Bilhistorisk Tidsskrift    1966 nr.  10     side  22 & 23

  

 

Man vil erindre, at vi i en notits i sidste nummer af Bilhistorisk Tidsskrift fortalte om Christian den Tiendes åbne paradevogn, der var blevet solgt til en Cadillac-samler i Ringe. Det blev siden opklaret, at den lykkelig ny ejer er vort medlem Palle Jensen. I hans samling befinder sig endvidere LaSalle 1935 og 1939, Cadillac 53 og 54 (som brugsvogne), Indian 1921 med sidevogn, Harlev og Saroléa foruden en Erskine 1926-27. Og der er optræk til en Cadillac 1930.
   Palle Jensen har fået byggetilladelse til et større garagekompleks, hvor han vil gå i gang med restaureringen af sine fine køretøjer.
   Det er jo ganske morsomt, at både den lukkede og den åbne konge-Cadillac nu befinder sig i DVK-medlemseje.

 

Poul Kjærholm får mange bilentusiasters hjerter til at banke, når han med den opstående sols stråler i nakken og en uldhue godt nede om ørerne kører på arbejde langs Øresunds kyst i sin maroon Riley Imp 1934 med dobbelt reservehjul, flagreskærme og en lille hale af blå røg efter.

Ry Andersen har afsløret et hidtil ukendt forretningstalent. Han har købt en Wanderer sedan 1939 for 10 kroner og solgt den videre med 200 procents fortjeneste –for 30 kroner.

En udbrændt Rolls-Royce og en af Görings talløse Mercedes-Benz'er, der længe har spøgt på Bornholm, er blevet eksporteret til Uddevalla.

Den syvpersoners Cadillac V-8 tcuring har trådhjul med pladekapsler uden

 

DTM

   Årbogen fra Danmarks Tekniske Museum havde i år ændret udseende og indhold — og forøvrigt også trykkested, hvilket sidste havde pyntet svært på sagen.
   Årbogen indeholdt to hovedartikler, én om galvanoplastisk formgivning og én om en skibsbyggers oplevelser.
   Af de 151 gaver, museet modtog i beretningsåret 1965 skal vi nævne: Fra magister Andersen fotokopier vedrørende automobiler. Særtryk om Danmarks nationale hovedtrafikforbindelser. Fra B. Mackeprang diverse fotografier, brochurer og udklip vedrørende automobiler, motorcykler m. m. og to gamle automobilhorn. Fra diverse andre givere: En totakts motorcykel 1950, hjul med faste ringe fra 1916, gammelt bilrat, dørhåndtag til Ford T, cykel med påhængsmotor, en gaffeltruck, en MG 1933, to Nimbus motorcykler, diverse bilkataloger og brochurer, bilmagneter, Excelsior motorcykel 1920, skilte fra bilklubber, kileremme til motorcykler.
   Og endelig har museet jo fået den tidligere omtalte Gideon brandsprøjte 1920 fra Odense i 1965.

   Århus er storleverandør af tungt rullende materiel til Danmarks Tekniske Museum. Senest har Århus amtsråd skænket en ti tons Vølund damptromle årgang 1925, der — ligesom Århus kommunes Scania Vabis brandsprøjte — tilbagelagde vejen delvis for egen kraft. Tromlen blev dog kørt med jernbanen til Helsingør, men ved stationen blev der fyret op under kedlen,

 

og med pensioneret tromlefører Laurits Sørensen tøffede maskinen de sidste fire kilometer ud til Ole Rømersvej.

   Gæst nummer 50.000 passerede tælleapparaterne til Danmarks Tekniske Museums foreløbige udstillingslokaler på Ole Rømersvej i Helsingør den 30. oktober. Museet åbnede som bekendt i de ny magasinbygninger i januar.

   K. O. B. Jørgensen fortalte i en pressemeddelelse i anledning af den 50.000. gæst, at ophobningen af museumsgenstande i udstilling og magasiner er så voldsom, at man inden længe må standse for tilgangen. Det er jo dristigt at få sådan noget trykt i aviserne, tænk hvis det får eventuelle givere af gode sager til at tøve !

Forhåbentlig er det ment som en provokation til at få sat skub i yderligere udvidelser og bliver opfattet sådan.

CITROEN 8CV 1932-33
sedan. God mekanisk stand, komplet og original. 300 kr.
A. Holst Jensen,

Havnevej 48, Holbæk,
tel.
(03) 43 06 21.

JULEGAVEIDE
Indstillelige mekanikerbukke. Den rigtige gave til veteranbilmanden. Kr. 28 pr. stk. Kan bestilles hos formanden eller K. Schouboe — adresser se side
2.

LADEENSRETTERE
fabrikat Loke. Kan omstilles til både 6 og 12 volt. Med amperemeter. 1 års garanti. Kr. 140. Kan bestilles hos K. Schouboe,
(01) 39 25 00.