|
DANSK VETERANBIL KLUB
Soløsevej 53, Gentofte, OR 963
B E S T Y R E L S E:
E. Vagn Jensen, formand,
Drammelsbæk pr. Neder Randlev,
(065) 4 09 55 Ørting 22.
B. Mackeprang, næstformand,
(klubbens adresse).
H. J. Beier, kasserer Ryparken 60,
København Ø.
Vagn Loft, sekretær.
Th. Ry Andersen.
E. Mackeprang.
B. Billow-Jacobsen
K. 0. B. Jørgensen.
I. Wiboe Hansen. K. Bach.
J. P. Ravnskov.
P. E. Hansen.
B. Hoffmann.
F. Sørensen.
|
REDAKTION
0. E. Riisager (ansv. og hvortil
stof bedes sendt),
Sandbjergvej 44 B,
Trørød pr. Vedbæk (01) 89 11 48.
Th. Ry Andersen, Grenåvej 176,
Risskov, Århus. (061) 7 83 05.
H. J. Beter, Ryparken 60,
København Ø. RY 7672.
K. Schouboe (annoncer),
Vangedevej 152 A, Søborg. 69 00 25.
J. Sestoft, Blidahpark 32, Hellerup.
HE 5519.
|
CHEVROLET
1928 & 1929
1928 todørs sedan, én ejer, fin stand, krogaranti 61.000 fra ny. 5 ny dæk, orig. indtræk og
delvis lak.
1929 firedørs sedan, km-garanti 71.000, orig. indtræk og lak.
Begge vogne i usædvanlig fin stand.
Henrik Worziger,
Øregårdsallé 17, Hellerup. HE 5357.
SØGES
Dele til amerikansk Excelsior 1000 ccm, årg. 1917-24. Oplysninger om 2-cyl. fransk
Alcyon, årg. 1918-19.
Svend Amdissen,
0. Fussing pr. Bjerregrav.
|
|
Société des Bugattistes Danois,
H. C. Rasmussen,
Kronprinsessegade 46 D, Kbh. K.
Buick Registret
Peter Hass, Haldagervej 2, Vanløse.
Chevrolet Registret
Ulf Peter Ottosson,
Højstrupvej 73, Brønshøj.
Fiat Registret
Ole Riisager,
Sandbjergvej 44 B, Vedbæk.
Jørn Jacobsen,
Schleppegrellsgade 20, Århus C.
Ford A Sektionen
P. E. Hansen, Fabrikvej 13, Horsens.
Harley Davidsos Registret
Svend Amdissen, Over Fussing pr. Bjerregrav.
Jaguar & SS Registret
Henrik Horsten, Sandbjerggade 19, Kbh. N.
Rolls-Royce Sektionen
Ib Wiboe Hansen, Fuglevadsvej 58, Lyngby.
Singer Registret
Ulf Korremann, Roskildevej 114, Valby.
|
Harley Sektionen melder om hyggeligt restaureringsarbejde flere
steder. For de HD interesserede, der har bedre tid, anbefales det at læse Cecil Bødkers ny bog
»Tilfældet Harlev« og Andre Pieyre de Mandiargues nyudkomme roman »Motorcyklisten«, der handler
om en kvindelig Harley-entusiast. Vi har også en 20-årig kvindelig Harley-entusiast her i Jylland,
men jeg har desværre ikke lov at røbe hendes identitet. S. Amdissen.
Eksemplarer af jubilæumsskriftet kan stadig fås for 10 kr. pr.
stk. hos B. Mackeprang på klubbens adresse.
Samme sted kan vognmærker bestilles. Opgiv, om baggrunden skal være messing, forniklet eller
forkromet. Pris 30 kr.
CITROEN
4-pers, lukket med kuffert, 500 kr.
Knud Hansen, (01) 35 30 32.
|
|
|
VELMENT
DVK havde i 1965 omtrent 250 betalende medlemmer, det højeste antal
nogensinde. Tilgangen i løbet af året var formentlig også den hidtil største — klubben er altså
i glædelig fremgang. Man kan sige, det skyldes flere ting. Først og fremmest tiltrækker de flere
løbs- og udflugtsarrangementer interesseredes opmærksomhed og bliver mere eller mindre direkte
anledning til henvendelse til klubben om optagelse. Og i den forbindelse spiller det nok også en
rolle, at henvendelserne bliver besvaret mere systematisk.
Men glæden over fremgangen må ikke få os til at lukke
øjnene for, at også en anden gammelvognsklub er i fremmarch herhjemme — og måske en dag på vor
klubs bekostning. Det er Dansk Vintage Motor Club (bemærk C'et — og så beskylder man o s for at
være snobbede), som med piber og trommer kører frem under benyttelse af midler, som får det til at
løbe koldt op og ned ad ryggen på DVK's ledelse. Gang på gang ser man DVMC's formand, isenkræmmer
Bertie Tore, portrætteret i aviserne, mens han fremsætter mærkelige påstande om sine medlemsvognes
kraft- og fartresourcer eller afstamning, ja, endog i radioens program 3 har denne klub ført sig frem
med gengivelse af DVMC's fremstødsprogram for de kommende år. Det var måske derfor, vedkommende
P3-medarbejder kort efter blev ansat på Politikers dameside i stedet.
Toré stiftede i 1963 sin klub med |
|
den begrundelse, at »Dansk Veteranbil Klub ikke skelner mellem
årgangene på veteraner, edwardians og vintage cars, og en lige så tungtvejende grund var, at et
bestyrelsesmedlem i DVK sagde til mig, at alt, hvad der interesserede DVK, kaldte man for
veteranbiler. Kort sagt: Alt hvad der er firkantet!«
Så vidt Toré selv. Han har i parantes bemærket aldrig
været medlem af DVK. Uanset hvad hans motiver for ikke at gøre sit arbejde for sagen indenfor DVK
har været, så må man se i øjnene, at hans klub har et halvt hundrede medlemmer i Midt- og
Østjylland. Den 27. januar blev der holdt stiftende generalforsamling i en Ålborg-afdeling, og
feltherrens slagplan omfatter oprettelse af en afdeling i Odense i juni, i Vejle og Haderslev til
efteråret og i København næste januar.
Hvis man i DVK's ledelse siger, at de folk, DVK dermed går
glip af som medlemmer, vil vi også hellere være foruden, så er det et galt synspunkt. Det gælder
givetvis for mange af dem, at Vintage Motor Clubbens eksistent har de grundigt fået indprentet,
hvorimod de intet kender til DVK's eksistens overhovedet! Og det kan man ikke lægge disse
medlemsemner til last, så længe DVK stadig fører en så hemmelighedsfuld tilværelse. Alle og
enhver ved efterhånden, at der findes en veteranjernbaneklub, ditto skibsklub og cykelklub og nu
også sporvognsklub — og så altså Dansk Vintage Motor Club. |
|
|