|
Juelsminde
Juelsmindeturen blev afviklet lørdag d. 9. oktober i
det bedst tænkelige vejr med deltagelse af 27 vogne. Deltagerne fra
Sjælland samledes i Kalundborg og drog i flok og følge over med
færgen for at mødes med jyderne og fynboerne på parkeringspladsen
i Juelsminde. Inden turens begyndelse havde deltagerne lejlighed til
at beundre hinandens (og egne) vogne. Dette resulterede senere i en
afstemning om den bedst restaurerede vogn. En del tilskuere havde
fundet vej til færgelejet for at bese de morsomme gamle vogne og
spørgsmål om årgange, cylinderantal og - vil De være venlig at
flytte Dem lidt, for jeg skal lige ha' et billede" – eller
„sådan en har jeg lært at køre i" svirrede i luften.
Endelig blev der givet tegn til afgang, og med to minutters
mellemrum blev vognene sendt af sted ad den i forvejen afstukne rute
på små krogede veje igennem det danske efterår. Deltagerne var
forsynet med en meget nøjagtig ruteangivelse, og så vidt vides
lykkedes det ingen at fare vild. Et par uheld af ret alvorlig
karakter – en knækket forhjulsspindel og en havareret vacuumpumpe
– dryppede lidt malurt i fornøjelserne, men dette tog de
implicerede med forbavsende godt humør. En lille lærerig episode
ved afgangen fortjener at blive nævnt. En Ford A var mødt op med
prøveplader. Politiet, som var sat til at passe på, at alt gik som
det skulle, interesserede sig højst upassende for denne vogn, og
tog sig den frihed at spørge om kørekortet. Dette blev frejdigt
halet frem –men ak, det var udløbet. Han måtte ikke være
chauffør. Heldigvis havde ejeren sin mekaniker med, men han havde glemt
sit kørekort. Vognen
|
|
måtte ikke rokkes en meter uden en fører, der bar et
gyldigt førerbevis på sig. Gode råd var dyre, men sorg blev til
glæde vendt, da en ung dame med det eftertraktede dokument i tasken
trådte frem og umiddelbart gled ind bag rattet i sedanen.
Under turen blev der lagt deltagerne et par hindringer i
vejen. Den første var en kombineret manøvre- og bakkeøvelse, som
måske ikke helt overraskende blev vundet af en MG, ført af H. H.
Malling. Ikke helt uberettiget var der nogen diskussion om denne
kombination, da ikke alle kunne deltage på lige fod. Ved næste
forhindring fik deltagerne forevist en let gulnet fotokopi
af et fotografi af en vogn, som –viste det sig senere – kun de
færreste havde set før. Resultatet blev nedskrevet, og gemt til
senere aflevering.
Turen sluttede – efter 47 km kørsel –ved Snaptun
Færgekro, hvor der ligeledes havde samlet sig en del tilskuere. Der
var nu tid inden middagen til at få sig en lille lur og klæde om.
Middagen havde samlet 52 ( ?) deltagere i næsten alle aldre. Der blev
budt på herlige gule ærter ad libitum og æbleskiver. Ind imellem
blev der sunget en fornøjelig sang, forfattet af et par unge damer
blandt deltagerne. Gættekonkurrencen om bilen på fotografiet – som
i øvrigt viste sig at være en Hansa Borgward 1939 – blev afgjort.
De øvrige præmier, der blev uddelt under kaffen og før
dansen, fordelte sig som følger:
Concours d'Elégance blev vundet af et nyt
medlem, A. M. Nielsen, Fredericia, med en elegant todørs Ford A
Phaéton de Luxe 1930, og der var præmier til Age Louring, Ford T 23,
Stilling Jeppesen, Chevrolet 28 og E. Kornerup, Mercedes Benz 230
cabriolet B 1939. Hastigheds- og manøvreprøven blev vundet af H. H.
Malling, MG TA 39,
|
|
|
i 62 sekunder (langsomste tid var 170 sek.).
