Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 6  December 1965     side 4 & 5

 

 

 
 

        Juelsminde

Juelsmindeturen blev afviklet lørdag d. 9. oktober i det bedst tænkelige vejr med deltagelse af 27 vogne. Deltagerne fra Sjælland samledes i Kalundborg og drog i flok og følge over med færgen for at mødes med jyderne og fynboerne på parkeringspladsen i Juelsminde. Inden turens begyndelse havde deltagerne lejlighed til at beundre hinandens (og egne) vogne. Dette resulterede senere i en afstemning om den bedst restaurerede vogn. En del tilskuere havde fundet vej til færgelejet for at bese de morsomme gamle vogne og spørgsmål om årgange, cylinderantal og - vil De være venlig at flytte Dem lidt, for jeg skal lige ha' et billede" – eller „sådan en har jeg lært at køre i" svirrede i luften. Endelig blev der givet tegn til afgang, og med to minutters mellemrum blev vognene sendt af sted ad den i forvejen afstukne rute på små krogede veje igennem det danske efterår. Deltagerne var forsynet med en meget nøjagtig ruteangivelse, og så vidt vides lykkedes det ingen at fare vild. Et par uheld af ret alvorlig karakter – en knækket forhjulsspindel og en havareret vacuumpumpe – dryppede lidt malurt i fornøjelserne, men dette tog de implicerede med forbavsende godt humør. En lille lærerig episode ved afgangen fortjener at blive nævnt. En Ford A var mødt op med prøveplader. Politiet, som var sat til at passe på, at alt gik som det skulle, interesserede sig højst upassende for denne vogn, og tog sig den frihed at spørge om kørekortet. Dette blev frejdigt halet frem –men ak, det var udløbet. Han måtte ikke være chauffør. Heldigvis havde ejeren sin mekaniker med, men han havde glemt sit kørekort. Vognen 

 

måtte ikke rokkes en meter uden en fører, der bar et gyldigt førerbevis på sig. Gode råd var dyre, men sorg blev til glæde vendt, da en ung dame med det eftertraktede dokument i tasken trådte frem og umiddelbart gled ind bag rattet i sedanen.
   Under turen blev der lagt deltagerne et par hindringer i vejen. Den første var en kombineret manøvre- og bakkeøvelse, som måske ikke helt overraskende blev vundet af en MG, ført af H. H. Malling. Ikke helt uberettiget var der nogen diskussion om denne kombination, da ikke alle kunne deltage på lige fod. Ved næste forhindring fik deltagerne forevist en let gulnet fotokopi af et fotografi af en vogn, som –viste det sig senere – kun de færreste havde set før. Resultatet blev nedskrevet, og gemt til senere aflevering.
   Turen sluttede – efter 47 km kørsel –ved Snaptun Færgekro, hvor der ligeledes havde samlet sig en del tilskuere. Der var nu tid inden middagen til at få sig en lille lur og klæde om. Middagen havde samlet 52 ( ?) deltagere i næsten alle aldre. Der blev budt på herlige gule ærter ad libitum og æbleskiver. Ind imellem blev der sunget en fornøjelig sang, forfattet af et par unge damer blandt deltagerne. Gættekonkurrencen om bilen på fotografiet – som i øvrigt viste sig at være en Hansa Borgward 1939 – blev afgjort.
   De øvrige præmier, der blev uddelt under kaffen og før dansen, fordelte sig som følger:
   Concours d'Elégance blev vundet af et nyt medlem, A. M. Nielsen, Fredericia, med en elegant todørs Ford A Phaéton de Luxe 1930, og der var præmier til Age Louring, Ford T 23, Stilling Jeppesen, Chevrolet 28 og E. Kornerup, Mercedes Benz 230 cabriolet B 1939. Hastigheds- og manøvreprøven blev vundet af H. H. Malling, MG TA 39,

 

i 62 sekunder (langsomste tid var 170 sek.). Lillian Kå tog Ladies' Cup, Hanne Ballermann fik ekstrapræmie, fordi hun greb rattet i Ford'en, hun aldrig havde kørt før, da det viste sig, at førerens kørekort var udløbet. Meyer Larsen, Fiat 503, fik trøstpræmie, fordi han tabte et forhjul. Bach har hjulpet ham med et nyt fortøj, så Fiat'en er kørende igen.
   Det var i øvrigt glædeligt at se et så smukt eksemplar som den vindende Ford A 30 touring. Det var også glædeligt at se, at det kan lade sig gøre med en Ford A.
   Arrangørerne fortjener ros for det store arbejde og for den måde, hvorpå alt klappede. Fru Vagn Jensen havde med sikker hånd indkøbt et væld af dejlige præmier, heriblandt keramik og glas.
   Dagen sluttede med dans, og senere blev tandlæge Bachs fødselsdag fejret med sherry — som han selv måtte give, da han var så beskeden først at lade det sive ud, da glassene stod på bordet.
   Kl. 2 var der absolut ikke ro endnu —og så kan underskriveren ikke huske mere ... 
                                               
H. Køster.

        Status
Den sidste DVK-udflugt i år er nu kørt, og der kan være grund til at holde status.
   Ved årets begyndelse planlagdes fire udflugter, Nordsjælland, Egeskov, Løkken og Juelsminde. Turene skulle afvikles lørdag eftermiddag, man skulle spise middag sammen og i øvrigt hygge sig lørdag aften. Tids- eller orienteringsløb indgik ikke i planerne. Disse perspektiver var udgangspunkt for udflugtsudvalget.
   De enkelte udflugter har været refereret her i bladet og kendes således også af 

 

ikke-deltagere. Nordsjælland, Egeskov og Juelsminde må betegnes som succes'er, ogdet er da også hensigten at køre de samme ture i 1966. Vor erfaring med Løkken-turen er, at man ikke skal køre til et afsides beliggende sted, det må være en betingelse, at man fra Sjælland, henholdsvis Jylland, kan nå hen og hjem på en weekend. Opfyldes disse betingelser ikke, må man vente en begrænset deltagelse. Til Løkken var tilmeldt 15 køretøjer, men kun 9 startede.
   Nogen kan måske undre sig over, hvorfor vi igen i 66 agter at køre til Egeskov og Juelsminde/Snaptun i stedet for at prøve noget nyt. Sagen er ganske simpelt den, at vi på disse steder har befundet os særdeles vel og håber at kunne komme igen. Endvidere de praktiske forhold, der må være i stand til at rumme op til 30 køretøjer og mere end dobbelt så mange personer. På Egeskov er der i øvrigt mulighed for, på privat område, at arrangere køretekniske konkurrencer.
   Når vi i år har ladet præcisions- og orienteringsløb ude, er årsagen dels, at vi ikke mener at kunne samle tilstrækkelig interesse for den slags, tilstrækkelig vil sige 20-25 vogne. Dels at vi ikke selv magter at planlægge disse løb. Et OR-løb kræver mandskab til besættelse af poster o. 1., og dette mandskab har vi ikke. KDAK Sport kan og vil arrangere for os, men vi må, deres benzinudgifter ved indkøring af løbet og posternes transporter, hvilket er ganske rimeligt. Eksempelvis kan nævnes, at Løkken-turen søgtes kørt med et sideløbende rally arrangeret af KDAK Sport i Århus. Udgifterne til KDAK var i dette tilfælde ca. 800 kr., eller ca. 25 køretøjer, der betalte et startgebyr på 35 kr. Man kan fremføre, at klubben betalte de udgifter, der ikke kunne dækkes ind ved et rimeligt gebyr, men dette er en bestyrelsessag.