|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1961 side 20 |
||
|
Man arbejdede
imidlertid med planer om at komme ud med en vogn i prisklassen 700 — 1400 dollars, til hvilket man skulle bruge 11 milli- oner dollars. Samtidig forsøgte bestyrelsen at overtale en på det tids- punkt meget kendt amerikansk politiker James Farley til at blive præsi- dent for selskabet, hvilket denne dog gjorde betinget af, at Pierce- Arrow kunne rejse de 11 millioner dollars. Et kendt amerikansk bankierfirma, Otis & Co., gik i forhandlinger med Pierce—Arrow om at skaffe pengene, idet Otis & Co. skulle garante- re, at de nye aktier skulle kunne sælges til en pris, der ville ind- bringe de meget ønskede 11 millioner dollars. Som følge af disse for- handlinger annoncerede Mr. Charter i september 1937, at man for 1938 planlagde en produktion på 1200 luksusvogne, 25.000 af den nye billi- gere model og 4.800 trailers. Da de endelige papirer skulle underskri- ves, ville Otis & Co.'s repræsentant dog lige se, hvorledes børsen havde artet sig den pågældende dag. Da der havde været stærk nedgang, fore- slog han, at underskriften blev udskudt, indtil børsen lå noget bedre. Børsen kom imidlertid ikke til at ligge bedre, og i december 1937 ind- gav Pierce—Arrow igen konkursbegæring. Retten gav sin tilladelse til et moratorium, og hovedkreditoren gik med til foreløbig at finansiere sel- skabet, således at man stadig havde chancen for at gennemføre de an- noncerede planer, hvis børskurserne steg. Alt var imidlertid forgæves, børskurserne steg ikke, og i april 1938 blev konkursdekretet afsagt. Dermed var der sat et punktum for det firma, som havde leveret vog- ne til alle amerikanske præsidenter fra Taft til Roosevelt. Ved auktio- nen over fabriksbygningerne den 12. maj 1938 blev disse solgt for 40.000 dollars, selv om konkursen først blev afsluttet i 1946 ved sal- get af den sidste bygning, der havde tilhørt det engang så rige firma. Det eneste minde om Pierce—Arrow, der i dag findes i Buffalo, er de statelige elmetræer, der blev plantet foran hovedkontoret efter første verdenskrig af marskal Foch. HJB. -----oo0oo----- Vedr. restaurering af
Wanderer 1921 1 cyl. 2½ Ps. Kai Bach. Tandlæge. Redaktion: |