Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 4  Juni 1965     side 18 & 19

 

 

 
 

1954 Fiat Turbina. Også den anden Torinovirksomhed Lancia's produkter findes i stort antal, Theta 1913, Kappa 1919, Trikappa 1922, Lambda i flere serier, Dilambda, førkrigstidens Aprilia og halvtredsernes væddeløbsvogne. Alfa Romeo, Maserati og Ferrari ses i væddeløbsudgaver i den specielle væddeløbsafdeling. Af de udgåede italienske mærker ses pragtfulde eksemplarer fra Isotto-Fraschini, O.M., Itala-bilen, der vandt løbet Peking-Paris 1907, fremvises — S.P.A. og flere herhjemme ukendte italienske mærker.

   Af franske frembringelser kan nævnes De Dion & Bouton, Bugatti type 35 og baby-bilen Bugattina, Citroën C5CV og 11CV, Renault 1899 og 1910, Peugeot 1894 og 1905 og Hispano Suiza model K6 1935.

   England og USA er trods deres store produktion kun repræsenteret ved enkelte eksemplarer, Pope 1907, Rolls Royce 40/50 HP 1910, White dampbil 1905. Austin Seven, 1924, Jaguar D 1954 — og så naturligvis Ford T. I øvrigt viser en særlig udstilling Henry Fords liv og karriere i tekst og billeder. Verdens største bilproducent General Motors er ikke repræsenteret i Torino-museet, — der findes en Opel 5/12 HP 1912, men den kan ikke regnes for et GM-produkt, idet GM og Opel først sammensluttedes i 1929. Af store amerikanere fra vor tid ses kun en enkelt, Packard Super Eight 1937 Cabriolet.

   Af tyske produkter ses et par Benz-køretøjer fra omkring århundredskiftet, Mercedes Roadster 540K 1936 og Mercedes RW 196 1954.

   At man fortrinsvis ser nationale mærker hænger vel sammen med, at Italien er —og altid har været — „selvforsynende", hvad automobiler angår, og da museets

 

modeller for langt den største dels vedkommende er skænket af fabriker og privatpersoner, bliver samlingerne domineret af „italienere".

   Selv om de fleste køretøjer er omgærdet af de sædvanlige museumstove, så man ikke kan beskue dem fra alle vinkler, er museet absolut et besøg værd. Dog må man være forberedt på at blive sat på porten i middagsstunden, for til enthusiaster forslår de to timer, formiddagsåbningstiden varer, ikke meget.

   I Milano og Münchens tekniske museer findes også biler. I Milano er der kun enkelte, bl. a. en meget gammel Oldsmobile, årgang 1910 vil jeg mene, og så naturligvis Ford T. I Deutsches Museum i München, der siges at være verdens største, sås køretøjer, der nærmest er hestevogne forsynet med motor, af automobiler Austro Daimler, Horch og Mercedes — og Ford T. Man fristes til at tro, at der næppe findes et eneste automobil- eller teknisk museum, der ikke ejer en Tin Lizzie.

   Jeg vil stærkt anbefale Münchens Deutsches Museum. Der findes det ældste og det nyeste inden for teknik ogvidenskab, glimrende opstillet og illustreret. 

                                  P.  E. Hansen,

Læserbrev

   „De fleste automobiler, som skrives for for hurtig kørsel, har i de fleste tilfælde kørt hurtigere end tilladt, men en del har overholdt den tilladte hastighed og bliver alligevel idømt en bøde. Til andre tider bliver de ikke skrevet, skønt der kunne være langt større grund. I de fleste tilfælde er det fordi betjentene ikke har begreb om at bedømme hastigheden i de forskellige

 

situationer, og hvorfra skulle betjentene lære det? Hvor har de anledning til det? Jeg foreslår, at der skulle oprettes en skole, som betjentene og politiassistenterne skulle gennemgå og derigennem få den fornødne lære og instruktion om, når og hvor der skal skrives, af en dertil egnet og kyndig mand.

   I automobillovens § 32 forekommer følgende: Ved bødernes fastsættelse skal der særlig tages hensyn til, om vedkommende tidligere har været idømt bøder for overtrædelse af denne lovs bestemmelser, samt til vedkommendes formues omstændigheder.

   Det forekommer mig, dette aldeles ignoreres i Københavns politiret, ligesom assessorerne efter mit skøn er uden forståelse i de foreliggende tilfælde til at dømme i de sager de gør. Var her ikke en grund til at oprette et særligt kammer for auto-mobilsager, og som udelukkende beskæftigede sig med samme,

 

 så at enhver sag grundigt blev undersøgt, så de skyldige blev dømt og uskyldige frikendt. Om en dertil egnet og kyndig assessor med virkelig kendskab til automobilsager blev ansat. Jeg tror, der ville blive hilst med glæde af alle."

   Ja, det ville det vist stadig. Læserbrevet stod i Motor i januar 1917 !


RESERVEDELE TIL ADLER
til min årgang 1913-14 savner jeg benzinpumpe og karburator (Bolex eller Zenith). Henvendelse til

A. Bjørn-Jensen,

telefon Ålborg
(081) 2 01 42;
i forretningstiden
(081) 2 01 22.