Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 4  Juni 1965     side 14 & 15

 

 

 
 

   Fabrikant Ejgil Wilhelmsen, sandkage-fabrikken Wixor i Malling ved Århus, er ved at anlægge en lille samling af gamle stationære motorer. Den rummer foreløbig tre stykker, som bliver stillet op og gjort køreklare i en lille bygning i Malling. Det er encylindrede motorer, tonstunge og med svinghjul på op til to meter i diameter. Den ældste er en gasmotor af mærket Deutz fra 1880. De to andre er petroleumsmotorer, den ene en engelsk Hornsby fra cirka 1909, den anden er fra 1911 og fremstillet i Holstebro. Fabrikant Wilhelmsen har været motorminded fra barnsben, han fortæller, at inden han fyldte atten havde hans far måttet betale tre bøder, fordi knægten kørte rundt uden kort på en gammel „Halløj-David".

   Børge Kå har forestået restaureringen af en Chevrolet 1927 brandsprøjte, som Stevns museum har haft stående og ladet forfalde i nogen tid, indtil det pludselig gik op for de ansvarlige, at det var den egentlig for god til.

   Huggeren på Blytækkervej i København er ved at nedlægge virksomheden. Han er en af de få i København og omegn, som endnu har haft dele til gamle vogne, så man skal skynde sig for at redde noget, hvis man er interesseret. Særmelding til  J. Th. Hove: der står blandt andet et bagtøj til Fiat 505, værd at have i reserve.

   Til et veteranløb og -optog, Skt. Georgs-gildet i Hillerød havde arrangeret 23. maj, var der anmeldt 21 vogne, fra Wanderer 1913 til MG 1946. Endnu i nogen tid sælges der lodsedler til Skt. Georgsgildernes lotteri, hvis hovedgevinst er en flot Chevrolet 1929. Sedlerne koster kun 15 øre pr. stk.

 

Smedemester Mikkelsen, Hemstok Smedje pr. Ry St. har en 1927 Citroën touring, original men medtaget, en 1928 Opel roadster uden motor, en 1938 Wanderer 5 pers. sedan og en 1917 Harlev Davidson 719 HK, original men uden lygter og horn, til salg.

I begyndelsen af maj gennemførte Dansk Veteran-Cycle Club trods styrtende regn sit første løb. Klubben er netop fyldt et år og har nu cirka tredve medlemmer. Den ser gerne, at der opstår kontakt med DVK til fælles glæde og nytte. Dens adresse er Dansk Veteran-Cycle Club, F. Wodschow, Lyngvej 48, Kgs. Lyngby.

        Redaktionen

Magister C. E. Andersen har ønsket at udtræde af redaktionen på grund af overvældende arbejdsbyrde. Om dennes størrelse taler bedre end mange billeder hans oplysning om, at DVK kun er én af de 23 ( !) klubber og foreninger, han er medlem af. At der også bliver tid til at trille stille ture i samlingens mange store og prægtige amerikanske vogne og til at passe det daglige arbejde i Teknisk Bibliotek er rent utroligt. Magisteren, som C. E. Andersen jo kaldes blandt klubfrænder, har redigeret bladet i en årrække og i kraft af sin store viden ydet en fortræffelig indsats. Når han nu udtræder af selve redaktionsudvalget, håber vi ikke det også betyder, at vi slet ikke mere skal se stof fra hans hånd.

Et eller andet sted i de bekendte papirdynger ligger der for eksempel en færdig. skrevet artikelserie om Hammelbilen, har vi hørt. Den glæder vi os til.
                                                    or.

 

 Bilbøger

På forlaget Hachette i Paris er der for nylig udkommet en ny bog af forfatterne til ,Histoire mondiale de l'automobile", Jacques Rousseau og Michel Iatca. Bogen hedder „Les plus helles voltures du monde", og formålet med den er at gennemgå luksusbilernes historie lige fra automobilismens barndom og til vore dage. Når dette skal ske inden for 300 sider, hvoraf en meget stor del anvendes til fotografier, må gennemgangen nødvendigvis blive forholdsvis kort, og der, er da heller ikke i teksten meget at finde af interesse om engelske og amerikanske vogne. Der findes imidlertid mange interessante artikler om kontinentale mærker — 'herunder naturligvis særlig de franske — og hertil kommer, at der er over 450 fotografier i bogen, hvoraf et meget stort antal ikke hidtil har været kendte og viser meget interessante biler. Der er en meget interessant gennemgang vedrørende Bugatti Royale, hvortil dog må bemærkes, at tegningerne 2 og 5 på side 167 er byttet om.
   Så vidt vides har bogen hidtil ikke været i handelen herhjemme, men ved bestilling fra udlandet vil prisen formentlig komme til at ligge på 80-90 kr. Trods denne forholdsvis høje pris kan bogen dog absolut anbefales franskkyndige veteranbilentusiaster.


   Som det uden tvivl er de fleste læsere bekendt,er Ralph Steins „The Automobile Book" kommet i dansk oversættelse. Til orientering for engelsklæsende skal det oplyses, at den engelske udgave, der også kan købes herhjemme, er ca. 30 kr. billigere

 

 end den danske udgave, idet den kun koster ca. 55 kr. mod den danske udgaves pris på over 80 kr. Om selve bogen skal kun nævnes, at den del af kapitlerne, der er skrevet af Ralph Stein, er velskrevne uden at bringe noget særligt nyt, medens de kapitler, der til brug for de europæiske udgaver er forfattet af europæiske forfattere, hverken er velskrevne eller bringer noget nyt. Dette gælder navnlig kapitlerne i den sidste halvdel af bogen, der indeholder en omtale af en række enkelte mærker, og nogle af dem er endda så dårligt skrevet, at det havde været bedre at udelade dem. Der findes imidlertid i bogen en række pragtfulde farvefotografier — hovedsagelig taget af den kendte amerikanske fotograf Thomas Burnside — og såfremt man har 55 kr. tilovers, eg gerne vil have en smuk billedsamling og kan overse teksten i de sidste kapitler, kan bogen anbefales.



På Motor-Presse-Verlag i Stuttgart er der udgivet en bog af en helt anden art end de ovennævnte. Det er Hans-Heinrich von Fersens „Autos in Deutschland 1920-1939°. I denne bog gennemgås alle tyske (og østrigske) automobilmærker i de nævnte år med udførlige tekniske specifikationer for alle de enkelte typer. For hvert automobilmærke gives der i indledningen en kort omtale af fabrikkens historie, men 90 % af stoffet består af tekniske specifikationer. Bogen egner sig ikke til gennemlæsning som morskabslæsning, men for den virkelig automobilhistorisk interesserede er den uvurderlig, idet materialet om tyske — og kontinentale vogne i det hele taget — har været meget mangelfuldt i forhold til den omfangsrige litteratur om engelske og amerikanske vogne.              
HJB,