Lillian Kå tog Ladies' Cup, Hanne Ballermann fik ekstrapræmie,
fordi hun greb rattet i Ford'en, hun aldrig havde kørt før, da
det viste sig, at førerens kørekort var udløbet. Meyer Larsen,
Fiat 503, fik trøstpræmie, fordi han tabte et forhjul. Bach har
hjulpet ham med et nyt fortøj, så Fiat'en er kørende igen.
Det var i øvrigt glædeligt at se et så smukt
eksemplar som den vindende Ford A 30 touring. Det var også
glædeligt at se, at det kan lade sig gøre med en Ford A.
Arrangørerne fortjener ros for det store arbejde
og for den måde, hvorpå alt klappede. Fru Vagn Jensen havde med
sikker hånd indkøbt et væld af dejlige præmier, heriblandt
keramik og glas.
Dagen sluttede med dans, og senere blev tandlæge
Bachs fødselsdag fejret med sherry — som han selv måtte give, da
han var så beskeden først at lade det sive ud, da glassene stod
på bordet.
Kl. 2 var der absolut ikke ro endnu —og så
kan underskriveren ikke huske mere ...
H. Køster.
Status
Den sidste DVK-udflugt i år er nu kørt, og der kan være grund til
at holde status.
Ved årets begyndelse planlagdes fire udflugter,
Nordsjælland, Egeskov, Løkken og Juelsminde. Turene skulle
afvikles lørdag eftermiddag, man skulle spise middag sammen og i
øvrigt hygge sig lørdag aften. Tids- eller orienteringsløb indgik
ikke i planerne. Disse perspektiver var udgangspunkt for
udflugtsudvalget.
De enkelte udflugter har været refereret her i bladet
og kendes således også af
|
|
ikke-deltagere. Nordsjælland,
Egeskov og Juelsminde må betegnes som succes'er, ogdet er da også
hensigten at køre de samme ture i 1966. Vor erfaring med
Løkken-turen er, at man ikke skal køre til et afsides beliggende
sted, det må være en betingelse, at man fra Sjælland, henholdsvis
Jylland, kan nå hen og hjem på en weekend. Opfyldes disse
betingelser ikke, må man vente en begrænset deltagelse. Til
Løkken var tilmeldt 15 køretøjer, men kun 9 startede.
Nogen kan måske undre sig over, hvorfor vi igen i 66
agter at køre til Egeskov og Juelsminde/Snaptun i stedet for at
prøve noget nyt. Sagen er ganske simpelt den, at vi på disse
steder har befundet os særdeles vel og håber at kunne komme igen.
Endvidere de praktiske forhold, der må være i stand til at rumme
op til 30 køretøjer og mere end dobbelt så mange personer. På
Egeskov er der i øvrigt mulighed for, på privat område, at
arrangere køretekniske konkurrencer.
Når vi i år har ladet præcisions- og
orienteringsløb ude, er årsagen dels, at vi ikke mener at kunne
samle tilstrækkelig interesse for den slags, tilstrækkelig vil
sige 20-25 vogne. Dels at vi ikke selv magter at planlægge disse
løb. Et OR-løb kræver mandskab til besættelse af poster o. 1.,
og dette mandskab har vi ikke. KDAK Sport kan og vil arrangere for
os, men vi må, deres benzinudgifter ved indkøring af løbet og
posternes transporter, hvilket er ganske rimeligt. Eksempelvis kan
nævnes, at Løkken-turen søgtes kørt med et sideløbende rally
arrangeret af KDAK Sport i Århus. Udgifterne til KDAK var i dette
tilfælde ca. 800 kr., eller ca. 25 køretøjer, der betalte et
startgebyr på 35 kr. Man kan fremføre, at klubben betalte de
udgifter, der ikke kunne dækkes ind ved et rimeligt gebyr, men
dette er en bestyrelsessag.
|
|
|