1931 Limousine, stor,
elegant bil. Pontial 1927 coach - tilhørende ingeniør Ragnar Skogh,
klyftvägen 5, Bromme, som også er interesseret i Ford T og gerne vil
i forbindelse med danske ejere af dette mærke eller Pontiac. Denne vogn,
som var den eneste fra Automobilhistoriska Klubben, var overordentlig
nydeligt restaureret, og dens næsten lydløse motor var komplet hovedre-

Næste side