Bilhistorisk Tidsskrift   Sommeren 1962   side  2

 
 

 

 

mængder i hele krigsperioden. Ganske vist blev størstedelen af bilpro-
duktionen i 1917 og 1918 omstillet til krigsproduktion. Men der frem-
kom trods alt nye modeller for 1917 og 1918, ja endog for 1919, d.v.s.
udviklet og præsenteret i slutningen af 1918. Udviklingen forløb gan-
ske jævnt.

Herefter indtraf der imidlertid en diskontinuitet. Dels bevirkede
erhvervsomstillingen og en økonomisk krise, at produktionen af biler
til privat brug gik meget stærkt ned. Dels måtte mange bilfabrikker
give helt op; det drejede sig om en væsentlig procentdel af de mange
gamle bilfirmaer. Andre kom til; men det drejede sig ikke om ret mange.

Spektret af bilmærker blev altså helt ændret i U.S.A., der da faktisk
var det eneste bilproducerende land. De mærker, der overlevede 1919-20,
viste sig for størstedelen i meget radikalt omkonstrueret form. Det
var hovedsagelig helt nye modeller, der nu produceredes med de gamle
navneskilte, mest billigere biler. Det er betegnende, at næsten alle
de ca. 50 forskellige 8- og 12-cylindrede V-motorer forsvandt; kun
Cadillac og Conningham overlevede kriseperioden 1919-21. De billigere
vogne holdt sig dog bedre, f. eks. Ford og Chevrolet. Men 1919 repræ-
senterede en udpræget diskontinuitet i U.S.A.'s biludvikling, - hvil-
ket er særlig bemærkelsesværdigt på baggrund af den jævnt forløbende
og noget betydelige udvikling i selve krigsårene.

Under hensyn hertil burde man ikke have valgt at sætte aldersgrænsen
for veteranbilerne til 1917 eller før 1917. Det burde have været 1919
eller før 1919. - I så fald kunne man som en tilfældig, men praktisk
hukommelsesregel stadfæste, at en veteranbil skal "have oplevet" før-
ste verdenskrig, d.v.s. være produceret enten før krigen eller før
dennes afslutning.

Lad os fastholde dette i DVK. - Vi er ikke medlemmer af den interna-
tionale federation og er ikke afhængige af noget uden for vor snævre
kreds. Skulle vi nogen sinde blive lokalmedlemmer af en international
veteranbilsammenslutning, bør vi indlede med at henlede dennes opmærk-
somhed på, at dens - formodentlig noget tankeløst valgte - alderskri-
terium for, hvad der bør betegnes som veteranbiler, bør tages op til
nærmere eftertanke - og ændring*

CEA.              

-----ooo0ooo-----

Møderne i efterårssæsonen er fastlagt således:

Torsdag den 20. september kl. 20
Torsdag den 18. october kl. 20 og
Tirsdag den 27. november kl. 20

i salen 67, Bredgade, Kjøbenhavn.

Der erindres om, at Aarhus afdelingens møder afholdes kl. 20 på
motel La Tour, Randersvej, Aarhus, den første tirsdag i hver måned,
hvilket for andet halvår af 1962 vil sige:

Tirsdag den 2. october
Tirsdag den 6. november og
Tirsdag den 4. december.

FORMANDEN.                   

Næste side