Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1961   side  16

 
 

 

 
den retning, nemlig mod dyrere vogne, ligesom Studebaker også regnede
med at kunne bruge en del af Pierce-Arrow fabrikkerne.

     I sommeren 1928 købte Studebaker en kontrollerende aktiepost i
Pierce-Arrow for 9.573.998 dollars, en disposition, som viste sig at
være dyr for Studebaker, idet Studebaker 5 år senere på et tidspunkt,
hvor selskabet selv var under konkursbehandling, måtte sælge aktie-
posten for 1.000.000 dollars.

     Det første resultat af samarbejdet med Studebaker viste sig i
1929, idet Pierce-Arrow for 1929 stoppede produktionen af de gamle
6-cylindrede motorer og kom ud med en helt ny 8-cylindret rækkemotor.
Som sædvanlig var Pierce-Arrow imidlertid langt bag efter konkurren-
terne, idet alle disse forlængst var gået over til 8-cylindrede moto-
rer, enten i række eller V.

     I konstruktionen lignede den nye Pierce-Arrow motor på mange punk-
ter Studebaker President Eight motoren fra 1928. Trods de mange lig-
hedspunkter kunne man dog ikke sige, at der var tale om en Studebaker
motor, således var Pierce-Arrow motoren, der efterhånden blev lavet i
forskellige størrelser, altid større end Studebaker motoren. I 1929
leverede Pierce-Arrow kun motoren i een størrelse (5997 cc), men al-
lerede i 1930 var det muligt at få den i 3 størrelser. Den mindste blev
anvendt i C-serien, der remplacerede den tidligere "billige" model 81,
medens den største blev anvendt i A-serien, der remplacerede den gamle
Dual-valve serie 38. Den mindre version udviklede 125 hk, medens den
største udviklede 132 hk.

     I 1929 gik det nogenlunde for firmaet, idet man fordoblede salget
fra 5.000 til 10.000. I 1930, hvor depressionen satte ind med fuld kraft,
faldt salget igen til 5.000, men det lykkedes dog at opnå en lille for-
tjeneste. Pierce-Arrows andel af markedet udgjorde ca. 1/4%. Der blev
solgt flere Pierce-Arrower end f. eks. Peerless, Lincoln og Cord, men
det absolut dominerende mærke blandt luksusvognene var Packard.

1931 8-cylindret phaeton.

     1931 var både salgsmæssigt og finansielt et dårligt år, men det
gjorde ikke Pierce-Arrow modløs, idet man var i fuld gang med forbe-
redelserne til produktionen af den nye V-12er, man havde til hensigt at
komme med i 1932.

Næste side