|
Konkurrencemomenterne på turene har været
spørgekonkurrencer og manøvreprøver. På dette punkt er det vor
tanke at udbygge manøvreprøverne, som naturligvis må foregå på
private eller afspærrede enemærker. Endvidere mener vi, at godt
restaurerings arbejde bør belønnes.
Sandsynligvis har mange medlemmer en idé om et
eller andet morsomt konkurrence moment, som let kunne indlægges i en
udflugt. Til disse er kun at sige: kom frem med dem.
Til turene har vi set en række velplejede
køretøjer, som utvivlsomt har givet restaureringsimpulser til en
og anden. Kontakter er blevet knyttet ud over de, som består mellem
medlemmer fra henholdsvis Københavns- og Jyllandsmøderne, og dette
er værdifuldt for klubbens trivsel. Derfor synes vi vort arbejde
med turene har tjent et formål, og givet os lyst til at fortsætte.
P. E. Hansen.
Kontingentet
Sammen med dette nummer udsendes en giroblanket til
indbetaling af kontingentet for 1966. Det er fastsat så lavt som 35
kr. Vi skulle gerne ind på at have hele kontingentregnskabet
overstået noget hurtigere end hidtil og sætter derfor en frist for
indbetalingen: Den skal ske inden udgangen af januar. Det har
tidligere været sådan, at de sidste efternølere måtte rykkes
langt hen på efteråret. Når det så viste sig, at nogle af dem
slet ikke betalte og måtte slettes af medlemslisten, havde disse
formastelige altså nydt godt af medlemskabet (blad, møder,
udflugter) i et år uden at betale. Derfor: Overhold venligst
fristen. Så bliver der også en mulighed for i begyndelsen af 1966
at få udarbejdet og forhåbentlig
|
|
mangfoldiggjort en medlemsliste. Problemet mødested for de københavnske/
sjællandske medlemmer blev som mange vil vide overraskende og
glædeligt løst ved at Flemming Perlt tilbød at stille
Storvaskeriets kantine i Gladsaxe til rådighed. Når dette blad
udkommer, har vi allerede holdt to møder der, og der er almindelig
enighed om, at forholdene er særdeles velegnede, med ugenert
parkeringsplads og rummelig kantine. Der er grund til at gentage den
tak til Flemming Perlt, der allerede har lydt af formandens mund. De
kommende møder på adressen Sydmarken 27 i Gladsaxe holdes kl. 19,30:
tirsdag den 7. december
onsdag den 19. januar
torsdag den 17. februar
tirsdag den 22. marts
onsdag den 20. april
tirsdag den 17. maj
og torsdag den 16. juni.
De jyske møder holdes fremdeles den første
tirsdag i hver måned klokken 20, skiftevis på Motel LaTour, Randersvej i Århus,
de ulige måneder, og i Palækonditoriet i Horsens de lige måneder.
Førstkommende gang 7. december i Horsens.
SPILDT
MÆLK
Græd ikke over spildt mælk,
det var værre, hvis det var whisky
— men nu var det desværre veteranbiler.
Hvad blev der af
de mange biler, der var averteret til salg i vores blad i klubbens
første år? Enkelte fandt en ejer —men alt for mange blev hugget
op. Nu da klubben har eksisteret en halv snes år, synes jeg, at et
tilbageblik kan være på sin plads, selv om det kan forekomme lidt
|
|
|
bittert. Yngre medlemmer må prøve at forstå,
at penge var noget andet dengang end de er i dag, og at en enkelt bil
var nok til at stille sin ejer tilfreds.
Den omtalte Pierce-Arrou, stod hos huggeren i
Randers så sent som 1962.
Jeg husker en Steyr touring ca. 1914 fra
Skanderborg med 9 – skriver ni – fremad~ gear og trådhjul og i
hæderlig stand. Ingen ville give de forlangte vistnok 600 kr. for
den, og desværre solgte den gamle mand den uden varsel til ophugning
for 300 kr. Ophuggerne betalte meget mere for en vogn, end de gør i
dag. Århus brandvæsens 1922 Stoewer 4-pers. touring blev solgt til
Næstved, hvor den kort efter blev ophugget. En 1929 Pierce Arrow
2-pers., som tilhørte en Århus-læge, var til salg for 750 kr. Der
var nogen utilfredshed med vognens forlygter, som ikke var indbygget i
skærmen i den rigtige Pierce Arrow stil. Dens kuffert lever endnu. En
1924 Sunbeam 14/40 HP 2-pers. fra Gu ved Ålborg var efter sigende for
ringe at
|
|
restaurere – det ville den ikke have været i dag. En 1929
Peerless 2-pers. coupe fra Holstebro var nu dyr, der blev forlangt et par tusinde Det
var en 8-cyl, med trådhjul. En 1931 Brennabor fra Hedensted til
1100 kr. – Brennabor var jo en kedelig vogn! En 8-cyl.
Rickenbacker, 2-pers. med Top-Hat køleremblem og to svinghjul var
til salg i Hobro, årgang ca. 1925. Den havde oprindelig været en
touring – men nu var den hinsides reparation på grund af den
formastelige bagdel. En Metz fra Haderslev havde et Ford T bagtøj,
den var da helt håbløs – hvor skulle man finde et originalt
bagtøj til så sjælden en fugl. En 1933 Mercedes, 4-pers.
cabriolet, hvid med sorte trådhjul gik her i Århus – men en dag
var den pludselig borte. Et medlem her i Århus kørte rundt i en
temmelig medtaget NAG Protos 4-dørs touring fra 1929. Et eller
andet må have skuffet ham, for han slagtede vognen og meldte sig ud
af klubben. En 1930 Maybach cabriolet gik til Amerika, da ingen
ville betale de forlangte 3.000 kr. I Odder stod en 2-pers. Lincoln,
lige hovedrepareret og ca. 1930, i fin-fin stand. Den kunne ikke
indbringe sølle 1800 kr. og blev derfor hugget op. Den var for dyr
at køre med. Medlemmer fra Århus så på en 2-pers. Rugby, den var
for ringe. En 7-pers. Reo sedan med artillerihjul fra 1929 var for
tung og en Studebaker Rockve med trådhjul var for uinteressant og
Essex, Oldsmobile og Oakland var der for mange af endnu. Almindelige
amerikanske biler var ikke rigtigt noget. Så var de europæiske
bedre. Citroën var der mange af, men de var for langsomme. Renault
var der også, men de var jo egentlig ikke kønne.
Ak ja, det her var kun nogle svipsere fra
Jylland! Gavner det noget at rode op i alt det? Måske ikke – og
dog. Denne gang er det tredvernes biler, det gælder.
Ry Andersen.
|
|
|