GAMLE MACK
En blæsende lørdag eftermiddag i september startede en
transekspedition til Moesgård ved Århus for at bringe klubbens
Mack til formandens værkstedshal, idet garagering på Mosgård ikke
længere var mulig. Mack'en var selv kørt til Moesgård for et års
tid siden, men vi ville ikke risikere at skulle slæbe i et
startsving på den ca. 8 liter store 4-cylindrede motor hele
week-end'en. Derfor medbragte vi en Austin i Jeep-udgave, en
trækstang og et sæt prøveskilte.
Mack'en stod i en tidligere
kostald, som den forlod i ærbødighed i „bakkende" stilling
hjulpet af en stålwire fra Austin'en. Vi fik den gamle fyr ud i
gården og slæberen koblet til med trækstangen. Jeg besteg bukken
på Mack'en, Laier var styrmand på Austin'en, Vagn Jensen var
transportchef og havde til opgave at holde øje bagud med Mack'en og
mig.
På bukken højt til vejrs skuede
jeg over slæberens førerhus, men Mack'ens højre forskærm kunne
ikke ses fra førerpladsen. Bremserne var udmærkede, jeg måtte
bremse ned ad bakkerne for at holde igen på den over fire tons
tunge vogn.
Oliefabrikens Mack'er kører
stadig i et antal af seks, desuden har man et par stykker i reserve,
Teknisk Museum har en og den lokale vintage klub i Århus har en.
Vognene er udstyret med forskellige ladtyper, enkelte med tank til
olietransport. Klubbens har fladt lad med septre langs sider og
bagsmæk, som sådan har den transporteret olietromler.
Mack'en er ombygget flere gange
gennem årene. Den har nu luftgummi, oprindelig havde den støbte
artillerihjul med fast gummi. Der er elektrisk lys og
retningsvisere, ingen instrumenter. Der er førerhus, men ingen
|
|
døre, kun et
stykke sejldug, der knappes på, beskytter føreren mod fartvinden.
Formentlig er førerhuset senere påbygget. Motorlovens krav er
opfyldt med bagskærme og stænklapper — og et 60 km skilt,
endskønt vognen næppe kan køre over 30.
Tilsyneladende er vognen i god
mekanisk stand, en grundig rengøring, en gang maling og et par gode
brugte dæk kunne bringe den i en sådan stand, at formanden udmærket
kunne bruge den i forretningen — eller vise den ved et arrangement i
1966. Det skal bemærkes, at vognen kræver stort kørekort.
P. E. Hansen.
Medlemsemner kan få indmeldelsesblanket, klubbens love
og et eksemplar af bladet tilsendt ved henvendelse til bladets
redaktion.
Tidsskriftlæsekresen
lægger ud med en ny sæson. Tilmeldelser modtages på adressen: Læge
E. Mackeprang, Bjæverskov. Alle tidligere tilmeldelser bortfalder
hermed og nytilmeldelse er nødvendig, om man fortsat vil modtage
bladene til cirkulation. Så send et postkort endnu i dag eller
indsæt det nødvendige beløb (se nedenfor) på min postgiro
nr.
9735. Skriv bladenes navne bag på talonen.
Vi disponerer for tiden over
følgende blade:
Veteran and Vintage Magazine (12
nr. årl). Antique Automobile (6 nr. årligt). Abonnement koster 2
kroner pr. blad pr. år. Hvad der eventuelt måtte komme til af
andre blade i årets løb vil blive rundsendt uden beregning til alle
deltagere.
Meld Dem til nu, så De ikke
glemmer det. Vi begynder igen 1. januar 1966.
|