|
Registre og
Sektioner
FORD A
Ved klubbens udflugter i den netop afsluttede sæson sås flere Ford A'er tilhørende nye medlemmer
— nogle i øvrigt vel restaurerede. Af den medlemsskare, der vil tilgå klubben udi fremtiden, må
det forudses, at en væsentlig del ejer en model A. Dels er mærket populært hos folk med „nogen
interesse for gamle biler," dels er det endnu muligt for en overkommelig pris at erhverve sig en
model A. Åbne modeller vises størst interesse, en model A Roadster kan stadig — med søgen og held
— købes for nogle få tusinde kroner. Og i mange tilfælde i nogenlunde stand.
En del Ford A'er er i de sidste par år solgt til Holland og Tyskland. I de fleste tilfælde
har det drejet sig om lukkede modeller.
Model A's popularitet har givet sig udslag i stiftelse af Ford A Klubber i bl. a.
Esbjerg, Horsens, Vamdrup, Åbenrå, Århus, Ålborg og København. Størstedelen af disse klubber
lever i dag en hensygnende tilværelse, skabt i begejstring over mærket som daglig brugsvogn, er de
samlingsstedet for Ford A-ejere, og disse er stedse blevet færre, i mange tilfælde var det mere af
nød end af lyst man kørte Ford A. Kombinationen brugsvogn/veteranbil i en og samme synes ikke ideel.
Der vil altid være problemer og økonomiske ofre i forbindelse med et
restaureringsprojekt. Er objektet en model A, er problemerne absolut overkommelige, mærket findes i
et sådant antal, at der er ophugningsvogne på de fleste pladser. Enkelte Ford-forhandlere ligger
endog med nye sliddele.
|
|
Der findes en del speciel litteratur om mærket,
udgivet af amerikanske forlag og således skrevet på engelsk, en mængde illustrationer i bøgerne
bevirker, at de kan være til stor nytte ved restaurering.
P. E. Hansen.
HARLEY-DAVIDSON
Harley Registret meddeler: Følgende ny, originale dele kan leveres: Håndtagsgummi,
gummi til trinbrædder, blænderkontakter. Samt næsten alt i brugte dele. Søges: Motor til Harley
Sport ca. 1920-22, 560 ccm med vandrette cylindre, samt encylindrede, topventilede Harley
motorer. Sv..
Amdissen.
INDIAN
Vort medlem i Sanddal pr. Fredericia, N. H. Petersen, har netop fundet 3 stk.
Indian. Det drejer sig om årgangene 23, 28 og, 31. Cyklerne er alle i „Basket
Condition", men alt skulle være tilstede. Og så var prisen yderst rimelig.
Schouboe har nu sat en restaurering i gang af sine 27 og 28 Scouts. Det
skulle ikke være så vanskeligt i København, hvor Skov, Frankrigsgade 30 på Amager stadig
har dele og gode råd på lager. Desuden kan han lave alt, hvad en mc-mand har brug for.
E.
Ballermann.
FIAT
Fiat Registret kan melde om, at der utroligt nok stadig dukker ny gamle vogne af mærket
op. Først kan vi byde Poul Jensen i Horsens velkommen i DVK som ejer af en 508. Find Sommer i
Helsinge har fundet en topersoners 503 med aftageligt lad i omegnen af Grenå. Den er overladt
til restaurering af hans bror i Odense (kommende medlem), mens Find Sommer selv
|
|
|
arbejder med sin Morris Minor. Endelig har et medlem i
Nordsjælland, der af forskellige grunde ønsker at være anonymt, forøget sin Fiat-bestand med en
meget fin 501 sedan fra Hillerød-kanten.
Restaureringen af Holst Jensens åbne Fiat 501 skrider langsomt, men sikkert frem.
Chassis og motor er færdigt og ligger finere end nyt, pakket ind i plastic. Nu kommer turen snart til
karosseriet. Det er virkelig en restaurering af de gennemgribende og
mønstergyldige.
O. Riiager.
G. M.
En naturlig følge af oprettelsen af registre har været, at medlemmer ad denne vej
søger manglende reservedele. Lad os derfor få registreret hvad der findes af stumper og bilvrag
rundt omkring.
Alle, som kender eller støder på mistænkelige vognrester eller hjulspor, bedes
bringe dem frem for dagens lys, så de kan føre til, at andre lettes i deres søgen efter savnede
dele.
Blandt G. M. vogne har der været størst søgning efter Chevrolet dele. Specielt er det
vanskeligt at finde noget til Chevrolet ældre end 1925. Lad derfor ikke ,almindelig" 4-cyl.
Chevrolet unddrage sig opmærksomheden.
Selv modtager jeg gerne oplysninger vedr. G. M. vogne (bl. a. Oakland og Buick) samt
Knight vogne og Tatra; sidstnævnte også af nyere
årgang!
Peter Hass,
Akkutips
Vort medlem Henrik Schouw oplyser, at DVK's medlemmer kan få 33 procents rabat
ved køb af akkumulatorer hos A/S Chloride. Det drejer sig om de kendte mærker Chloride og Wotan.
Ekspeditionen er Edv. Falcksgade 3, København V. |
|
General Motors' reservedelsafdeling har udsendt et lille hæfte om
den rette behandling af Deleo General batterier. Af særlig interesse for DVK-medlemmer er afsnittet
om behandling af batterier, der ikke bruges i længere tid. Det understreges, at man opnår den
længste levetid for pladerne i batteriet ved altid at holde det fuldt opladet.
Vi citerer fra hæftet:
„Våde" batterier, dvs. opladede batterier med syre påfyldt, kan kun opbevares
på lager i begrænset tid og skal derfor mindst hver fjerde uge have en efterladning. I ethvert „vådt"
batteri, som ikke bruges, foregår der nemlig konstant en lille selvafladning, og hvis batteriet under
længere tids opbevaring ikke får den nævnte regelmæssige efterladning, vil pladerne blive hårde
og sulfaterede og dermed uimodtagelige for opladning.
Inden man begynder efterladningen kontrolleres væskestanden, og hvis nødvendigt
efterfyldes med destilleret vand, indtil væsken (elektrolyten) står ca. 6 mm over
separatorernes overkant.
Hurtigladning bør ikke benyttes, når ,våde" lagerbatterier efterlades.
Det er meget vigtigt, at batteriet i vintertiden altid er fuldt opladet, ikke alene fordi
batteriets ydeevne står i nøje forhold til temperaturen, men også fordi risikoen for
frostsprængning af batteriet er størst, når batteriet er afladet. Frostvæske må aldrig
tilsættes. Et batteri i drift skal aldrig efterfyldes med andet end destilleret vand.
Delco Generals hæfte, som er på 15 sider, indeholder i øvrigt alle mulige oplysninger
om korrekt opladning, om fejlfinding osv. Det er naturligvis især beregnet til forhandlere. |
| |