Fabrikant Ejgil
Wilhelmsen, sandkage-fabrikken Wixor i Malling ved Århus, er ved at
anlægge en lille samling af gamle stationære motorer. Den rummer
foreløbig tre stykker, som bliver stillet op og gjort køreklare i en
lille bygning i Malling. Det er encylindrede motorer, tonstunge og med
svinghjul på op til to meter i diameter. Den ældste er en gasmotor
af mærket Deutz fra 1880. De to andre er petroleumsmotorer, den ene
en engelsk Hornsby fra cirka 1909, den anden er fra 1911 og
fremstillet i Holstebro. Fabrikant Wilhelmsen har været motorminded
fra barnsben, han fortæller, at inden han fyldte atten havde hans far
måttet betale tre bøder, fordi knægten kørte rundt uden kort på
en gammel „Halløj-David".
Børge Kå har
forestået restaureringen af en Chevrolet 1927 brandsprøjte, som
Stevns museum har haft stående og ladet forfalde i nogen tid, indtil
det pludselig gik op for de ansvarlige, at det var den egentlig for
god til.
Huggeren på
Blytækkervej i København er ved at nedlægge virksomheden. Han er en
af de få i København og omegn, som endnu har haft dele til gamle
vogne, så man skal skynde sig for at redde noget, hvis man er
interesseret. Særmelding til J. Th. Hove: der står
blandt andet et bagtøj til Fiat 505, værd at have i reserve.
Til et veteranløb og
-optog, Skt. Georgs-gildet i Hillerød havde arrangeret 23. maj, var
der anmeldt 21 vogne, fra Wanderer 1913 til MG 1946. Endnu i nogen tid
sælges der lodsedler til Skt. Georgsgildernes lotteri, hvis
hovedgevinst er en flot Chevrolet 1929. Sedlerne koster kun 15 øre
pr. stk.
|
|
Smedemester Mikkelsen, Hemstok
Smedje pr. Ry St. har en 1927 Citroën touring, original men medtaget,
en 1928 Opel roadster uden motor, en 1938 Wanderer 5 pers. sedan og en
1917 Harlev Davidson 719 HK, original men uden lygter og horn,
til salg.
I begyndelsen af maj gennemførte
Dansk Veteran-Cycle Club trods styrtende regn sit første løb.
Klubben er netop fyldt et år og har nu cirka tredve medlemmer. Den
ser gerne, at der opstår kontakt med DVK til fælles glæde og nytte.
Dens adresse er Dansk Veteran-Cycle Club, F. Wodschow, Lyngvej 48,
Kgs. Lyngby.
Redaktionen
Magister C. E. Andersen har ønsket
at udtræde af redaktionen på grund af overvældende arbejdsbyrde. Om
dennes størrelse taler bedre end mange billeder hans oplysning om, at
DVK kun er én af de 23 ( !) klubber og foreninger, han er medlem af.
At der også bliver tid til at trille stille ture i samlingens mange
store og prægtige amerikanske vogne og til at passe det daglige
arbejde i Teknisk Bibliotek er rent utroligt. Magisteren, som C. E.
Andersen jo kaldes blandt klubfrænder, har redigeret bladet i en
årrække og i kraft af sin store viden ydet en fortræffelig indsats.
Når han nu udtræder af selve redaktionsudvalget, håber vi ikke det
også betyder, at vi slet ikke mere skal se stof fra hans hånd.
Et eller andet sted i de bekendte
papirdynger ligger der for eksempel en færdig. skrevet artikelserie
om Hammelbilen, har vi hørt. Den glæder vi os til.
or.
|