Bilhistorisk Tidsskrift   Sommeren 1962   side  29

 
 

 

 
me forekommet blege, - selv det, som KDAK, d.v.s. Loft, arrangerede i
1959, ganske vist sammen med POLITIKEN, der tog sig af det tilhørende
show eller sjov, eller hvad man nu vil kalde den cirkusforestilling. -
Lofts ihærdige arbejde derefter for at få Hammel-bilen gjort til en
bil, tilmed en verdensberømt bil i stedet for en glemt og upåagtet
bil, er også af interesse som baggrund for, at der nu kommer et bil-
historisk bogværk, som han er medarbejder ved og oversætter af.

Det drejer sig om en amerikansk bog, der er skrevet af Ralph Stein,
men som på grund af at være lidt for ensidig amerikansk er blevet ud-
videt med en mængde europæisk stof, og som yderligere er blevet be-
handlet kritisk i forbindelse med oversættelsen af Loft. Værket kom-
mer derfor til at omfatte ikke mindre end 310 store sider. -

Bogen er en historisk bog, der efter en ganske kort oversigt over de
gamle dampbiler begynder med at omtale Lenoir's og Marcus' konstruk-
tioner for omkring 100 år siden, og som fortsætter på bred basis helt
op til nutiden.

Bogen er illustreret så flot, at man aldrig tidligere har set noget
lignende i nogen dansk bilbog. - Den skal simpelthen ses. - Derfor
nok om den i denne omgang.

POLITIKENS Forlag har lige udsendt en ny udgave af bogen BIL og MOTOR.
Dennes første oplag udkom for en halv snes år siden. Den nye udgave er
blevet ajourført og udvidet og omarbejdet flere steder. Den indeholder
adskilligt om gamle biler uden dog at kunne betegnes som en gammelbil-
bog eller en bilhistorisk bog.

Den er redigeret af Mogens Teisen, Poul Madsen og P.H.Bendtsen.

Ingeniør Teisen er kendt af alle de mange, der læser F.D.M.'s med-
lemsblad MOTOR, hvori han skriver regelmæssigt om sine undersøgelser
og prøver af de nye bilmodeller. Mindre kendt er det, at Teisen tid-
ligere var laboratorieingeniør - d.v.s. den daglige leder af motorla-
boratoriet på Danmarks tekniske Højskole, og at der den gang gik ry
blandt de studerende om hans forelæsninger m.m. Det hed sig, at rek-
tor Engelund ville give ham et personligt professorat. Men han havde
selv andre lyster. Ingeniør Madsen er oliekemiker, og han fik så megen
ros for sin disputats, at hans firma dagen efter fyrede ham. Profes-
sor Bendtsen er Danmarks tekniske Højskoles trafikmand, kendt vidt om-
kring, for øjeblikket i U.S.A. som gæsteforelæser på en række univer-
siteter. - Forfatterne af bogen må være tilstrækkelig rekommandation.

Gyldendals Forlag udsender i den kommende vinter en slags opfindelser-
nes bog. Det er en italiensk bog, hvis titel på originalsproget er
Storia figurata delle invenzioni. Den er oversat til fransk og kommer
altså nu også på dansk. Nærværende artikels forfatter skulle tage sig
af afsnittene om kraftmaskinerne, fra de primitive dampmaskiner til
atomkernekraftanlæggene. Herunder hører også stoffet om jernbanerne,
skibene og bilerne. Det viste sig imidlertid, at originalteksten var
så spækket med fejl, at der måtte skrives helt nye artikler. Billeder-
ne kunne der dog ikke rokkes ved, fordi billedtrykkene var fælles for
flere sprogudgaver og derfor trykkes uafhængigt af teksterne ved offset.
Derfor er billedteksterne i det store og hele oversættelser.

Næste side