Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  8     side 10 

 

   

 
 

BUGATTI RALLY

Societe des Bugattistes Danois har arrangeret et Grand Rallye International Bugatti, der køres i Danmark i dagene 20. til 25. juni.
   Der ventes mindst 30 deltagere, der samles i Ribe mandag den 20. Starten gÃ¥r fra Ribe næste formiddag kl. 9:30 og ruten gÃ¥r først stærkt slynget til Lillebæltsbroen og gennem Sydfyn med ankomst til Svendborg kl. 18. Start fra Svendborg den 22. kl. 9:30. Turen gÃ¥r med Vindeby færge til TÃ¥singe og derfra ad den ny Lange-landsbro til Spodsbjerg og færgen kl. 12:35 til Nakskov. Ankomst kl. 14 og videre til Nysted med ankomst en time senere. Kl. 16 samles deltagerne pÃ¥ Alholm for at gennemgÃ¥ de private grusveje, der næste dag køres hastighedsprøve pÃ¥. Første start til hastighedsprøven gÃ¥r kl. 10 om torsdagen. Der er enkeltstart og køres i tre heats pÃ¥ hver en omgang ad en fire kilometer lang rute. Kl. 16 Concours d'Élégance pÃ¥ ridebanen. Om aftenen Skt. Hanfest pÃ¥ stranden. Fredag den 24. kl. 10 start fraÃ…lholm og nordpÃ¥ via Guldborgsundbroen og Falster til Storstrømsbroen og videre til Yderholm, kro med ankomst kl. 12. To timer senere afgang til København med ankomst kl. 15 til Hotel Solbakken i Vigerslevalle. Kl. 19 køres der fra Solbakken til et GM udstillingslokale i byen, hvor bilerne kan overnatte under lÃ¥s og slÃ¥. Der er banket og Tivoli-besøg som afslutning pÃ¥ arrangementet.
   Som man vil forstÃ¥ bliver der rig lejlighed for DVK-medlemmer til at støde til pÃ¥ den lange rute og se pÃ¥ Bugattier.
   Dennis Hebsgaard er ved at have fuldendt restaureringen af sin Bugatti type 13 fra 1911, den tredjeældste, der findes. Vognen blev købt for seks Ã¥r siden som

 

en bunke gammelt jern på en auktion i Thy. Siden er der gået tusinder af arbejdstimer indtil det historiske øjeblik lørdag den 26. marts 1966 klokken 15:51, da vognen kørte igen for første gang i 31 år. Endnu mangler karosseri og skærme, og det rygtes, at Hebsgaard skal deltage i Bugatti rallyet i juni med vognen siddende på en omvendt ølkase.

   Det sovjetiske regeringsblad Izvestias ugetillæg meddelte i april, at det i maj ville arrangere Sovjetunionens første veteranbilløb. Det skulle være Ã¥bent for alle vogne fra før 1940. Ved redaktionens slutning vides det ikke, hvordan arrangementet spændte af, men det har dagspressen sikkert siden fortalt. Der findes utvivlsomt gamle biler i Sovjetunionen. Vi mindes for et par Ã¥r siden at have set et billede af en Benz fra 1896, som blev motioneret i Leningrads gader, og for nylig lykkedes det et fransk bilmuseum i Uzes at importere en Bugatti type 13 fra Odessa.

   Tegneren Erling Nederland har lavet en lille planche med il forskellige Ford T modeller. Den kan formedelst 16 kroner fÃ¥s i hÃ¥ndkoloreret udførelse hos tegneren selv, Tranemosevej 3, Glostrup, tel. (01) 96 89 16.

   Vort medlem Sv. Langdal Jensen har slÃ¥et franskmanden Desages verdensrekord i damefrisering. Langdal forbedrede rekorden med knap halvandet minut til 8:33, inclusive vask og vandondulering. Restaureringen af den stadig voksende bilpark gÃ¥r efter sigende noget langsommere.

 

I dette hæfte mangler siderne

11 til og med 18