Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  10     side  4 & 5

  

 

Møderne
   De jyske møder fortsætter efter det velkendte mønster: hver den første tirsdag i måneden, på Hørning Kro ni kilometer fra Århus. På de københavnske møder fortsætter Fl. Sørensen og Bent Hoffmann deres gennemgang af bilens opbygning og restaurering. Mødedatoerne er: Tirsdag den 17. januar, onsdag den 15. februar og torsdag den 16. marts.
   Vor vært ved møderne i Storvaskeriets kantine, Flemming Perlt, beder om at parkering på vejen foran bygningen undgås. Der er tidligere 'sket en alvorlig ulykke som følge af parkering der. Hvis der ikke er plads på den lille parkeringsplads ved siden af bilværkstedet er der store parkeringspladser på begge sider af selve vaskeri-hallen. Altså undgå for fremtiden at parkere i „hovedgaden" foran indgangen.

Vogntilbud
   Det hænder jævnligt, at folk henvender sig til DVK med tilbud om gamle biler. Disse tilbud formidles ud til medlemmerne gennem bladet og på møderne. Men da bladet jo kun kommer hver tredje måned og ikke alle medlemmer kommer til møderne, har det været overvejet, hvordan man hurtigere kunne rundkaste tilbuddene. Det ser imidlertid ikke ud til at være til at overkomme at sende rundskrivelser ud fx. hver måned, og som en løsning i mangel af bedre indstiftes den ordning, at medlemmer, som er interesseret i at få at vide, hvad der er kommet af tilbud siden sidst, kan ringe til B. Mackeprang på telefon ORdrup 963 eller 0. Riisager på (01) 89 1l 48.

 

 Kontingent
Med dette nummer af Bilhistorisk Tidsskrift følger giroblanket til indbetaling af kontingent for 1967, stadig kun 35 kroner. Sørg nu for at betale inden det går i glemmebogen, så den stakkels skriver slipper for at sende rykkerskrivelser ud. Det skal ikke tages så bogstaveligt, når der bag på talonen står „Gælder som medlemskort for indeværende kalenderår", at det hindrer nogen i at foretage indbetalingen allerede nu i december. Vi skal nok finde ud af, at det er for 1967.

Tidsskriftkredsen
lægger ud med en ny sæson pr. 1/1 67. Tilmeldelser modtages på adressen: Læge E. Mackeprang, Bjæverskov. Alle tidligere tilmeldelser bortfalder hermed og nytilmeldelser er nødvendig om man fortsat vil modtage bladene. Så send et postkort endnu i dag eller indsæt det nødvendige beløb på postgiro 697 35 og skriv bladenes navne bag på talonen.
   Vi disponerer for tiden over følgende blade:
       Veteran and Vintage Magazine (12 nr. årligt).
         Antique Automobile (6 nr. årligt).
   Abonnementet koster 2 kr. pr. år pr. blad.
   Lejlighedsvis vil der komme andre blade i cirkulation som fx. Autoveteranen (svensk), Autohistorica (svensk), La Manovella (italiensk) og hvad vi eventuelt måtte få fra andre klubber. Disse blade vil blive udsendt til deltagerne uden yderligere beregning af kontingent.
   Men meld Dem til nu så De ikke glemmer det. 

E. Mackeprang, Bjæverskov.
Giro 697 35.

 

Løse bolte
  Jørn Jacobsen har generhvervet den Singer Le Mans, som han skilte sig af med til sin daværende chef, da han flyttede fra Haderslev til Århus. Vognen er i mellemtiden restaureret færdig. Der er efterhånden en anselig bestand af Singer i medlemseje.

   Bestyrelsen har besluttet at overlade P. E. Hansen og Laier i Horsens at begynde restaureringen af klubbens Rolls-Royce Silver Ghost. Vognen står i dag med et danskbygget touring karosseri og en limousette top med skyderuder. Den er ret forfalden, og der forestår et stort og langvarigt arbejde med den, men den kunne næppe komme i bedre hænder end nu.

   En trehjulet Morgan 1929 er på vej fra England til formanden. Det skal være en sjælden type med særlig stor enten sporvidde eller akselafstand. Vagn Jensen har noget at glæde sig til. Den navnkundige Mr. Norton, som har ejet alt fra Citroen Kløverblad til Bugatti vender altid tilbage til sin trehjulede Morgan som det mest fabelagtige køretøj, han nogensinde har kørt i.

 

Københavnere vil huske en morsom Unic sports tourer 1924-25, der endnu efter krigen gik i byen. Unic var jo et fransk husholdningsmærke — der blandt andet havde stor udbredelse som droske i England(!) — men dette eksemplar er noget helt ud over det almindelige i kraft af sit fine bådformede mahognikarosseri. Vognen har i mange år ligget adskilt hos en sandblæser i Islev, men er nu blevet købt af et nyt medlem af DVK, Peter Ferlov. Desværre mangler de oprindelige hjul, som pt er erstattet af Ford AA lastbilhjul, men det bliver forhåbentlig ikke umuligt at støve noget rigtigere op.

   Hans Sørensen i Frederiksværk er kendt for at gå meget stille med dørene. Men det er dog sivet ud, at han oven på pragtrestaureringen af de tre flustin 7'er har kastet sig over en Citroën touring, som synes at være af den aller ældste serie, og en Morris Minor 1930 sedan med skydetag. Minor'en er en enejervogn. Og i dette tilfælde gik det ikke som med manden, der var så glad over at have erhvervet en enejervogn indtil han opdagede, at den ene ejer var en biludlejer.

   Der er planer om til september næste år at holde et internationalt veteranmotor cykliststævne omkring Egeskov, med deltagelse af 250 kørere fra England, Belgien, Frankrig og hele Skandinavien.

   Leif Seemann har i sin Ford A 1929 været på langfart — 5.000 km tur-retur København-Rivieraen. Gennem snestorm i Alperne og tiljublet undervejs af glade medtrafikanter. Absolut eneste, og meget lille, uheld var en tabt bolt til startermotoren, i Flensborg på hjemvejen.