Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1961   side  20

 
 

 

 
    Man arbejdede imidlertid med planer om at komme ud med en vogn i
prisklassen 700 — 1400 dollars, til hvilket man skulle bruge 11 milli-
oner dollars. Samtidig forsøgte bestyrelsen at overtale en på det tids-
punkt meget kendt amerikansk politiker James Farley til at blive præsi-
dent for selskabet, hvilket denne dog gjorde betinget af, at Pierce-
Arrow kunne rejse de 11 millioner dollars.

     Et kendt amerikansk bankierfirma, Otis & Co., gik i forhandlinger
med Pierce—Arrow om at skaffe pengene, idet Otis & Co. skulle garante-
re, at de nye aktier skulle kunne sælges til en pris, der ville ind-
bringe de meget ønskede 11 millioner dollars. Som følge af disse for-
handlinger annoncerede Mr. Charter i september 1937, at man for 1938
planlagde en produktion på 1200 luksusvogne, 25.000 af den nye billi-
gere model og 4.800 trailers. Da de endelige papirer skulle underskri-
ves, ville Otis & Co.'s repræsentant dog lige se, hvorledes børsen havde
artet sig den pågældende dag. Da der havde været stærk nedgang, fore-
slog han, at underskriften blev udskudt, indtil børsen lå noget bedre.
Børsen kom imidlertid ikke til at ligge bedre, og i december 1937 ind-
gav Pierce—Arrow igen konkursbegæring. Retten gav sin tilladelse til et
moratorium, og hovedkreditoren gik med til foreløbig at finansiere sel-
skabet, således at man stadig havde chancen for at gennemføre de an-
noncerede planer, hvis børskurserne steg. Alt var imidlertid forgæves,
børskurserne steg ikke, og i april 1938 blev konkursdekretet afsagt.

     Dermed var der sat et punktum for det firma, som havde leveret vog-
ne til alle amerikanske præsidenter fra Taft til Roosevelt. Ved auktio-
nen over fabriksbygningerne den 12. maj 1938 blev disse solgt for
40.000 dollars, selv om konkursen først blev afsluttet i 1946 ved sal-
get af den sidste bygning, der havde tilhørt det engang så rige firma.
Det eneste minde om Pierce—Arrow, der i dag findes i Buffalo, er de
statelige elmetræer, der blev plantet foran hovedkontoret efter første
verdenskrig af marskal Foch.

HJB.                

-----oo0oo-----

        Vedr. restaurering af Wanderer 1921 1 cyl. 2½ Ps.
        Jeg mangler: Instruktionsbog.
                                                    orig. karburator.
                                                        "          gaslygte og karbidaggregat.
                      "    bagsæde.

Kai Bach. Tandlæge.
Strandgade 24, Frederiksværk. Tlf. 370.
-----oo0oo-----

Redaktion:
Aarhus: T. Ry Andersen.
København: H.J.Beier, G. Christiansen, J. Graae, J.Sestoft,
C.E.Andersen (ansv.) Sidstnævntes adresse: Hostrups Have 15, 5.sal,
                                           København V.