|
Bilhistorisk Tidsskrift Februar 1962 side 4 |
||
|
Vi har haft
lejlighed til at se en Rolls-Royce 25 hp under opbyg- ning. Chassis'et blev præsenteret ved et klubmøde for et års tid siden i en stand, som det næppe engang har haft, da det forlod fabrikken i 1933. Karosseriet af Barkers tilvirkning er nyt her i landet, idet det nylig er indført fra England, men også som type - sedanca de ville - er det en stor sjældenhed under vore himmelstrøg. Der er chancer for, at den kommer på asfalten i år. Klubvognene danner et kapitel for sig. Der er først den lille Swift 1912, som vistnok er klubbens første vogn. Den har tidligere vist sig så stabil og pålidelig, at det bedste ikke var for godt til at holde den gående. Derfor er den blevet fuldstændig adskilt, chassis- rammen sandblæst og rustbehandlet og alle dele renset og malet. Chassis'et vil antagelig blive genopbygget denne vinter, hvorefter en klargøring og justering af motoren, som iøvrigt er i god stand, vil følge. Med ny lak og nyt indtræk vil Swiften blive en fiks og nyttig runabout, velegnet til deltagelse i løb m.m. Dürkoppen er nogle stadier bagefter Swiften, men restaureres iøvrigt efter samme plan. Den ligger i øjeblikket adskilt med chassis'et afren- set og præpareret. Motoren er mindre god end Swiftens og vil kræve en hovedreparation med udboring og nye lejer. Også Szawe 1922 vil i hovedtrækkene følge de ovenstående restaure- ringer i rækkefølgen; chassis, motor og karosserirestaurering, men ad- skiller sig fra de andre klubvogne derved, at dem intet mekanisk slid har - kilometerstand på 17000 km. De eneste ankepunkter med hensyn til vognens stand var, at instrumenterne var borte. Det er dog et stort lys- punkt, at der allerede er fremskaffet et originalt "Deuta" speedometer og en original "Bosch" tændingslås med amperemeter. For at få smørefunk- tioner, el-anlæg og kabler til at fungere tilfredsstillende efter den lange stilstand, må den alligevel adskilles såvel i chassis som i motor. Et kardinalpunkt ved restaureringen af denne vogn vil være at få det meget outrerede karosseri, halvvejs af hamret kobber og halvvejs af blankt mahogni, til at fremtræde med den rette effekt. Bentley 4 1/2 ltr. 1928, en af klubbens store klenodier, er samtidig en af de besværligste opgaver at få bugt med. Ikke blot mangler den karos- seri, men den har også en, forhåbentlig ikke uovervindelig, defekt, idet der er konstateret brud i differentialet. Restauratorerne har dog samlet et omfattende materiale om vognen, derunder har man fra Bentley Drivers Club fået et komplet sæt arbejdstegninger til et Le Mans karosseri. Klubbens Rolls-Royce Silver Ghost har fået en mekanisk istandsættel- se og er indtil videre garageret. Der tilbagestår et betydeligt karosseri- arbejde. Delaunay-Belleville'n, som er deponeret i klubben, har mange medlem- mer set sidste forår, da motor og chassis var klargjort. Den får nu en nænsom karosserirestaurering, hvor alt originalt såvidt muligt bevares og friskes op. Såvidt klubvognene denne gang. Vi håber at kunne bringe flere status- opgørelser i de kommende numre og tillader os at håbe, at medlemmerne vil være os behjælpelige med at komplettere billedet af vognparkens mere ukend- te part. s. -----oo0oo----- |