Efter en drægtighedsperiode på 54 år har Danmarks tekniske Museum
åbnet sig for offentligheden i egne omgivelser. Men man begynder i det små, som naturligt er for en
sådan pionerinstitution, med at udstille i en afdeling af museets værksteds- og magasinbygning på
Ole Rømersvej i Helsingør, medens man lægger an til den endelige udstillingsbygning på Nordre
Strandvej. Indtil denne er opført, vil man kunne bese skiftende udvalg af de 2-3 % af museets
samlinger, der kan vises på de 700 m2 på Ole Rømersvej.
Der kan vel opregnes mange grunde til museets seje udvikling i forhold til andre og mere
traditionelt accepterede museumskategorier, men en vigtig årsag er det nok, at industrialismens
produkter har haft svært ved at blive accepteret som ædelt kulturgods, hvad den hastige udvikling og
store kassation heller ikke i sig selv har været med til at befordre. Imidlertid er det jo
sådan, at netop disse ting bevirker, at et teknisk museum må være særligt opladt overfor nutiden
for at redde den brøkdel fra skrotning, som kan vise den tekniske udvikling årti for årti.
Den nu tilgængelige udstilling, som i parentes bemærket kun i ringe grad bærer præg
af at være et provisorium, omfatter kraftmaskiner, trafikmidler, derunder flyvemaskiner,
tipvognslokomotiver, biler og motorcykler, desuden elektriske maskiner, arbejdsmaskiner, lys og
lamper, en afdeling kaldet dagliglivets teknik med kontormaskiner, husholdningsredskaber, lydgengivere
m. m. samt fysisk og kemisk apparatur. Blandt bilerne vil der for klubbens medlemmer være en del
gamle kendinge som Hammelvognen, Store Kongensgade |
|
vognen, Delaunay–Belleville 1906 og Swift 1912, alle i fin
tilstand. Endvidere er der Ford T 1923, Nash touring 1924, Dodge 1931, professor Webers flustin 7 fra
1934, Humber 1935, Volvo PV 444 med produktionsnummer 283 og landets første VW fra 1948. Ikke at
forglemme er den prægtige Scania-Vabis brandbil 1916 fra Århus, der som bekendt begav sig til
Helsingør for egen kraft.
Det gør ingen skår i glæden, at ikke alle bilerne er i showroom-condition, for dels
skulle de i så fald stå på magasinet længe
endnu, og dels må det jo betragtes som ganske naturligt at se dem,
som da de var i brug på gader og veje. Det er for øvrigt tanken med mellemrum at udskifte nogle
biler med andre af museets næsten 30 biler, blandt disse en åben Lincoln 1923, Chevrolet 1927 og
Mercedes-Bent 1936.
Men selv for bilenthusiaster er der meget andet, der drager opmærksomheden på teknisk
museum. Særligt fascineres man af fortidens imposante kraftmaskiner, dampma- |