ældre mand, fik jeg at vide, at der ikke kunne være tale om at
sælge denne stak, han mente ikke, der nogensinde kunne blive bil ud af den, og derfor kunne den lige
så godt blive liggende. Men efter at have snakket frem og tilbage i cirka fire (!) timer blev vi da
enige om at handle. Han ville ikke give den væk, der var jo noget med jern og jernhandlere, så han
syntes, en halvtredskroneseddel ville være passende. At der blev betalt i en fart er
klart. Man skulle jo nødig risikere, at han trak
handelen tilbage. I samtalens løb kom det frem, at vognen var en
Oryx 1913-14, der havde været første verdenskrig med og havde tilhørt prøjsisk militær i
Sønderjylland, hvor den havde tjent som stabsvogn. Derfor er der sidekasser mellem karosse og
trinbrædder og et meget kraftigt skjold under motor og gearkasse.
Efter sigende har vognen ikke kørt siden 1923. Gårdmanden viste sig at være meget
tysk- og militærbegejstret, hvilket tilsyneladende var |
|
forklaringen på, at han havde anskaffet denne vogn. Børge Kå stod
for hjemtransporten ved hjælp af sit Tempo fejeblad og benyttede lejligheden til sammesteds at
erhverve en stor dejlig karet.
Oryx'en er firecylindret, sideventiler. Cylindre og topstykke ud i et, løst krumtaphus.
Fritliggende svinghjul. Konuskobling, firetrins kanalgear — gearhjulene er ikke støbt og skåret ud
i et, men består af et glat hjul påboltet en tandkrans. Motor og gearkasse er monteret på en
selvstændig ramme, der er hængt op i chassiset. Efter gearkassen sidder en lukket kardanbremse, der
betjenes af fodbremsepedalen, håndbremsen, der ligesom gearstangen sidder udenpå karossen, virker
på baghjulene.
Karosseriet er phaëton med tre døre, torpedo og høje sæderygge. (Det er ikke med på
billederne, da det og bagskærmene blev fjernet inden undervognen). Der er gaslygter, som forsynes fra
et anlæg på trinbrættet.
Brevkasse
Medlemmerne indbydes til at skrive til en brevkasse for tekniske og
restaurerings-mæssige spørgsmål, som Egon F. Hansen og Fl. Sørensen m.fl. vil påtage sig at
besvare. Det er tanken at besvare indkomne spørgsmål direkte per brev i første omgang og siden
offentliggøre de spørgsmål og svar, der skønnes at have interesse for andre end lige netop
spørgeren, i Bil-historisk Tidsskrift. Skriv til bladets adresse, mærket Teknisk Brevkasse.
Vognlisten kan stadig fås ved henvendelse til B. Mackeprang,
klubbens adresse, efter reglen: et eksemplar til hvert medlem.
Rettelser og tilføjelser modtages gerne af O. Riisager. |