Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 3  Marts 1965     side 8 & 9

 

 

 
 

 Nyt fra D.T. M.

Regeringens dispensationsudvalg har meddelt Danmarks Tekniske Museum dispensation fra byggestoppet, og opførelsen af den 2.500 m2 store værksteds- og magasinbygning, der også vil give plads for en midlertidig udstilling på 700 m2, er begyndt på grunden ved Helsingør. Ved en højtidelighed tirsdag morgen den 15. december blev det første ,spadestik" taget. En gravemaskine flyttede den første kubikmeter jord.
   Kontorer og bibliotek vil stå færdige til indflytning 1. juli i år, resten af bygningen bliver afleveret 1. oktober.
   Man håber at kunne etablere den første udstilling inden nytår. Udstillingens hovedlinjer er fastslagt på følgende måde: Et areal på 400 m2 i stueetagen reserveres for de tungeste ting. Hertil kommer 300 M2 på en balkonetage, hvorfra der er udsigt over udstillingen i stuetagen. Fra en forhal går de besøgende ind i den nederste afdeling, der omfatter kraftmaskiner og trafikmidler. Af sidstnævnte vil kunne udstilles to færdigrestaurerede lokomotiver, et W. G. Bagnall fra 1907 og et Krauss & Co. fra 1915. Endvidere følgende biler: Hammelvognen 1886, St. Kongensgadevognen 1899, en Delaunay Belleville fra 1906, en Swift fra 1912, en Ford T 1923, en Lincoln 1923, en Nash 1924, en Austin 1934, en Humber 1935 og en Volkswagen 1948. Da loftshøjden i hallen er ca. seks meter, bliver der også mulighed for oppe under loftet at ophænge to Farmann planer, som i særdeleshed vil kunne betragtes fra balkonetagen. Da hallen i stueetagen som nævnt også skal rumme dampmaskiner, gasmotorer og evt. enkelte arbejdsmaskiner, må motorcykler og trædecykler sandsynlig

 

vis udstilles på balkonen, der også giver plads for en lang række mindre genstande, f. eks. fysiske, kemiske og elektrotekniske apparater, grammofoner, skrivemaskiner, regnemaskiner, lamper, lysekroner osv.
   I 1964 har museet modtaget mange og betydelige museumsgenstande. Hvad biler angår kan nævnes en brandbil, Scania Vabis 1916, fra Århus Brandvæsen, og en todørs, 8-cylindret Cadillac cabriolet, årgang 1947, vægt 2.175 kg. Restaureringsarbejdet bliver omfattende, men uanset bilens „unge" alder har man anset det for rigtigt at bevare den, fordi det er en af de første vogne med automatik. En af museets gode venner, der er maskinfabrikant i Haslev, har for nylig skaffet museet en De Dion Bouton motorcykle, men vi må med skam indrømme, at vi endnu ikke har set den. Den står på maskinfabrikken i Haslev sammen med en hel del andre ting, som velvilligst opbevares dernede, og som man vil flytte direkte til Helsingør, når magasinbygningen står færdig.
                                      K.O.B. Jørgensen.


                TIL SALG I NORGE

1929 Studebaker Dictator 2 dørs 4 vinduers 5 seters sedan. Vognen har spoke wheels med bra dekk. Pris n. kr. 600,00.
   1929 Studebaker President Straight Eight 4 dørs 5 seters 6 wire wheels sedan. Pris n. kr. 500,00.
   1937 Lincoln Zephyr V-12 5 seters sedan med originalt varmeapparat, radio (istand). Pris n. kr. 500,00.
   1937 Packard Super Eight 4 dørs 5 seters sedan, 6 dist wheels. Utstyr: Packard DeLuxe radio, Senior heater, 2 ekstra lykter samt Pelican mascot. Pris n. kr. 1.350,00.
   Samtlige priser er levert Christianssand S., hvor vognene også kan besiktiges. Lars Kile jr., Box 76, Christianssand S., Norge.

 

Klubbens 10 års jubilæum blev fejret dels ved en sammenkomst hos F. Bülow & Co. lørdag den 31. oktober dels ved en festmiddag mandag den 2. november 1964 i Hellerup Klub.
   Ved mødet lørdag den 31. oktober havde F. Bülow & Co. været så venlige at stille modtagelseshallen til rådighed, således at de af medlemmerne, der mødte med vogne, kunne få dem under tag. Efter at der havde været lejlighed til at bese vognene i en times tid, var firmaet vært ved en kop kaffe, inden arrangementet sluttede ved 17,30-tiden.
   Der var stort fremmøde fra medlemmernes side med vogne, og blandt vognene var

 

der flere, som ikke er set tidligere ved klubmøder fx. 1938-9 Lancia Aprilia cabriolet, 1939 Cadillac V8 coupe, ligesom der var 3 Alvis til stede.
   På selve stiftelsesdagen holdtes middagen i Hellerup Klub, hvor der var meget stort fremmøde, herunder også af medlemmer, som vi ikke ser meget til ved sammenkomsterne i Bredgade. Efter middagen var der fremvisning af film dels nogle af Shell-filmene om bilvæddeløbenes historie, som en række af medlemmerne har haft lejlighed til tidligere at se hos Shell, dels en Harold Lloyd film, der vakte stor jubel, om den kendte komikers fortrædeligheder med en Ford
T.      HJB.


 Blandt Børge Kås seneste erhvervelser er en Anglo Dane motorcykel 1912-13, en DKW bil 1931 og en åben Buick 1924. Buicken har sin særlige historie. Den befandt sig hos en ligkistesnedker på Fyn, der havde brugt den til rustvogn. Den bageste halvdel af karossen med bagsædet var blevet skåret af i 1929 og solgt til en landmand, der ville lave en kane af det. Men Børge ville ikke have lignet sig selv, hvis han ikke havde fundet landmanden og bagvognen, som aldrig var blevet til kane, men nu er kommet til at sidde på sin plads på Buicken igen. Vognen er i øvrigt et pragteksemplar, der i alle sine dage i alt har gået 80.000 km.  

Danmarks formentlig ældste DKW (sedan 1928 med baghjulstræk) er blevet afhændet til Randers, hvor den genopbygges fuldstændig. Vi glæder os til at se den i fornyet skikkelse.
   Tranberg i Kolding har erhvervet en Hanomag sedan fra sidst i tyverne. Tranberg, der importerer Hanomag lastvogne, viser bilen i Horsensafdelingens udstillingslokale.
   Erik Hovgård i Århus er i gang med at restaurere en 1916 Adler 5/14 HK bivejsvogn og en 1906-09 Opel, den såkaldte Doktorvogn. Alle henvendelser om reservedele modtages med glæde Viborgvej 55, Århus V., telf. 5 53 00.