BUGATTI RALLY
Societe des Bugattistes Danois har arrangeret et Grand Rallye
International Bugatti, der køres i Danmark i dagene 20. til 25. juni.
Der ventes mindst 30 deltagere, der samles i Ribe mandag den 20. Starten går fra Ribe
næste formiddag kl. 9:30 og ruten går først stærkt slynget til Lillebæltsbroen og gennem Sydfyn
med ankomst til Svendborg kl. 18. Start fra Svendborg den 22. kl. 9:30. Turen går med Vindeby færge
til Tåsinge og derfra ad den ny Lange-landsbro til Spodsbjerg og færgen kl. 12:35 til Nakskov.
Ankomst kl. 14 og videre til Nysted med ankomst en time senere. Kl. 16 samles deltagerne på Alholm
for at gennemgå de private grusveje, der næste dag køres hastighedsprøve på. Første start til
hastighedsprøven går kl. 10 om torsdagen. Der er enkeltstart og køres i tre heats på hver en
omgang ad en fire kilometer lang rute. Kl. 16 Concours d'Élégance pÃ¥ ridebanen. Om aftenen Skt.
Hanfest på stranden. Fredag den 24. kl. 10 start fraÅlholm og nordpå via Guldborgsundbroen og
Falster til Storstrømsbroen og videre til Yderholm, kro med ankomst kl. 12. To timer senere afgang
til København med ankomst kl. 15 til Hotel Solbakken i Vigerslevalle. Kl. 19 køres der fra Solbakken
til et GM udstillingslokale i byen, hvor bilerne kan overnatte under lås og slå. Der er
banket og Tivoli-besøg som afslutning på arrangementet.
Som man vil forstå bliver der rig lejlighed for DVK-medlemmer til at støde til på den
lange rute og se på Bugattier.
Dennis Hebsgaard er ved at have fuldendt restaureringen af sin Bugatti type 13 fra 1911,
den tredjeældste, der findes. Vognen blev købt for seks år siden som |
|
en bunke gammelt jern på en auktion i Thy. Siden er der gået
tusinder af arbejdstimer indtil det historiske øjeblik lørdag den 26. marts 1966 klokken 15:51, da
vognen kørte igen for første gang i 31 år. Endnu mangler karosseri og skærme, og det rygtes, at
Hebsgaard skal deltage i Bugatti rallyet i juni med vognen siddende på en omvendt ølkase.
Det sovjetiske regeringsblad Izvestias ugetillæg
meddelte i april, at det i maj ville arrangere Sovjetunionens første veteranbilløb. Det skulle være
åbent for alle vogne fra før 1940. Ved redaktionens slutning vides det ikke, hvordan arrangementet
spændte af, men det har dagspressen sikkert siden fortalt. Der findes utvivlsomt gamle biler i
Sovjetunionen. Vi mindes for et par år siden at have set et billede af en Benz fra 1896, som blev
motioneret i Leningrads gader, og for nylig lykkedes det et fransk bilmuseum i Uzes at importere en
Bugatti type 13 fra Odessa.
Tegneren Erling Nederland har lavet en lille planche
med il forskellige Ford T modeller. Den kan formedelst 16 kroner fås i håndkoloreret udførelse hos
tegneren selv, Tranemosevej 3, Glostrup, tel. (01) 96 89 16.
Vort medlem Sv. Langdal Jensen har slået franskmanden
Desages verdensrekord i damefrisering. Langdal forbedrede rekorden med knap halvandet minut til 8:33,
inclusive vask og vandondulering. Restaureringen af den stadig voksende bilpark går efter sigende
noget langsommere. |