Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  7     side 4 & 5

 

 

 
 

Uden at forfalde til denne klubs metoder kunne DVK måske på en eller anden måde oplyse menneskeheden om sit virke, der jo efter vor egen opfattelse er den eneste rigtige måde at gribe sagerne an på. Et emne til drøftelse på den kommende general forsamling, måske.

A propos Delaunay-Bellevillen, som i sin fine restaurerede stand er udstillet i Teknisk Museum, har Peter Hass fundet dette billede i sine gemmer fra da den stod i Ordrup. Han ledsager det af følgende prosa og digt.

Tilsyneladende har Neel allerede for flere år siden kløet sig eftertænksomt i nakken:

Det mig over hovedet stige
skal jeg mon som formand blive eller hellere pladsen vige.
Hvad mon man til det vil sige hvem skal så tronen bestige?
Nu har vi ingen prinsesse Marie.

 

Og et andet emne med en vis tilknytning dertil: Der er i de senere Ã¥r blevet dannet flere Ford A klubber ud over landet med flere hundrede medlemmer. Kunne man ikke fÃ¥ et samarbejde i gang. Den største gruppe i vor egen klub udgøres som bekendt af Ford A-folk. 
                             0. Riisager.

Møderne

Generalforsamling med dagsorden i henhold til lovene holdes på Københavns-mødet onsdag d. 20. april. Mødeprogrammet for resten af sæsonen er i øvrigt: tirsdag d. 22. marts, onsdag d. 20. april, tirsdag d. 17. maj og torsdag d. 16. juni kl. 19:30 i Storvaskeriets kantine, Sydmarken 27 i Gladsaxe.
   De jyske møder holdes nu hver mÃ¥ned pÃ¥ Hørning Kro, 9 km fra Ã…rhus – som hidtil første tirsdag i mÃ¥neden. Det ny sted afløser ordningen med skiftevis Ã…rhus og Horsens, og forholdene ved Hørning Kro ser ud til at være ideelle, blandt andet med gode parkeringsmuligheder.

Vognlisten

Med septembernummeret 1963 blev der udsendt et registreringskort, som skulle returneres til Th. Ry Andersen. Der blev da også indsendt ca. loo udfyldte kort. Når vi genudsender kortet, er det i håb om, at medlemmer, der ikke udfyldte det i sin tid, eller som er indmeldt senere, vil gøre det nu, og til supplering af tidligere oplysninger og meddelelse af adresseforandringer. Den udfyldte blanket bedes venligst sendt snarest til Th. Ry Andersen, Grenåvej 176, Risskov, Århus.

 

     LØBSKALENDER
Tidspunkterne for årets udflugter er nu fastlagt, og planen ser således ud:

Hørning 7. maj.
Egeskov 18. juni.
Sjælland 20. august.
Juelsminde 24. september 
(eller muligvis 15. oktober).

Disse udflugter er udelukkende vore egne og arrangeres efter samme mønster som sidste år, en køretur ad små veje lørdag eftermiddag, spisning og overnatning på en kro eller lignende.
   Blandt udflugtsmÃ¥lene er Hørning et nyt sted beliggende ved hovedvej A 10 lidt syd for Ã…rhus – i øvrigt Jyllands-medlemmernes nye permanente mødested. Denne tur starter i Ã…rhus, hvortil Sjællands-medlemmerne ankommer med Kalundborg-færgen, og vi kører ad omveje ude ved kysten til Hørning.
   Egeskov og Juelsminde byder pÃ¥ rige muligheder for en dejlig tur i de omkringliggende omrÃ¥der. Turen pÃ¥ Sjælland tager Hoffmann og Fl. Sørensen sig af. Startstedet bliver sikkert i Kalundborgs nærhed.
   Udover ovennævnte ture er Dansk Veteranbil Klub meda±rangør ved Himmelbjerg-rallyet, der udelukkende har deltagelse af Ford T'er. Traditionelt køres dette rally den første søndag i juni med start fra Ã…rhus. Tilmelding hos K. Arhøj, Neptun-vej 7, Ã…rhus. Tel. 4 24 39.
                
P. E. Hansen.

     South Eastern Section af den engelske Veteran Car Club har indbudt DVK-medlemmer til et rally, der køres 6. til 8. maj. Skulle mod forventning nogen være interesseret kan nærmere oplysninger fÃ¥s hos den gamle redaktør. Løbet er kun Ã¥bent for vogne fremstillet før 1918.

 

3. til 6. marts holdes der i VejgÃ¥rds-hallen i Aalborg en udstilling med navnet »Veteranbiler og 66-Modeller«.

GM-SAMLING

Fremkomst af sjældne veteranvogne her i landet skal man vist ikke vente mere; det, der findes – ogsÃ¥ uden for vor medlemskreds – kendes i langt de fleste tilfælde. Derfor forbavsedes man ved fremvisning af tolv toprestaurerede GM-vogne ved Odense-forhandleren V. Holm Jensens 40 Ã¥rs forretningsjubilæum sidst i 1965.
   De tolv vogne vistes i en smagfuld udstilling i et udstillingsvindue i firmaets domicil i Odense, sÃ¥ vidt vides vil denne udstilling være permanent.
   Af amerikanske GM-produkter vises Chevrolet 1924 Touring, Chevrolet 1927 Sedan og Pontiac 1928 Sedan. De øvrige ni vogne er alle Opel modeller. Fra tiden før Opels fusion med GM ses 1924 Touring og 1925 Sedan, de andre syv er fra 30-erne, tre P-modeller er Sedaner fra 31, 32 og 34 samt Olympia 36 og 38 Sedan, Kadett 37 Cabrio Coach og KapitÃ¥n 39 Sedan.
   Særlig glæder det mig at se Opels modeller fra 30-erne bevaret i showroomcondition. Disse vogne var særdeles populære i Danmark i mellem- og efterkrigsÃ¥rene, uden at nogen i vor kreds har fattet særlig interesse for dem. Bilhistorisk indtager de en fremtrædende plads i landets motorisering.
   Tilbage er mÃ¥ske at ønske, at Holm Jensen sikrer sig en Super Six og en Admiral fra førkrigstiden for at fuldende sin pragtfulde Opel-familie – hvis der i det hele taget endnu findes en Admiral, der kan restaureres.
                          P. E. Hansen.

 
(Det gør der i høj grad. Red.).