lyst til for at begive sig ud på en så lang tur med så gammel en
bil.
Men Johanna har været ude på langtur mange gange før og med omsorgsfuld pasning og
smøring altid klaret sig fint.
En bekymring ved rejsen var, at bilen måtte køre med stort læs. Tøj,
campingudstyr, reservedele m. m. Det blev jo en vis belastning, især for bagakslen. Endvidere var der
skrækken for at få stjålet uerstattelige dele af bilen. Et problem var også at klare sig uden
generator i stive fem uger. Det gjaldt om at spare på strømmen i de to batterier, der var plads til
i bilen.
Men rejselysten og tanken om alle de oplevelser, der skulle komme, var ikke til at
skræmme bort.
Det gjaldt også om at få en sprogkyndig, som ikke var bange for frisk luft og lidt
strabadser, med sig. Det blev teknolog Arnold Olsson fra Malmö, interesseret veteranbilentusiast, som
kørte med.
Vi startede rejsen fra Trelleborg med båd til Travemunde. Kørte hurtigt gennem Tyskland
og kom til Holland. Der var det en nydelse at køre i Fort T-fart på landet forbi alle de smukke
bondegårde og maleriske huse. Vi glemte at tælle kilometerne. I en gade i Amsterdam standsede
Johanna med et suk. Benzinen var sluppet op i den tank, som mangen servicemand med slangen i hånden
havde spekuleret på hvor sad. Reservedunken reddede situationen dengang og flere gange siden. En
luksus som benzinmåler findes ikke.
Næste land blev Belgien. I en landsby havde jeg svært ved at forlade en café, vi
besøgte. Der var et meget stort selvspillende musikinstrument, fængslende for én, der interesserer
sig for sådanne sager.
Vi kørte gennem Bruxelles. I Antwerpen begyndte en forkert lyd i kardaners. Det måtte
være spidshjulslejet, som var blevet |
|
beskadiget, tænkte jeg. Storbykørsel med mange stop og starter er
meget krævende for en Ford T's bagakselparti. Fodbremsen, som sidder foran sammen med motoren, virker
over tandhjul og lejer i bagakslen.
Vi fortsatte. Den holder til Rivieraen, hvis jeg er forsigtig med bremsningerne, tænkte
jeg. Hele Frankrig skulle vi igennem først.
I Nimes fik en bryggeriejer i sin bil øje på os. Han vinkede os ihærdigt ind i en
sidegade, hvor han havde serveringslokale. Vi skulle absolut smage hans øl. Ikke én, men to pr.
mand.
Vi kom til Paris. En halv dag gik med at strejfe omkring på Loppetorvet. Ved
Eiffeltårnet kørte en pariser op på siden af Johanna i en De Dion Bouton 1906 i original stand, men
urestaureret. Han brugte denne vogn daglig.
I Sydfrankrig traf vi ved flere lejligheder veteranbilejere, og udenfor Lyon besøgte vi
et meget fornemt bilmuseum med mange rariteter.
Til Marseille kom vi en aften. Et skummelt sted, syntes vi. Nu begyndte vor
Riviera-kørsel. Vi kørte ad den vej, som går nærmest Middelhavet, ganske bjergrig på sine steder.
Vi passerede et bjergområde, hvor der havde været omfattende skovbrande. Der var kun forkullede
rester af bevoksningen; biler og huse var også blevet ødelagt af ilden.
I Cannes havde Johanna lejlighed til at vise sin elegance, der stod sig godt i
konkurrence med Ferrarier og andre luksuskøretøjer.
I Golf Juan blev vi nogle dage og dyppede os i Middelhavet. Der skilte vi også bagakslen
ad og opdagede, at kardanrøret var brækket og en sidestiver til det. Intet under, at det havde lydt
mærkeligt. Efter |