Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 4  Juni 1965     side 16 & 17

 

 

 
 

Årets første udflugt

Lørdag den 24. april holdtes årets første udflugt i klubben. Mødested var Munkholmbroen ved Holbæk, hvor deltagerne var sat stævne kl. 15.
   Der var forholdsvis stort fremmøde trods det relativt dårlige vejr med byger, idet der deltog ca. 15 vogne. Blandt de deltagende vogne lagde man særlig mærke til Schouboes Rolls-Royce Phantom II limousine, der for første gang viste sig ved en udflugt. I øvrigt var Fiaterne absolut i flertal, idet hele fem stykker deltog, således bl. a. Bachs type 503.
   Ved ca. 16-tiden brød vognene op fra mødestedet for at begive sig på vej til det første mål, nemlig skovene ved Sophienholm gods. På vejen blev kolonnen desværre delt, idet en af deltagerne — hvis navn skal være usagt — i et kryds drejede til den gale side og resten af vognene fulgte efter. Det lykkedes dog med nogen forsinkelse at få samling på vognene igen, hvorefter turen fortsatte. Ved Sophienholm gods gik turen ad skovvejene, og for de større vogne var det næsten et helt rally, idet de smalle veje var glatte af regn og i de skarpe sving var det nødvendigt at manøvrere frem og tilbage flere gange for at komme rundt.
   Målet for turen var grusgraven ved Flødebjerg (Sjællands højeste punkt), hvor alle vognene blev parkeret ved siden af hinanden. Her var der concours d'élégance samt for de energiske lejlighed til — efter bestigning af Flødebjerg — at se en stor del af Sjælland.

 

Fra Flødebjerg gik turen til Elverdamskroen, hvor der var middag for deltagerne. Her blev vinderen af concours d'élégance annonceret. Det var Jacobsens 1931 Chrysler Imperial, og Jacobsen vandt samtidig præmien, der var udsat til den af deltagerne, der havde måttet køre længst for at deltage i turen. Anden præmie i concours d'élégance blev vundet af Bach med Fiat

 

503. Efter middagen blev der vist film om restaureringen af en Bullnose Morris.
   Der var fra Hoffman og Sørensens side lagt et stort arbejde i tilrettelæggelsen af turen, og deres arbejde blev da også belønnet med et stort fremmøde, når årstiden og vejret tages i betragtning. Der synes ikke at være nogen tvivl om, at interessen for udflugter er stigende i medlemskredsen. Ved fremtidige løb bør det dog overvejes på forhånd at meddele alle deltagerne, hvor turen går hen, således at man kan finde frem til målet, uanset maskinuheld, svingning til gal side etc.
HJB.

Det 7. Internationale Ford T-Rally er netop blevet kørt, når bladet udkommer, og Egeskov-udflugten er umiddelbart forestående, så referat fra disse to begivenheder må vente til næste nummer.

Løkkenrally

Rally Århus-Løkken køres 22. august med start fra Århus ved 10-tiden og ankomst Løkken ca. 18. Ralliet køres som et pålidelighedsløb med senere fastsatte gennemsnitshastigheder og både biler og motorcykler op til anden verdenskrig kan deltage. Startpenge er fastsat til 30 kr. pr. køretøj og løbet køres kun, hvis mindst 25 køretøjer tilmeldes. KDAK Sport arrangerer og al henvendelse skal ske til K. Arhøj, Neptunvej 7, Århus C, tlf. 0614 24 39. Interesserede bedes skrive og få nærmere program inden 15. juli. Denne dato betragtes som skæringsdato for måling af interessen for løbet.

 

De, som ikke ønsker at køre rally, kan ved henvendelse til P. E. Hansen, Fabrikvej 13, Horsens, få udleveret program for samme tur kørt som en udflugt. Det er min tanke, at de to hold skal skære hinandens rute undervejs og eventuelt spise på samme kro. Indkvartering for natten og spisning om aftenen på samme hotel for alle deltagere, formodentlig Løkken Badehotel.
   I tilfælde af, at ralliet ikke får den fornødne tilslutning, får de tilmeldte i god tid meddelelse herom, så de kan nå at melde sig til udflugten i stedet.
                             
Th. Ry Andersen.

Museumsindtryk

Automobilmuseet i Torino, hvis navn er Museo Dell'Automobile Carlo Biscaretti Di Ruffia, ligger i grønne områder ved floden Po's bred i udkanten af Torino. Bygningen, der indviedes den 3. november 1961, er alene en seværdighed i glas, stål og beton. Ved indgangen møder man som vartegn en tro copi af Cugnots dampvogn fra 1771 — originalen findes på et musem i Frankrig.

Museet rummer over 400 køretøjer, hvoraf hovedparten er biler. Et bibliotek, der er beliggende i bygningen, råder over 5000 bind automobilteknisk og -historisk litteratur på forskellige sprog. Desuden findes opstillinger, der viser de forskellige auto-mobilkomponenters udvikling, f. eks. motorer, skærme, hjul, rat, lygter m. m.
   Hjembyen Torino er rigest repræsenteret. Alene af Fiat-automobiler findes 24, spændende fra 1899 Fiat 3½ HP over tyvernes model 501, 501S, 5195, 509 og 514 til