Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 4  Juni 1965     side 10 & 11

 

 

 
 

 

SIDEN
           SIDST...

Et bil- og motorcykelmuseum i mindre format er under forberedelse på Fyn. Det skal indrettes på Egeskov og kan formentlig være klar med en udstilling omkring første maj næste år.

Der forlanges stadig fra tid til anden fantastiske priser for gamle biler her i landet — om de også betales er en anden sag. De værste uhyrligheder siden sidst er vist en uspecificeret Ford T til 7.800 kroner og en Citroën 1922 „helt original og indregistreret", som en nordjysk proprietær ikke vil se bud under 12.000 på. Til gengæld kan campingvogn eller Volvo eventuelt indgå i handelen.

Mr. Norton gør opmærksom på, at Skafte Rasmussen frembragte sin første motorcykel allerede i 1910. Det var en cykel med hjælpemotor med vandretliggende cylinder.

Carl Georg Fiskebo, Hotel Skanderborg-hus, Skanderborg, er ved at istandsætte en 1931 Opel P6 4-dørs sedan. Han vil være glad, hvis ejere af en sådan vogn vil kontakte ham. Redaktionen kan oplyse, at Egon Nielsen, Forhåbningsholmsalle på Frederiksberg, har samme model. Desuden findes der i København en fin todørs cabriolet P6, ejer ukendt, og adskillige todørs lukkede P6 og P4.

 

En lille topersoners Chrysler 1925 med pladehjul er under restaurering for et klub, medlem hos en mekaniker på Vesterbro i København. En firepersoners åben Chrysler af samme årgang blev luftet for nylig med prøveplader i Charlottenlund. Den tilhører et tidligere medlem, som pt er i udlandet — og udmærker sig ved, at ejeren selv har restaureret køleremblemets emalje. Han er sølvsmed. De første Chrysler årgange har en lille højkomprimeret (4,5:1), sekscylindret motor med syv hovedlejer, hydrauliske firehjulsbremser med udvendige bremsebånd og oliefilter med udskiftelig patron.

Den berømmelige forhjulstrukne Cord er på besynderlig (og meget amerikansk) vis genopstået fra de hedengangne. Den rigtige Cord så dagens lys i 1929 og den sidste kom til verden ti bevægede år senere. Men for fire år siden købte en forretningsmand og bilentusiast fra Tulsa 'Oklahoma, Glenn Pray, aktiverne i Aburn- Cord-Duesenberg. Han ville egentlig fremstille reservedele til de overlevende biler af disse tre mærker, men fik pludselig lyst til at lade Cords 1936 Mint model komme til live igen. Hvilket nu er sket. Den ny Cord ligner sin forgænger til forveksling udvendig og på forhjulstrækket, men er en skalamodel, 8:10. Ellers har den ikke meget tilfælles med originalen. Karosseriet er af plastic og motoren en omvendt Chevrolet Corvair. Vognen koster 4.000 dollars, og der er rivende afsætning.

Der er en Ford 26 i angiveligt god stand, men uindregistreret, til salg hos Egon Sørensen, Slotsgade 36, Slagelse, telefon 52 43 81. Pris ubekendt.

 

Odenses Gideon (fra „Ingeniør- og Bygningsvæsen).

Teknisk Museum vil med tiden kunne udstille et par fine gamle brandsprøjter af henholdsvis dansk og svensk oprindelse. Odense købstad har skænket museet en af de få overlevende sprøjter af mærket Gideon, bygget af fabrikant Kramper i Horsens et sted mellem 1917 og 19. Rud. Kramper fabrikerede biler fra 1912 til 20. Han fremstillede selv alt, også motorerne, og fik bygget 64 lastbiler, 32 omnibusser, 22 drosker, 17 personbiler, 10 brandbiler og 6 sygevogne.

 

Gideon brandbilen fra Odense var tiltænkt en legeplads, men bliver nu reddet fra denne kranke skæbne.
   Århus byråd vedtog i sit møde 21. maj efter indstilling fra magistraten at forære Århus brandvæsens to ældste køretøjer bort. Den såkandte „svensker", den pragtfulde Scania Vabis brandsprøjte fra 1916, går som ventet til Teknisk Museum. En ikke mindre imposant drejestige, Magirus 1920-21, foræres til autohandler Erik Hovgård, for at den skal blive bevaret i Århus.


Set på en stille vej på Frederiksberg: En ret almindeligt udseende amerikansk vogn af først i tredverne-type, med et stort R i hjulkapslerne og mærket Rockne på

  kølergitteret. Automobiles of America fortæller, at mærket blev fremstillet 1931-33 i byen Rockne. Muligvis var det en Studebaker filial.