Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  10     side  18 & 19

  

 
Registre og
Sektioner

FORD A
Ved klubbens udflugter i den netop afsluttede sæson sås flere Ford A'er tilhørende nye medlemmer — nogle i øvrigt vel restaurerede. Af den medlemsskare, der vil tilgå klubben udi fremtiden, må det forudses, at en væsentlig del ejer en model A. Dels er mærket populært hos folk med „nogen interesse for gamle biler," dels er det endnu muligt for en overkommelig pris at erhverve sig en model A. Åbne modeller vises størst interesse, en model A Roadster kan stadig — med søgen og held — købes for nogle få tusinde kroner. Og i mange tilfælde i nogenlunde stand.
  En del Ford A'er er i de sidste par år solgt til Holland og Tyskland. I de fleste tilfælde har det drejet sig om lukkede modeller.
   Model A's popularitet har givet sig udslag i stiftelse af Ford A Klubber i bl. a. Esbjerg, Horsens, Vamdrup, Åbenrå, Århus, Ålborg og København. Størstedelen af disse klubber lever i dag en hensygnende tilværelse, skabt i begejstring over mærket som daglig brugsvogn, er de samlingsstedet for Ford A-ejere, og disse er stedse blevet færre, i mange tilfælde var det mere af nød end af lyst man kørte Ford A. Kombinationen brugsvogn/veteranbil i en og samme synes ikke ideel.
   Der vil altid være problemer og økonomiske ofre i forbindelse med et restaureringsprojekt. Er objektet en model A, er problemerne absolut overkommelige, mærket findes i et sådant antal, at der er ophugningsvogne på de fleste pladser. Enkelte Ford-forhandlere ligger endog med nye sliddele.

 

   Der findes en del speciel litteratur om mærket, udgivet af amerikanske forlag og således skrevet på engelsk, en mængde illustrationer i bøgerne bevirker, at de kan være til stor nytte ved restaurering.
                           
P. E. Hansen.

HARLEY-DAVIDSON
   Harley Registret meddeler: Følgende ny, originale dele kan leveres: Håndtagsgummi, gummi til trinbrædder, blænderkontakter. Samt næsten alt i brugte dele. Søges: Motor til Harley Sport ca. 1920-22, 560 ccm med vandrette cylindre, samt encylindrede, topventilede Harley motorer.            Sv.
. Amdissen.

INDIAN
   Vort medlem i Sanddal pr. Fredericia, N. H. Petersen, har netop fundet 3 stk. Indian. Det drejer sig om årgangene 23, 28 og, 31. Cyklerne er alle i „Basket Condition", men alt skulle være tilstede. Og så var prisen yderst rimelig.
   Schouboe har nu sat en restaurering i gang af sine 27 og 28 Scouts. Det skulle ikke være så vanskeligt i København, hvor Skov, Frankrigsgade 30 på Amager stadig har dele og gode råd på lager. Desuden kan han lave alt, hvad en mc-mand har brug for. 
            
E. Ballermann.

FIAT
   Fiat Registret kan melde om, at der utroligt nok stadig dukker ny gamle vogne af mærket op. Først kan vi byde Poul Jensen i Horsens velkommen i DVK som ejer af en 508. Find Sommer i Helsinge har fundet en topersoners 503 med aftageligt lad i omegnen af Grenå. Den er overladt til restaurering af hans bror i Odense (kommende medlem), mens Find Sommer selv

 

arbejder med sin Morris Minor. Endelig har et medlem i Nordsjælland, der af forskellige grunde ønsker at være anonymt, forøget sin Fiat-bestand med en meget fin 501 sedan fra Hillerød-kanten.
   Restaureringen af Holst Jensens åbne Fiat 501 skrider langsomt, men sikkert frem. Chassis og motor er færdigt og ligger finere end nyt, pakket ind i plastic. Nu kommer turen snart til karosseriet. Det er virkelig en restaurering af de gennemgribende og mønstergyldige.         
                 O. Riiager.

G. M.
   En naturlig følge af oprettelsen af registre har været, at medlemmer ad denne vej søger manglende reservedele. Lad os derfor få registreret hvad der findes af stumper og bilvrag rundt omkring.
    Alle, som kender eller støder på mistænkelige vognrester eller hjulspor, bedes bringe dem frem for dagens lys, så de kan føre til, at andre lettes i deres søgen efter savnede dele.
   Blandt G. M. vogne har der været størst søgning efter Chevrolet dele. Specielt er det vanskeligt at finde noget til Chevrolet ældre end 1925. Lad derfor ikke ,almindelig" 4-cyl. Chevrolet unddrage sig opmærksomheden.
   Selv modtager jeg gerne oplysninger vedr. G. M. vogne (bl. a. Oakland og Buick) samt Knight vogne og Tatra; sidstnævnte også af nyere årgang!                     Peter Hass,

Akkutips
Vort medlem Henrik Schouw oplyser, at DVK's medlemmer kan få 33 procents rabat ved køb af akkumulatorer hos A/S Chloride. Det drejer sig om de kendte mærker Chloride og Wotan. Ekspeditionen er Edv. Falcksgade 3, København V.

 

General Motors' reservedelsafdeling har udsendt et lille hæfte om den rette behandling af Deleo General batterier. Af særlig interesse for DVK-medlemmer er afsnittet om behandling af batterier, der ikke bruges i længere tid. Det understreges, at man opnår den længste levetid for pladerne i batteriet ved altid at holde det fuldt opladet.

Vi citerer fra hæftet:
   „Våde" batterier, dvs. opladede batterier med syre påfyldt, kan kun opbevares på lager i begrænset tid og skal derfor mindst hver fjerde uge have en efterladning. I ethvert „vådt" batteri, som ikke bruges, foregår der nemlig konstant en lille selvafladning, og hvis batteriet under længere tids opbevaring ikke får den nævnte regelmæssige efterladning, vil pladerne blive hårde og sulfaterede og dermed uimodtagelige for opladning.
   Inden man begynder efterladningen kontrolleres væskestanden, og hvis nødvendigt efterfyldes med destilleret vand, indtil væsken (elektrolyten) står ca. 6 mm over separatorernes overkant.
   Hurtigladning bør ikke benyttes, når ,våde" lagerbatterier efterlades.
   Det er meget vigtigt, at batteriet i vintertiden altid er fuldt opladet, ikke alene fordi batteriets ydeevne står i nøje forhold til temperaturen, men også fordi risikoen for frostsprængning af batteriet er størst, når batteriet er afladet. Frostvæske må aldrig tilsættes. Et batteri i drift skal aldrig efterfyldes med andet end destilleret vand.
   Delco Generals hæfte, som er på 15 sider, indeholder i øvrigt alle mulige oplysninger om korrekt opladning, om fejlfinding osv. Det er naturligvis især beregnet til forhandlere.